کامران محمدی: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پس از گذشته یک هفته از ماه مبارک رمضان، روزهای گرم‌تری را تجربه می‌کند.

شعرخوانی شاعران معروف، فروش و نمایش کتاب، آموزش قرائت قرآن، مسابقه پایان نامه های قرآنی، میزگردهای گوناگون موضوعی، عرضه نرم افزارهای تازه قرآنی و... برنامه های دیگر، هر روز فضای مصلای امام خمینی را به ویژه در ساعات پس از افطار پرشورتر از روز پیش می‌سازند.

در این بین، اجرای برخی ایده‌های خلاقانه، به ویژه در بخش کودک نمایشگاه که زیباترین و هیجان انگیزترین بخش محسوب می شود، این فضا را به گونه جذابی متفاوت کرده است.

تصویرسازی داستان‌های قرآن

از جمله این ایده‌ها، تصویرسازی داستان‌های مختلف قرآنی در بخش شعر و ادبیات نمایشگاه است.

در این برنامه که هر روز از ساعت 11 تا 16 برگزار می‌شود، هنرمندان جوان با حضور در بخش شعر و ادبیات علاوه بر تصویرسازی داستان‌های مختلف قرآنی، با حاضران در نمایشگاه قرآنی گفتگو می کنند. داستان حضرت آدم، حضرت نوح و حضرت هود از جمله داستان‌هایی اند که تا کنون در این برنامه تصویرسازی شده اند.

آموزش قرائت در اینترنت

بخش کودک و نوجوان نمایشگاه نیز برای نخستین بار آموزش قرائت قرآن کریم را به صورت زنده در فضای اینترنت ارایه می دهد.

در این شیوه آموزشی که نخستین تجربه در ایران است، قاری تک فلاح، قاری بین المللی کشورمان به‌طور زنده و از طریق اینترنت، تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا را آموزش می دهد تا به این شکل، توجه مخاطبان قرآنی به ویژه کودکان و نوجوانان با مفاهیم و معارف قرآنی علاقه مندتر شوند.

استفاده از این شیوه آموزشی بدون حضور در نمایشگاه و از طریق پایگاه اینترنتی www.baseman.ir  ممکن است.

حضور حوزه علمیه خواهران

حوزه علمیه خواهران، امسال برای نخستین بار با 3 بخش پایان نامه، کتاب و نرم افزار در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور دارد.

علاوه بر این، مسئولان حوزه خواهران، بخش پاسخ به سوالات شرعی را نیز به‌طور جدی در غرفه شان پیش بینی کرده اند که امسال در همه نمایشگاه، بازار داغی دارد.

روحانیون نمایشگاه عموما در حال پاسخ گفتن به پرسش های شرعی مراجعه‌کنندگان هستند، اما حوزه خواهران برای این کار، استادان حوزه و دانشگاه را در نظر گرفته است.

مسابقه پایان‌نامه های قرآنی

اما یکی از گرم ترین بخش های نمایشگاه امسال نیز مثل 5 دوره گذشته مسابقات پایان نامه های قرآنی، رقابت 310 پایان نامه برگزیده مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته های مختلف دانشگاه‌های سراسر کشور است.

از این تعداد، 80 پایان نامه از دانشگاه آزاد، 100 پایان نامه از دانشکده های علوم قرآنی و 130 پایان نامه نیز از دانشگاه های علوم و حدیث و سایر مؤسسات آموزش عالی در ششمین دوره مسابقات پایان نامه های قرآنی شرکت دارند.

قرار است در روز پایانی نمایشگاه، از 5 پایان نامه برتر در مقطع کارشناسی ارشد و 5 پایان نامه نیز در مقطع دکترا تقدیر شود.

حسن تصادف با ورود قاریان

چهارشنبه 28 شهریور «محمود شحات محمد انور» و «ممدوح جود سعد» 2 قاری مصری که در قرائت قرآن مقام استادی را کسب کرده‌اند، به ایران می آیند و تا 8  مهر نیز میهمان ما خواهند بود.

هرچند سفر این 2 قاری مشهور ارتباطی با نمایشگاه قرآن ندارد و به دعوت مؤسسه دارالقرآن پنج تن آل عبا به نمایندگی از معاونت اجتماعی و ارشاد ناجا صورت می گیرد، اما حسن تصادفی است که باید آن را به فال نیک گرفت. به ویژه اگر مسئولان نمایشگاه بتوانند ترتیبی دهند که دست کم یک روز میزبان این 2 میهمان نیروی انتظامی باشند.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 26 ماه رمضان از ساعت 10 صبح تا 10 شب در مصلای امام خمینی ره برقرار است.

کد خبر 31820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز