یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - زهره کهندل: ۲سال پیش، عروسک‌های کوچک نمدی را برای پسرش دوخت. دوستش با دیدن کارهای او، حسابی ذوق کرد و به او سفارش کار داد.

عروسک نمدی

تصميم گرفت كه كارهايش را در وبلاگ خودش و يكي از سايت‌ها كه پايگاهي مادرانه است، قرار دهد. عروسك‌هايي كه مي‌دوخت را در سايت بارگذاري كرد. كم‌كم سرو كله مشتري‌ها پيدا شد و مادراني كه براي تزئين اتاق كودكشان به‌دنبال عروسك‌هاي كوچك نمدي بودند به او كلي سفارش دادند و همين شد كه او همراه با فعاليت‌هاي همسري و مادرانه‌اش كاري را شروع كرد كه اول فقط براي تفريح بود.

« انسيه باقري » كه در فضاي مجازي به مامان اميرعلي معروف است، فكرش را نمي‌كرد كه عروسك‌هاي كوچك نمدي مي‌تواند منبع درآمدي براي يك زن خانه‌دار شود. مي‌گويد: « اول براي دل خودم و پسرم شروع كردم. حدود 2 سال پيش، نه دستي به خياطي داشتم و نه علاقه‌اي به آن. در جست‌وجوهاي اينترنتي، طرح عروسك‌هاي نمدي را ديدم و با خودم گفتم امتحان مي‌كنم.همسرم وقتي عروسك‌هايم را ديد خيلي خوش‌اش آمد.» نخستين سفارش را از دوستش گرفت و بعد كم‌كم به اين فكر افتاد كه كارهايش را در معرض ديد بگذارد براي همين نمونه كارش را در شبكه‌اي كه مادران به آن سر مي‌زنند، بارگذاري كرد. پس از آن مشتري‌ها تماس گرفتند و سفارش كار دادند. انسيه باقري ادامه مي‌دهد:« اوايل كار، همسرم با اينكه از كارهايم خوش‌اش مي‌آمد چندان اميدوار نبود چون رشته‌ها و كارهاي زيادي را سرك كشيده بودم و كلاس‌هاي زيادي مي‌رفتم. اما اين بار فرق مي‌كرد و عزم‌ام را براي موفقيت در اين كار جزم كرده بودم. به همين‌خاطر خريدها و سفارش مواد اوليه را خودم انجام مي‌دادم اما بعد از اينكه همسرم ديد به اين كار علاقه دارم، با من همراه شد.» او اهل روستاي سيف‌آباد از توابع شهرستان بردسكن است و در همين شهرستان در خراسان‌رضوي زندگي مي‌كند؛ جايي كه كمتر مواداوليه نمد با رنگ‌هاي متنوع و پارچه‌هاي مورد نياز اين كار پيدا مي‌شود، براي همين مجبور است سفارش پارچه و نمد را به فروشگاه‌هاي تهران بدهد تا از آنجا برايش پست كنند و او تحويل بگيرد. البته خودش هم به‌صورت اينترنتي، عروسك‌هايش را مي‌فروشد. او از سراسر كشور مشتري دارد، اگرچه بيشتر مشتريانش از تهران هستند.

  • محصولي لوكس

اعضاي انجمن نمدكاران در طراحي، دوخت و تركيب رنگ و پارچه با هم تبادل نظر دارند. گاهي از هم ايراد مي‌گيرند و گاهي كارهاي يكديگر را تحسين مي‌كنند، اين به بهتر شدن كارشان كمك مي‌كند. او و همكارانش از نمدكاران تازه‌كار گله دارند. مي‌گويد: «اين اواخر كه كارهاي نمدي زيادشده است، نمدكارهاي تازه‌كار خيلي اذيتمان كردند؛ مثلا نمونه كارهاي ما را برمي‌داشتند و به نام خودشان روي وبلاگشان مي‌گذاشتند. براي همين در اين انجمن پذيرش عضو جديد نداشتيم.»

  • سفارش خانم معلم

مامان اميرعلي اكنون به‌صورت حرفه‌اي نمدكاري را انجام مي‌دهد. او درباره سرمايه اين كار يادآور مي‌شود: براي شروع، سرمايه آنچناني نمي‌خواست اما الان كه به‌صورت حرفه‌اي كار مي‌كنم و حدود 4ميليون تومان وسيله دارم. پارچه‌هاي خرده‌ريزه هم زياد دارم چون گاهي يك رنگ پارچه فقط بال يك جوجه 6سانتي مي‌شود.او بيشتر سفارش‌هايش براي سيسموني نوزاد و سرويس عروس است، مي‌گويد: حلقه روي در اتاق عروس، جا حوله‌اي، مگنت يخچال، كوسن و بقيه لوازم تزئيني عروس را متناسب با سليقه و سفارشي كه مشتري مي‌دهد مي‌دوزم. براي سيسموني و اتاق بچه‌ها هم عموما حلقه‌ها و آويزهاي اسم، كاور سطل و جا دستمالي و ساعت براي اتاق بچه‌ها مي‌سازم. باقري درباره سفارش‌هاي كلي‌تري كه مي‌گيرد، توضيح مي‌دهد: سال گذشته يك خانم معلم براي اينكه درباره فوايد شير پاستوريزه به دانش‌آموزانش آموزش بدهد، سفارش عروسك‌هاي انگشتي با طرح شير را داد، براي نمايش عروسكي سركلاس هم يك نقاب شير ساختم.او اضافه مي‌كند: خانم ديگري سفارش هديه‌هايي داد كه به تعداد مهمانانش برايش درست كردم. اين هدايا كادوهاي كوچك و فانتزي براي جشن تولد هستند كه به يادگاري آن را به مهمانان هديه مي‌دهند. هر كدام تم‌هاي مختلفي دارند؛ متناسب سليقه مشتري.

  • تا آن سوي مرزها

انسيه باقري 23سال دارد.، وقتي كارش را شروع كرد 20ساله بود. آن زمان اميرعلي حدود يك سال داشت و الان منتظر كودك دومش است. مي‌گويد: به‌خاطر شرايطي كه دارم، اين كار الان برايم شغل نيست. تا سال قبل واقعا برايم شغل بود چون با علاقه انجامش مي‌دادم و درآمد بدي هم نداشتم ولي الان با حجم و فشار درس و بچه خيلي تفنني و دلي كار مي‌كنم. او معتقد است حتي در يك شهرستان هم مي‌شود كار كرد. به گفته باقري، برخي فكر مي‌كنند كه چون در شهرستان امكانات نيست نبايد كار كنند درحالي‌كه الان خريد اينترنتي و بازاريابي اينترنتي، مرزي تعيين نكرده است. او مي‌گويد: برخي كارهايم به ايتاليا رفته است البته مستقيم نفرستاده‌ام. يكي از تهران سفارش داد و براي آشنايشان كه در ايتاليا بود، برد. البته يكي از همكاران مي‌گفت كه سفارشي‌از خارج از كشور داشته كه مبلغي بيشتر از مبلغ خود كار را به پست بدهند ولي اين كار دستي را از داخل ايران سفارش بدهند و تحويل بگيرند اينها براي كالاي وطني و كار دست ارزش قائل هستند.

  • اتاقي كه كارگاه شد

او كارگاه ندارد و يكي از اتاق‌هاي خانه را تبديل به كارگاه كرده است. به‌خاطر سفارش‌هاي زيادي كه مي‌گرفت زندگي و كارش با هم يكي شده بود و خواست كه كارش را كمتر كند تا در ترم آخر درسش، هم دانشگاه را تمام كند و هم به فرزندانش برسد. به گفته خودش، مشتري‌خور خوبي داشته و آن‌هم به‌خاطر نمونه كارهايش در وبلاگش بوده است. مدعي است كه كارش خيلي خوب است و نمونه كارهايش را شاهدي بر اين ادعا مي‌داند. باقري معتقد است: هنوز خريد اينترنتي آنطور كه بايد و شايد رايج نشده است.مشتريان او از شهرهاي مختلف هستند و گاهي تأكيد دارند كه بايد نمونه اصلي را ببينند تا سفارش بدهند و با عكس و توضيحات در صفحات مجازي قانع نمي‌شوند. انسيه مي‌گويد: سفارش اينترنتي گرفتن كار بسيار دشواري است؛ اينكه طرف بعد ديدن كار آيا واقعا راضي خواهد بود و اينكه سفارش‌ها به موقع به جشن‌ها و مراسما مي‌رسد يا نه. او مي‌گويد: تنها چيزي كه بعد از ارسال كار همه انرژي‌مان را برمي‌گرداند پيام‌هايي است كه مشتريان بعد تحويل گرفتن كارها مي‌فرستند و گاهي روابط ما چنان صميمي مي‌شود كه شكل دوستانه پيدا مي‌كند.

  • دلي كار مي‌كنيم

به جز دوستش هيچ سفارش ديگري از شهرستان بردسكن نگرفته است و بيشترين مشتريانش از تهران هستند. مي‌گويد: مشتري‌اي داشتم كه گفته هر قيمتي را خودتان بگوييد مي‌پذيرم چون براي كار و هنر دست نمي‌توان قيمتي گذاشت. فقط مي‌خواهم هزينه‌اي براي جبران زحمات و هنرتان بپردازم. گاهي هم مشتري‌اي داشتم كه سر قيمت خيلي چك و چانه مي‌زد كه چرا قيمت‌هايتان اينقدر بالاست.او ادامه مي‌دهد: من با عشق اين كار را دارم انجام مي‌دهم. عروسك‌هايم را مثل بچه‌هايم دوست دارم. ما نمي‌توانيم عروسك‌هايمان را دست آدم‌هاي نامهربان بسپاريم. بايد بدانند كه چقدر زحمت مي‌كشيم. مامان اميرعلي خطاب به افرادي كه مي‌خواهند وارد اين حرفه شوند مي‌گويد: فكر نكنيد با همين تعداد محدود الگو مي‌شود كار را ادامه داد. در اين كار بايد خودتان الگو بكشيد و خلاقيت به خرج دهيد و دلخوش به الگوهاي آماده نباشيد.

  • از سر مدادي تا جشن سيسموني

او سفارش‌هاي جزيي و كلي زيادي مي‌گيرد. مشتري محوري باعث شده كه خلاقيتش هم بيشتر شود و هرچه را كه فكر مي‌كند، عروسك‌هاي نمدي مي‌تواند در آن جايي داشته باشد طراحي مي‌كند. از سرمدادي براي جوايز معلمان گرفته تا عروسك‌هاي انگشتي و نمايشي براي آموزش به كودكان در مدارس و مهدهاي كودك. باقري حتي براي تزئينات روي دفتر مشق و دفتر خاطرات بچه‌ها هم طراحي داشته و روي جلد دفترهاي سيمي را با عروسك‌هاي نمدي و پارچه‌هاي رنگي تزئين كرده است. همچنين آويزهاي موضوعي مختلفي را طراحي كرده است. هداياي جشن تولد، جشن سيسموني و مراسم‌ مختلف كه با نمد ساخته مي‌شود، جزو سفارش‌هاي اوست؛ حلقه‌ها و آويزهاي اسم كودك براي اتاق بچه‌ها، آويزهاي كيف و جاسوئيچي، تزئينات اتاق عروس و هداياي عروس و داماد براي جشن نامزدي. به باور مامان اميرعلي، دنياي نمدي، دنياي پر از زيبايي و خلاقيت است.

  • ماجراي انجمن نمدكاران حرفه‌اي

او علاوه بر عروسك‌هاي نمدي، تزئينات نمدي هم براي خانه‌اش درست كرده است. مي‌گويد: قبل از عيد سفارش‌هاي زيادي گرفتم، براي همين بايد لوازم اوليه را از تهران تهيه مي‌كردم چون در بردسكن نبود. وبلاگي ساختم و سفارش‌هايم را در آنجا مي‌نوشتم و نمونه كارهايم را مي‌گذاشتم.انسيه، ترم آخر دانشگاه را مي‌گذراند و يك نوزاد ديگر هم تا چند وقت ديگر به جمع خانواده‌شان اضافه مي‌شود، براي همين اين روزها كمي از حجم كارهايش كم كرده است. او مي‌گويد: البته به هيچ كدام از مشتري هايم نه نمي‌گويم، سفارش‌هايشان را قبول مي‌كنم و به ديگر همكاران مي‌سپارم.او و چند نفر ديگر، انجمن نمدكاران را در فضاي مجازي راه انداخته‌اند كه به‌صورت اينترنتي سفارش كار گرفته و محصول را به‌دست مشتري مي‌رسانند. آنها چند نفري از سراسر كشور هستند كه چند سال است با هم در ارتباطند. باقري توضيح مي‌دهد: ما حدود 13-12 نفر نمدكار حرفه‌اي هستيم كه با هم آشنا شده‌ايم. ما خيلي با هم دوست هستيم و تجربياتمان را با هم به اشتراك مي‌گذاريم. اين رابطه كاري حرفه‌اي و تبادل تجربه و دانش خيلي برايمان ارزشمند است. با اينكه هركدام، از شهرهاي مختلف هستيم اما گاهي به هم سر مي‌زنيم و اين رابطه مجازي كمي از حالت مجازي بودن خارج شده است.

کد خبر 318667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha