همشهری آنلاین: شمشیر نوری (Lightsaber) نوعی جنگ‌افزار تخیلی در دنیای خیالی جنگ ستارگان و نوعی «شمشیر لیزری» است که حدود ۱.۳۳ متر (۱.۴۵ یارد) طول دارد و تیغ آن نوعی پلاسما است.

سینما

این شمشیر نماد فرقه جدای به شما می‌رود. و اولین بار در جنگ ستارگان ساخته جورج لوکاس اپیزود چهارم: امیدی تازه (در سال ۱۹۷۷) نمایش داده شد. این سلاح نماد جنگ ستارگان و یکی از محبوب‌ترین جنگ‌افزارهای تاریخ فیلم است.

اسلحه جالب و مورد استقبال عصر متمدن تر، یکی از ابزارهای نمادین در جنگ ستارگان که به عقیده دانشمندان، بیشترین بهره را از واقعیت دارد. در نظر جورج لوکاس شمشیر‌های نورانی به‌روز رسانی علمی از شمشیرهای معمولی است که توسط قهرمانان در فیلم‌های فانتزی یا ژانر تاریخی استفاده می‌شود. نام اصلی این شمشیر،شمشیر لیزری (lazer sword) بوده است که با توسعه و پیشرفت فیلم‌نامه این نام به نام فعلی اصلاح شده است.

اما آیا در واقعیت هم می‌توان یک شمشیر‌ نورانی ساخت؟ شاید. در سال 2013 محققان انستیتو تکنولوژی هاروارد و ماساچوست، موفق شدند تا «فوتون»ها یا تابش‌های الکترونی را دقیقا همانند ملکول‌ها به هم متصل و شرایطی را ایجاد کنند که تا پیش از آن تنها در فرضیه ممکن بود. در آن زمان رهبر تیم پژوهشی هاروارد گفت: قیاس این پژوهش با آنچه در شمشیر‌ نورانی می‌بینیم، چندان قیاس بی‌جایی نیست.

کد خبر 318753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha