آلودگی هوای تهران که در ۱۰ روز گذشته نفس را بر تهرانی‌ها و ساکنان کلانشهرها تنگ کرده است بحث اصلی شورای شهر بود تا آنجا که رئیس شورای شهر پایتخت از نبود مدیریت واحد برای کنترل آلودگی هوا و تصمیم‌های ناکارآمد گلایه کرد.

معادن شن

مهدي چمران در جلسه غيرعلني ديروز شوراي شهر تهران آلودگي هوا را مرگي تدريجي دانست كه حتي نسل‌هاي آينده را هم تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. وي گفت: تصميمات بايد منطبق بر راهكارهاي عملي و علمي نظير توسعه حمل‌ونقل عمومي باشد زيرا با راهكار‌هاي مقطعي راه به جايي نمي‌بريم.

وي در دويست و هفدهمين جلسه شورا به موضوع تعطيل كردن مدارس به‌دليل آلودگي هوا نيز اشاره كرد و افزود: درحالي‌كه با شيوع يك‌بيماري و مرگ چندين نفر، اذهان متوجه آن مي‌شوند بايد گفت آلودگي هوا مرگ ناپيدايي است. به گفته وي مسئولان به راه‌حل‌هايي مي‌پردازند كه تاكنون چندان كارايي نداشته؛ نظير تعويض بنزين درحالي‌كه چاره اساسي در 18راهكار عملياتي بيان شده كه نخستين و مهم‌ترين آن توسعه حمل‌ونقل عمومي است. وي به موضوع فعاليت معادن شن و ماسه در روزهاي آلوده هواي تهران هم اشاره كرد كه در ماه‌هاي اخير گزارش‌هاي متعددي درباره فعاليت غيرمجاز آنها در همشهري منتشر شده است. چمران در اين‌باره گفت: اعضاي كميته اضطرار به اين جمع‌بندي رسيدند كه اين معادن تنها يك‌هفته تعطيل شود؛ فكر مي‌كنيد با تعطيلي يك‌هفته‌اي اين معادن، هنر كرديد؟

چمران در جلسه ديروز به موضوع استعفاي مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر نيز اشاره كرد. وي با اشاره به اينكه شوراي اسلامي شهر تهران همچنان بر مدار همدلي و وحدت همه اعضا مي‌چرخد و به‌كار خود ادامه مي‌دهد، گفت: موضوعي كه هفته گذشته پيرامون استعفاي آقاي طلايي به‌وجود آمد داخلي بود كه حتي در صحن علني نيز مطرح نشد. به گفته وي، طبق رأي‌گيري در شورا هر 15روز يك‌بار گزارش دبيران شوراياري مناطق در شورا قرائت مي‌شود. چمران افزود: آقاي طلايي دوست و برادر عزيز ماست و آن روز از اين موضوع اطلاع نداشتند و اين، موجب سوءتفاهم شده بود. رئيس شورا همچنين در ادامه روز 29آذر سالروز انتقال پيكر پاك شهيدتندگويان بعد از 11سال به‌ كشور را گرامي داشت.

  • با سلامت مردم بازي نكنيد

اما رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران هم در واكنش به تشديد آلودگي هوا گفت: بيش از اين به حيثيت دولت آسيب وارد نكنيد. رحمت‌الله حافظي يادآور شد: با سلامت مردم نبايد بازي كرد؛ اقدامات مؤثري در اين زمينه صورت نمي‌گيرد و با اين رويه نبايد انتظار كاهش آلودگي هوا را داشت. وي درباره اقدامات انجام شده براي تعطيلي معادن شن و ماسه منطقه 18نيز به مكاتبات با فرماندار تهران اشاره كرد و گفت: انتظار داريم فرمانداري با اقدامي قاطع و تعطيلي دائم اين معادن، اجازه ندهد بيش از اين به حيثيت دولت آسيب وارد شود. وي همچنين سؤالاتي را هم خطاب به دولت و ديگر مسئولان مطرح كرد كه بي‌پاسخ مانده‌اند. اجرا نشدن طرح كاهش (LEZ) و نصب نكردن فيلتر دوده روي كاميون‌ها با وجود تصويب هيأت وزيران در ارديبهشت 92موضوعاتي بود كه حافظي به آنها اشاره كرد.

  • كمك دولت به تهران در 6‌ماه اول امسال؛ صفر

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز گزارش عملكرد درآمد و هزينه شهرداري تهران در 6ماهه اول سال‌جاري را شنيده، تصويب و بر پرداخت ديون طلبكاران از شهرداري تهران تأكيد كردند.عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در اين‌باره گفت: نكته قابل توجه در رديف‌هاي درآمدي مصوب رديف مربوط به كمك‌هاي اعطايي دولت است كه عدد صفر را نشان مي‌دهد.

به گفته وي عملكرد نقد و غيرنقد 6ماهه اول امسال نسبت به بودجه مصوب ۴۵ و 6دهم درصد بوده و درآمد 6‌ماه اول در تمام بخش‌هاي درآمدي كمتر از ۵۰درصد پيش‌بيني در بودجه تحقق يافته است. وي تأكيد كرد كه شهرداري افزايش بودجه سال ۹۵ را بايد در سياست‌هاي بودجه‌اي سال آينده مشخص كند.

اين در شرايطي است كه دولت در تنظيم بودجه سال ۹۵ رشد ۱۰ تا ۱۳ درصدي را پيش‌بيني كرده و اين رشد مربوط به دستمزد و حقوق كاركنان مي‌شود. طبق آنچه دبير اعلام كرد براساس برنامه ۵‌ساله، بودجه سال‌۹۵ شهرداري تهران با درنظر گرفتن ۱۰درصد افزايش رقمي حدود ۱۹هزار ميليارد تومان خواهد بود؛ اين در حالي است كه به‌خاطر روند كاهشي درآمدهاي شهرداري در سال ۹۴ نسبت به درآمدهاي تحقق يافته سال ۹۳، شهرداري تهران بايد براي لايحه بودجه سال ۹۵ دفاعيه قوي به شورا ارائه دهد.

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران پيش‌بيني كرد: اقلام درآمدي بودجه سال ۹۴ نسبت به بودجه مصوب نيز كاهش يابد. (حدود ۹۳ درصد پيش‌بيني تحقق درآمدها و ۹۲ درصد تحقق درآمدها و منابع نسبت به ارقام مصوب) كه با توجه به سيستم حسابداري تعهدي در شهرداري تهران چنانچه نسبت به صرفه جويي در هزينه‌ها و كاهش هزينه‌هاي شهرداري اقدامي به عمل نيايد؛ در عمل منجر به افزايش تعهدات و ديون شهرداري در سال ۹۴ و افزايش كل ديون شهرداري مي‌شود كه نتيجه حتمي آن افزايش فشار بر بودجه سال ۹۵ شهرداري تهران خواهد بود.

احمد دنيامالي نيز تصريح كرد: بيش از ۶۰ درصد درآمدها در 2ماه پاياني سال تحقق مي‌يابد، ضمن اينكه شهرداري تهران مجوز كسب 2هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت را داشته كه شنيده‌ها حاكي از انجام شدن كارهاي اوليه فروش هزارميليارد تومان از اوراق است. وي به‌عنوان رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل به تأمين بخشي از درآمدهاي پايدار شهري ازجمله حقوق و عوارض نوسازي و پسماند اشاره كرد و افزود: تدبيري لازم است تا مردم براي پرداخت آن ترغيب شوند. دنيامالي يادآور شد: با توجه به اينكه ۴۵درصد درآمد شهرداري در نيمه اول سال محقق شده چرا ديون عقب‌مانده پرداخت نمي‌شود؟

در ادامه اقبال شاكري با اشاره به افزايش درآمدي رديف تغيير كاربري‌ها اظهار داشت: ميزان تغيير بارگذاري‌ها بايد مشخص شود كه در اين عملكرد 6ماهه شهرداري به آن اشاره‌اي نكرده است. وي تأكيد كرد: اگر طبق پيش‌بيني‌هاي به‌عمل آمده شهرداري تهران براي سال ۹۴ با كسري بودجه مواجه شود تقاضا داريم هيچ پروژه جديدي شروع نشود. وي پيشنهاد كرد كه اگر شهرداري توان پرداخت مطالبات پيمانكاران را ندارد حداقل بن شهروند به پيمانكاران پرداخت كند كه آنان بتوانند امورات روزمره خود را بگذرانند.

در اين ميان دبير، سخنان دنيامالي را تأييد كرد و گفت كه متأسفانه در اين گزارش شهرداري آمار دقيقي از ميزان نقد يا غيرنقد بودن درآمد حاصله ارائه نشده است. سپس رئيس شورا نيز در جمع‌بندي اظهارات اعضا ضمن تأكيد بر اين موضوع مورد نظر دبير گفت: شهرداري تهران به هيچ وجه پروژه‌هاي جديد را نبايد آغاز كند و همه سعي بايد بر اين باشد كه طلب پيمانكاران پرداخت شود. چمران تأكيد كرد: با توجه به تحقق صددرصدي درآمد شهرداري تهران در سال گذشته، در سال‌جاري هم پيش‌بيني مي‌شود حدود ۹۰درصد اين درآمد محقق شود چرا طلب پيمانكاران پرداخت نشده است.

بابك دلفاني، مديركل مالي و اموال شهرداري تهران اما در دفاع از گزارش عملكرد مالي شهرداري در نيمه اول سال ۹۴ اظهار داشت: سهم نقد و غيرنقدي ۶۵ و ۳۵ درصدي بودجه كاملا رعايت شده و همچنين در اولويت‌هاي اين برنامه بر عدم‌شروع پروژه‌هاي جديد تأكيد شده و پروژه‌هايي كه زير ۵۰درصد پيشرفت داشته‌اند نيز متوقف شده‌اند. به گفته وي تاكنون 1200ميليارد تومان بازپرداخت وام انجام شده است.

دلفاني اظهار اميدواري كرد تا پايان سال حدود 3هزار ميليارد تومان از تعهدات بانكي را بازپرداخت كنند. اينطور كه وي عنوان كرد از ابتداي امسال تاكنون ۹۰۰ميليارد تومان ديون پيمانكاران كارسازي شده و ۴۰۰ميليارد تومان نيز به‌صورت نقد پرداخت شده است. چمران در ميان سخنان دلفاني گفت: اگرچه ما سخنان شما را قبول داريم اما آنچه گزارش داده مي‌شود نشان از افزايش درخواست‌هاي طلبكاران از شهرداري تهران دارد كه بيشتر مباحث نيز از مناطق ۱۵، ۱۷، ۱۳ و ۱۴ است. در پايان اعضاي شوراي شهر گزارش عملكرد 6ماهه مالي سال 94شهرداري را براي نخستين بار به تصويب رساندند.

  • تصويب ضوابط نصب آنتن و دكل

اعضاي شورا در جلسه ديروز ضوابط نصب سايت، آنتن و دكل در شهر تهران را هم تصويب كردند. محمدمهدي تندگويان، نايب‌رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا در توضيح اين لايحه گفت: مجموعه قواعد براساس قوانين شهرسازي، مقررات مرتبط با منظر شهري، مصوبات شورا و استانداردهاي بين‌المللي و مطالعات تطبيقي تهيه شده است.

به گفته وي، هدف، ساماندهي، استقرارو نصب جديد، جايگزيني تغيير شكل، استانداردسازي و كاهش تعداد دكل‌هايي است كه در شهر نصب شده است. وي با بيان اينكه اين لايحه در 11ماده و 5تبصره تنظيم شده، خاطرنشان كرد: براساس ماده واحده يك‌اين مصوبه رعايت كامل اصل تشويق و ترغيب و توسعه ارتباطات مخابرات در 4اولويت، سلامت شهروندان و استحكام سازه‌ها، سلامت شهروندان و تأثير امواج الكترومغناطيسي، حفظ و توسعه زيباي محيط زندگي شهري و حفظ و توسعه مبلمان شهري لحاظ شده است.

چمران نيز با تأكيد بر حساسيت اين مسئله اظهار داشت: متأسفانه شركت‌ها اقدام به نصب دكل‌هاي مخابراتي بدون‌ضابطه كرده‌اند، درصورتي كه در اكثر كشورها نصب دكل منسوخ شده و از فناوري‌هاي نوين و فيبر‌هاي نوري استفاده مي‌كنند. در پايان اعضاي شورا لايحه ضوابط نصب سايت، آنتن و دكل در شهر تهران را به تصويب رساندند.

  • خانه لرزاده، خانه معمار شد

در جلسه ديروز طرح «الزام شهرداري تهران جهت تبديل خانه استاد لرزاده از خانه هنرمندان 2به خانه معمار» مطرح شد كه با نظر موافق اكثر اعضا اين تغيير نام به «معمار لرزاده» تصويب رسيد. حجت‌الاسلام ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا در توضيح اين طرح اظهار داشت: با توجه به جايگاه استاد لرزاده و خدمات شايسته وسازنده ايشان در حوزه معماري و ساخت مساجد در كل كشور كميسيون معماري پيشنهاد داد تا خانه شخصي اين استاد كه اكنون به نام خانه هنرمندان 2مشغول بهره‌برداري است به خانه «معمار» تغيير كند.

احمد حكيمي‌پور نيز افزود: با توجه به تأثير ايشان در تاريخ معماري بهتر است در كنار تغيير نام به خانه «معمار» اسم اين استاد گرامي نيز گنجانده شود. مجتبي شاكري، رئيس كميته نامگذاري شورا گفت: بهتر است شهرداري اساسنامه‌اي براي نحوه بهره‌برداري از اين امكان تهيه كند تا گردش كار اين خانه‌ها از دستور كار شهرداري تهران خارج نشود. وي همچنين با اشاره به اينكه شهرداري حامي اينگونه املاك است پيشنهاد داد تا گزارش عملكردي در مورد اين املاك به شورا ارائه شود. چمران نيز با تأكيد بر پيشنهاد ارائه شده از معاونت اجتماعي شهرداري تهران خواست تا هرچه سريع‌تر اساسنامه خانه مشاهير شهر تهيه و به شورا ارائه شود.

  • تكرار فاجعه سردشت

در جلسه  رئيس كميته ايمني شورا با توجه به برپايي نمايشگاه محصولات ارگانيك در بوستان گفتگو بر استفاده بيشتر از اين محصولات تأكيد كرد. به گفته معصومه آباد وجود سموم شيميايي در مواد غذايي موجب شده تا فاجعه بمباران شيميايي سردشت به نوعي ديگر در حال تكرار باشد. وي گفت: سموم شيميايي مورد استفاده در مواد غذايي نيز مانند همان مرگ خاموش و آلودگي هوا عمل مي‌كند.

 

کد خبر 318764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha