همشهری آنلاین: احمد قذاقی الدم یکی از افسران ارشد امنیتی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی و پسرعمومی وی، خبر داد تروریست‌های تکفیری داعش از انبارهای مخفی این کشور مقادیر زیادی سلاح شیمیایی حاوی گاز کشنده سارین سرقت کرده و در شمال این کشور فروخته‌اند.

سرقت تسلیحات شیمیایی لیبی توسط داعش

به گزارش ايرنا، شبکه خبری راشاتودی در این باره به نقل از این مقام سابق رژیم قذافی نوشت: نیروهای داعش توانسته اند برخی از انبارهای مخفی تسلیحات شیمیایی را پیدا کنند.

متاسفانه از این انبارها درست حفاظت نمی شده است. این سلاح ها که حاوی ماده 'سارین' است به شمال لیبی منتقل و فروخته شده اند. منابع من در طرابلس خبر داده اند که تا به حال سلاح های گاز سارین دو بار دزدیده شده اند. اولین بار هفت بشکه و بار دوم پنج بشکه سلاح شیمیایی از انبارهای لیبی به سرفت رفته است.'

الدم که یکی از افراد بسیار نزدیک به معمر قذافی بوده است همچنین خاطرنشان کرد که طی یکی از درگیری های اخیر در نزدیک مسجد 'القدس' در طرابلس، نیروهای امنیتی مقادیری از سلاح های حاوی گاز سارین را در یک خودرو یافته اند.

در 21 اوت 2013 (تابستان 92) در جریان جنگ داخلی سوریه مناطقی در حومه دمشق توسط گاز سارین هدف قرار گرفت که به کشته شدن چند صد نفر انجامید. علاوه بر آن گزارش شده است که در این جنگ بارها از سارین استفاده شده است.

روز 24 آذر ماه امسال نیز 'ارن اردم' نماینده حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه ادعا کرد داعش از طریق این کشور به مواد لازم برای تولید گاز کشنده سارین دسترسی پیدا کرده است.

گاز سارین یکی از انواع گازهای سمی است که در تولید تسلیحات کشتار جمعی شیمیایی به کار می رود. این گاز با تاثیرگذاری بر سیستم اعصاب قربانی باعث سوزش در چشم، انقباض مردمک چشم، اختلال در دید، تاری دید، سردرد، افزایش کار غدد مترشحه بدن، آبریزش بینی و انقباض عضلات تنفسی می شود و با فلج عضلات تنفسی به مرگ منجر می شود.

رژیم 'صدام حسین' دیکتاتور معدوم عراق نیز طی جنگ تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان بارها از این گاز علیه رزمندگان و غیرنظامیان ایران استفاده کرد.

کد خبر 318581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha