یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

معاون توسعه بازار فرابورس ایران از رونق معاملات اسناد خزانه اسلامی خبر داد و تأکید کرد: تاکنون ۱۴۳ میلیارد تومان ازاین اوراق مبادله شده و هم‌اکنون بازده مؤثر این اوراق به ۲۵.۵ درصد رسیده است.

بورس

به گزارش همشهري، با افزايش حجم بدهي دولت به پيمانكاران قرار شد دولت به جاي پول نقد به پيمانكاران اسناد خزانه اسلامي پرداخت كند، اين كار به اين دليل انجام شد كه دولت در تنگناي مالي زيادي قرار دارد و امكان پرداخت نقدي مطالبات پيمانكاران برايش وجود نداشت؛ به همين دليل در طول سال‌هاي گذشته روزبه‌روز بر حجم بدهي دولت به پيمانكاران اضافه شد.

بر همين اساس قرار شد دولت امسال هزار ميليارد تومان و در سال آينده 5هزار ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي منتشر كند. در عين حال قرار شد كه معاملات ثانويه اين اوراق نيز در فرابورس انجام شود. پيمانكاران مي‌توانند اوراقي را كه دريافت كرده‌اند از طريق فرابورس بفروشند يا تا موعد سررسيد اين اوراق را نگه دارند. قيمت اسمي هر يك از اوراق 100هزار تومان و سررسيد اين اوراق تا 23اسفند‌ماه سال‌جاري است.

  • رونق مبادلات

در همين رابطه، رضا غلامعلي‌پور، معاون توسعه بازار فرابورس با اعلام اينكه در روز‌هاي اخير حجم مبادلات اين اوراق افزايش و مبادلات اسناد خزانه اسلامي رونق يافته، گفت: در مبادلات روز شنبه 8ميليارد تومان و در مبادلات ديروز 8ميليارد و 700ميليون تومان اسناد خزانه اسلامي مورد مبادله قرار گرفت، اين ميزان معاملات نسبت به روز‌هاي گذشته روند رو به رشدي داشته و نشان‌دهنده رونق معاملات اين اسناد است.

غلامعلي پور تأكيد كرد: در مبادلات ديروز در مجموع 22هزارو 254برگه مبادله شد و قيمت آخرين سر رسيد 94هزارو 950تومان مبادله شد و اين به‌معناي اين است كه هر كس اين اوراق را در مبادلات ديروز خريداري كرده است در سررسيد مي‌تواند 5هزار و 50تومان سود كند.به گفته وي، اين اوراق كوپن سود ندارد و فاصله قيمت 94هزار و 950تومان تا ارزش اسمي اين اوراق بازده اين اوراق تلقي مي‌شود.

معاون فرابورس با بيان اينكه براساس قانون بودجه 94دولت مجاز است تا سقف هزارميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي به پيمانكاران بدهد تصريح كرد:معاملات ثانويه اسناد خزانه اسلامي از 8مهر‌ماه آغاز و به قيمت 90هزارو 50تومان كشف قيمت شد يعني هر كس اين اوراق را در آن روز خريداري كرده است در موعد سررسيد 9950تومان سود خواهد كرد.

او با اشاره به اينكه فرايند عرضه اسناد خزانه از سوي دولت يك فرايند تدريجي است اضافه كرد: دولت تا 8مهر‌ماه در مجموع 250ميليارد تومان اسناد خزانه به پيمانكاران پرداخت كردو پس از آن در روز‌هاي بعد آرام‌آرام اين مقدار را به 430ميليارد تومان رساند. او با بيان اينكه در نخستين روز از معاملات اسناد خزانه 34ميليارد و 500ميليون تومان از اين اسناد مبادله شد اعلام كرد: تا‌كنون 143ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي مورد دادوستد قرار گرفته است. غلامعلي پور توضيح داد: خزانه داري كل كشور بايد در زمان سررسيد اين اوراق به دارندگان اين اوراق مبلغ اسمي آنها را پرداخت كند.

  • سود اسناد خزانه اسلامي چقدر است؟

او در پاسخ به اين پرسش كه نرخ بازده اين اوراق چقدر است تأكيد كرد: نرخ بازده به‌صورت لحظه‌اي مورد محاسبه قرار مي‌گيرد و امكان محاسبه اين اوراق از طريق سايت فرابورس فراهم است.غلامعلي پور ا ضافه كرد:بازده اين اوراق به 2شكل بازده مؤثر و بازده ساده محاسبه مي‌شود. با درنظر گرفتن قيمت اسناد خزانه در مبادلات ديروز، هم‌اكنون نرخ بازده مؤثر اين اوراق 25.5درصد و نرخ بازده ساده اوراق 23.2درصد است.
به گفته او، معاملات اين اوراق در روز 8مهر‌ماه با بازده مؤثر 26.1درصد آغاز شد.

غلامعلي پور افزود:براساس قانون دولت بايد در سال آينده نيز با انتشار 5هزار ميليارد تومان اسناد خزانه بدهي‌اش را به پيمانكاران پرداخت كند كه مراحل انتشار و آغاز معاملات اين اوراق از هم‌اكنون آغاز شده است و ما اميدواريم تا پايان سال‌جاري نماد‌هاي مختلف اين اوراق را نيز در سررسيد‌هاي مختلف در تابلوي فرابورس نمايش دهيم.

  • اسناد خزانه اسلامي چيست؟

اسناد خزانه اسلامي ابزاري براي شفاف‌كردن بدهي‌هاي دولت به پيمانكاران است. در واقع دولت به جاي بدهي هايش به پيمانكارانش اسناد خزانه اسلامي تحويل داد. سررسيد اين اوراق يكساله است و اوراقي كه هم‌اكنون در فرابورس دادوستد مي‌شود موعدشان در 23اسفند‌ماه سال‌جاري به پايان مي‌رسد. پيمانكاراني كه به جاي بدهي‌شان اين اوراق را دريافت كرده‌اند براساس نياز و شرايط مالي‌شان مي‌توانند اين اسناد را نگه دارند و در سررسيد قيمت اسمي اين اوراق را دريافت كنند يا اگر نياز به پول نقد دارند اين اوراق را از طريق بازار ثانويه فرابورس بفروشند. در عين حال متقاضيان نيز مي‌توانند اين اوراق را درفرا بورس خريداري و در زمان سررسيد قيمت اسمي اين اوراق را از خزانه داري كل كشور دريافت كنند.

کد خبر 318749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha