سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

دکتر محمدحسن‌ خانی: وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای جنجالی با شبکه رادیویی RTL سخنانی در تجویز حمله نظامی به ایران را بر زبان رانده که شگفتی محافل سیاسی – خبری جهان به‌ویژه اروپا را به‌دنبال داشته است.

اظهارنظرهای برنارد کوشنر گرچه با واکنش منفی مقامات اروپایی و فرانسوی ازجمله نخست‌وزیر این کشور روبه‌رو شد، اما از یک حیث باعث شگفتی دیپلمات‌های اروپایی شد و آن این‌که این مواضع در تناقض آشکار با سابقه حرفه‌ای و کاری وی است.

کوشنر که از بنیانگذاران سازمان پزشکان بدون مرز است به‌دلیل سنخیت و طبیعت فعالیت‌های این سازمان خود را برای سال‌های متمادی در اردوگاه ایدئالیست‌ها و طرفداران حقوق بشر دوستانه در جهان جای‌داده بود.

طبعاً مواضع چنین فردی بایستی از حامیان توسل به خشونت که کارشان کوبیدن بر طبل جنگ در مناسبات بین‌المللی است، به‌دور باشد و این همان نکته شگفت‌انگیز در مواضع کوشنر تلقی می‌شود.

کوشنر که در دورن رقابت‌های انتخاباتی در اردوگاه سوسیالیست‌ها قرار داشت و از حامیان خانم رویال، رقیب سرسخت سارکوزی به‌شمار می‌رفت، در کمال تعجب پیشنهاد رئیس جمهور جدید برای پست وزارت خارجه را بدون کمترین مقاومتی پذیرفت؛ گرچه این پذیرش به قیمت از دست دادن جایگاهش در میان سوسیالیست‌ها تمام شد.

تحلیلگران سیاسی که تحولات داخلی فرانسه را دنبال می‌کنند بر این باورند که اعطای سخاوتمندانه پست وزارت خارجه از سوی سارکوزی به کوشنر، به تشویق و توصیه پیر للوشه، عضو یهودی پارلمان فرانسه که مشاور رئیس جمهور در امور بین‌الملل تلقی می‌شود، صورت گرفته است.

این نکته که کوشنر خود زاده پدری یهودی بوده و مدرک دانشگاهی افتخاری خود را از دانشگاه بن‌گوریون اسرائیل گرفته نیز شاید تا حدی بتواند از میزان شگفتی ناظران درخصوص اظهارنظرهای اخیر وی بکاهد.

شاید به همین دلیل بود که بلافاصله پس از انتصاب وی به پست وزارت خارجه یکی از مقامات عالی‌رتبه فرانسوی در مصاحبه با روزنامه اورشلیم‌پست مورخ 17 ملی 2007 گفته بود: اسرائیلی‌ها خیلی خوش‌شانس هستند که کوشنر به این سمت گمارده شد و باید به‌خاطر این انتصاب، شکرگزار باشند.

عضو هیأت علمی
دانشگاه امام صادق

کد خبر 31822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز