محمد البرادعی با تأکید بر اینکه آژانس به دنبال کار حرفه‌ای خود است، افزود: من معتقدم که حل و فصل مسائل باقیمانده و رفع ابهامات موجود، شرایط را به نفع ایران تغییر خواهد داد.

رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دیدار با محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توافقنامه اخیر اعتبار جدیدی را برای این آژانس ایجاد کرده است.

وی که در حاشیه پنجاه و یکمین نشست مجمع عمومی سالانه آژانس در وین با البرادعی دیدار کرد و ایرنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: ما از ابتدا معتقد بودیم که مسیر صحیح و قانونی درگیر بودن در موضوع برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مرجعی صالح و بین‌المللی مانند آژانس است.

بر اساس توافقنامه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پاسخگویی به تمام سؤالات باقیمانده آژانس اعلام کرده است.

آقازاده با ابراز خوشحالی از این که این موضوع مسیر اصلی خود را بازیافته است، گفت: با توافق صورت گرفته امید جدیدی برای حل و فصل مسائل موجود ایجاد شده است.

آقازاده همچنین با تأکید بر اینکه ایران تجربه خوبی از گذشته ندارد، ابراز امیدواری کرد که با این توافق بهانه‌ها از تعداد اندکی از کشورها که خواهان حل این مسئله از مسیر غیر قانونی هستند، گرفته شود.

وی در ادامه این دیدار افزود: طبیعتاً در این راه ما توقعات زیادی از آژانس داریم که از آن جمله حرفه‌ای و بی‌طرفانه برخورد کردن و حل موضوع در فضایی آرام و همراه با تفاهم است.

البرادعی نیز در ادامه این دیدار، حل و فصل مسائل باقیمانده در برنامه هسته‌ای ایران را ایجادکننده شرایط برجسته‌ای توصیف کرد و گفت: با این کار وضعیت متفاوتی برای همه طرف‌ها و از جمله ایران ایجاد خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد: آنچه مهم است، توافقی است که بین ایران و آژانس پیرامون حل و فصل مسائل باقیمانده انجام شده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه تأکید کرد: ما خواهان آن هستیم که ایران بر اساس تعهدات خود همکاری مناسبی با آژانس داشته باشد، همان‌گونه که در موضوع پلوتونیوم با همکاری چشمگیری که بین ایران و آژانس انجام شد، در مدت کوتاهی موضوع مهمی چون پلوتونیوم حل شد.

البرادعی این همکاری را نمونه خوبی در این زمینه توصیف کرد و نشان‌دهنده آن دانست که سایر مسائل را نیز می‌توان حل کرد.   به گزارش مهر، آقازاده روز گذشته همچنین با تعدادی از نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس انرژی اتمی دیدار و با آنها رایزنی و گفت‌وگو کرد.

گفتگوی سولانا و لاریجانی

دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک مکالمه تلفنی درخصوص ادامه مذاکرات گفت‌وگو کردند.

ایرنا به نقل از یک مقام آگاه در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد در تماس تلفنی خاویر سولانا با علی لاریجانی که عصر دیروز انجام شد، در زمینه زمان مناسب برای مذاکرات بحث و تبادل نظر شد که زمان قطعی آن در اوایل اکتبر مشخص خواهد شد.

لاریجانی در این مذاکره تلفنی از اقدامات اساسی ایران در همکاری با آژانس و تدوین روش حل مسائل سخن گفت که همگی براساس نتایج مذاکرات قبلی با سولانا طراحی شده بود.

کد خبر 31834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز