سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

مواضع این روزهای مقامات فرانسوی در قبال برنامه هسته‌ای ایران که با اظهارنظر جنجالی 2 روز پیش‌ وزیر امور خارجه این کشور به نوعی کامل شد، با واکنش‌ گسترده داخلی و خارجی مواجه شده است.

واکنش مقامات کشورهای خارجی به مواضع جنگ‌طلبانه فرانسه را شاید بتوان گسترده‌تر از واکنش‌های داخلی ارزیابی‌ کرد، به ویژه آنکه دولتمردان دیگر کشورها بالاتفاق از این رویکرد انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار همتای فرانسوی خود در کنفرانس  خبری مشترک در مسکو، نسبت به هرگونه توسل به زور و تحریم یک‌جانبه علیه ایران هشدار داد و گفت: ما نسبت به گزارش‌های فزاینده‌ مبنی بر اینکه اقدام نظامی علیه تهران در حال بررسی است، جدا نگرانیم.

وی افزود:‌ در قبال برنامه اتمی ایران تنها باید گزارش‌ها و ارزیابی‌های حرفه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ملاک عمل قرار داد.[بیشتر در همین ارتباط]

همچنین آلکساندر لوسیوکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام نظامی علیه ایران تأثیر منفی بر جهان اسلام خواهد گذاشت و یک اشتباه فوق‌العاده است.

البته وزیر امور خارجه فرانسه در مسکو و در گفت‌وگو با روزنامه نزاویسیمایا گازتا یک بار دیگر خواستار تشدید تحریم‌های تهران شد.[در همین رابطه]

به گزارش مهر، جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در کنفرانس خبری خود در واکنش به اظهارات ضدایرانی مقام‌های فرانسوی تصریح کرد: پکن با هرگونه تهدید ایران به جنگ به دلیل برنامه هسته‌ای آن مخالف است و از راه حل دیپلماتیک حمایت می‌کند.

ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز نسبت به هرگونه تهدید به جنگ علیه ایران هشدار داد.[اظهارات دالما]

واکنش‌ها در فرانسه

سخنان وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر لزوم آماده‌بودن پاریس برای برخورد نظامی با ایران در محافل سیاسی این کشور نیز با واکنش‌هایی مواجه شده است.

تلویزیون فرانس ۲۴ دوشنبه شب گفت: لحن تند اظهارات برنار کوشنر راجع به ایران موجب حیرت برخی مقام‌های فرانسه که در به قدرت رساندن نیکلا سارکوزی نقش داشتند، شده است و همین شگفتی از سوی برخی از متحدان آمریکایی نیز به چشم می‌خورد.

این شبکه تلویزیونی واکنش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مورد را نیز واکنشی تند توصیف کرد. البرادعی در اظهارات خود در وین بر توافق‌های آژانس با ایران تأکید کرده و گفته بود: الان زمان صحبت از جنگ نیست. 

همچنین فرانسوا اولاند، رهبر حزب سوسیالیست این کشور از سارکوزی و کوشنر خواست درباره‌ اینکه سیاست فرانسه در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران چیست، به روشنی توضیح دهند.

رئیس‌جمهور هم در واکنش به مواضع خصمانه پاریس، تأکید کرد: تهدیدهای فرانسه را جدی نمی‌گیریم. محمود احمدی‌نژاد که در حاشیه جلسه علنی  مجلس با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و ایرنا خبر آن‌را منتشر کرد، گفت: اظهارات رسانه‌ای با حرف‌های واقعی تفاوت دارد و ما این اظهارات را جدی نمی‌گیریم.

عبدالرضا رحمانی فضلی، قائم مقام دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز از دولت فرانسه به ویژه وزیر خارجه این کشور خواست در موضع خود تجدیدنظر کند.

کد خبر 31837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز