همشهری آنلاین-علی شاکری: پیکان در ایستگاه پایانی نیم فصل اول لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران همانند فینال سال گذشته، قهرمانی را از چنگ شهرداری ارومیه، رقیب اصلی‌اش بیرون کشید و توانست با تحمیل دومین شکست فصل این تیم، قهرمان دور رفت این بازی‌ها شود.

Peyman Akbari

پیکان در بازی آخر نیم فصل نمایشی فوق‌العاده و دور از تصور در برابر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی داشت که با وجود همراهی سعید معروف، کاپیتان تیم ملی هم نتوانست شکست فینال سال پیش را جبران كند. هر چند پیمان اکبری معتقد است خیلی هم به دنبال القابی چون قهرمانی نیم فصل نیست و برایش مهم تداوم موفقیت‌های تیمش در دور برگشت و مرحله پلی‌آف است.

به بهانه قهرمانی نیم فصل پیکان بد ندیدیم گفت و گویي اختصاصی با پیمان اکبری، کاپیتان سابق تیم ملی و سرمربی تیم پيكان داشته باشیم.

• بعد از قهرمانی نیم فصل به نظر می‌رسید خیلی خوشحال نشدی و در گفت و گو با خبرنگاران گفتی برایت خیلی اهمیت ندارد که پیکان به این عنوان رسید؟

نه این که خوشحال نشده باشم، بلکه منظورم از این جملات در گفت و گوی پس از بازی این بود كه در مسابقاتی که دوره‌ای نیست و در چند مرحله قهرمان آن مشخص می‌شود، دلیل زیادی برای خوشحالی نمی‌بینم. مهم تداوم این موفقیت‌ها در دور برگشت و بازی‌های سخت مرحله پلی‌آف است. قهرمانی نیم فصل تنها برای خودباوری بازیکنان برای پیمودن ادامه مسیر دشوار قهرماني می‌تواند دلگرم‌کننده باشد. ما هرگز نباید در باد قهرمانی نیم فصل بخوابیم و باید در تمامی بازی‌های آینده، بازیکنان مثل بازی با شهرداری ارومیه با انگیزه و باصلابت و فوق‌العاده باشند. من هرگز از بازیکنانم نمی‌خواهم که در حد سوپراستار ظاهر شوند، بلکه به آنان می‌گویم اگر در اندازه های واقعی خود باشید دست من هم به عنوان مربی برای اتخاذ تاکتیک‌های متنوع بازتر خواهد بود.

• قبول داری که شکست دادن سه بر صفر شهرداری ارومیه قابل پیش‌بینی نبود ؟

واقعا از قبل هیچ کس نمی‌توانست نتیجه بازی را حدس بزند و اصلا قابل پیش‌بینی نبود و این بازی می‌توانست حتی 4 تا 5 گیم هم طول بکشد.

• به نظر می‌رسد بهترین روز پیکان مصادف با بدترین روز شهرداری ارومیه شد.

شاید. البته ما برای این بازی برنامه خاصی تدارک دیده بودیم و بسیاری از برنامه‌های ما از قبل طراحی شده بود و آنچه را که پیش‌بینی کرده بودیم در حین بازی اتفاق افتاد. این نکته را هم نباید فراموش کرد كه برخی از روزها بازی به دلخواه یک تیم و مربی نمی‌چرخد. مثل بازی ما با بانک سرمایه که البته به جز خستگی سفر به برزیل، کمتر از قدرت واقعی خود بودیم. همین اتفاق را به نوعی در بازی سایپا با کاله هم شاهد بودیم وگرنه بهروز عطایی مربی کم تجربه‌ای نیست و بسیار هم باهوش است. چه می‌شود کرد، همه تغییر و تحولاتی که لازم است یک مربی انجام می‌دهد ولی به در بسته می‌خورد!

• آیا می‌شود گفت که بازی آخر با ارومیه بهترین بازی نیم فصل اول لیگ از سوی پیکان بود؟

این بازی هماهنگ‌ترین بازی ما بود، ولی قبل از دیدار آخر مقابل دو تیم متین صالحین ورامین و ثامن خراسان هم بازی خوبی انجام داده بودیم. در این فصل وضعیت تیم ما با بقیه متفاوت بود. ما به دلیل حضور در مسابقات باشگاه‌های جهان مجبور به انجام بازی‌های بیشتری بودیم و به همین خاطر کمتر مثل سایر تیم‌ها فرصت ریکاوری و بازسازی داشتیم.
موفقیت ترکاشوند را موفقیت خود می‌دانم

• در پایان بازی با متین، عکسی از شما دیده شد که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدی ، دلیل خاصی داشت؟

آن صحنه برای دفاع خوبی بود که بازیکنانم روی تور داشته‌اند. من چون خودم در هنگام بازیگری از دفاع کردن بیشتر از تکنیک‌های دیگر لذت می‌بردم، الان به هنگام مربیگری هم از این بابت سخت خوشحالی می‌کنم. شاید باور نکنید به دلیل حضور محمد ترکاشوند، دوست قدیمی و چندین و چند ساله‌ام روی نیمکت متین، این دیدار جزو معدود بازی‌هایی بود که برد و باخت برایم چندان تفاوتی نداشت. من و او در طول این بازی بارها جدا از حساسیت بازی با مهربانی کامل همدیگر را در آغوش کشیدیم و برای هم آرزوی موفقیت کردیم. من موفقیت‌هاي ترکاشوند را به نوعی موفقیت خود می‌دانم.

• آیا همین احساس را هم در بازی با ثامن خراسان داشتی که امیرحسینی، دوست قدیمی دیگرت را در ترکیب خود داشت؟

درست همین حس با ترکاشوند را در مورد رویارویی با امیرحسینی هم داشتم.
نمی‌شود گفت پیکان پارسال بهتر از تیم امسال بود

• پیکان فصل پیش با شما قهرمان لیگ برتر شد و خیلی‌ها معتقدند که پیکان امسال به مراتب بهتر از تیم سال پیش است. شما هم این عقیده را دارید؟

مقایسه سختی است. هر کدام از این تیم‌ها در یک سری از فاکتورها نسبت به هم برتری و ضعف دارند و در مجموع برای من که انتخاب‌کننده بازیکنان هر دو تیم بوده‌ام، قضاوت در این باره کمی سخت است.

• به نظر می‌رسد نیکولوف، ورمیگلیو و مهدی مرندی خوب توانسته‌اند نبود بازیکنانی چون محمد موسوی، امیر حسینی و علی حسین را پوشش دهند.

موسوی و امیرحسینی واقعا بازیکنان بزرگی در والیبال هستند و من فکر می‌کنم که جانشینان آنان نیز تا اینجای بازی‌ها راضی‌کننده ظاهر شده‌اند.
رفتن ورمیگلیو شیطنت یکی از سایت‌ها بود

• در هفته‌های اخیر شایعه رفتن ورمیگلیو و جذب بهبودی، پاسور اسبق پیکان به طور قوی بگوش رسید. این موضوع با توجه به درخشش عالی این بازیکن ایتالیایی چقدر حقیقت داشت؟

من به کل این موضوع را تکذیب می‌کنم. او در پیکان می‌ماند و آن ماجرا هم شیطنت یک سایت هوادران والیبال بود که کمی دردسرساز شد و در نهایت با برگزاری یک جلسه همه چیز ختم به خیر شد. ورمیگلیو بازیکن بزرگی است، در تیم‌های بزرگی چون تیم ملی ایتالیا و زنیت کازان بازی کرده و شرایط را خوب درک می‌کند.

• از دید پیمان اکبری در نیم فصل اول، بودند بازیکنان جوانی که در اندازه‌های حضور در تیم ملی باشند، ولی دیده نشدند؟

من با ویژگی‌هایی که از بازیکن تیم ملی در ذهنم دارم، در طول رقابت‌های نیم فصل اول چنین بازیکنانی ندیدم.

• پس با این حساب کادرفنی جدید تیم ملی با ندیدن بازی‌ها چیز مهمی را از دست ندادند؟

چرا؟ همان بازیکنان قبلی تیم ملی هم حتما باید همواره زیر ذره‌بین نگاه تیزبین کادرفنی باشند و شرایطشان در طول لیگ برای دعوت دوباره به تیم ملی رصد شود.

• برای انتخاب دستیاران ایرانی رائول لوزانو و سیچلو، سرمربی و مربی جدید تیم ملی چه پیشنهادی داری؟

من همیشه اعتقاد داشته و دارم باید مربیانی انتخاب شوند که به درد آینده والیبال ایران بخورند و در روی نیمکت هم تاثیرگذار باشند. مربیانی که بعدها بتوانند از عهده اداره تیم‌های ملی همانند مرحوم حسین معدنی برآیند.
توهین به بازیکنان و تیم‌ها شایسته نیست

• حواشی موجود در نیم فصل اول لیگ را چگونه دیدی؟

حواشی متاسفانه همچنان در لیگ والیبال تهدید بزرگی به شمار می‌رود. توهین به بازیکنان، مربیان و تیم‌ها در حال افزایش است و این اصلا شایسته والیبال نیست و باید هرچه سریع‌تر فکری برای آن کرد.

• داوری‌ها در نیم فصل اول چطور بود؟

بیشترین مشکل داوری به داوران خط برمی‌گردد که از شهر میزبان انتخاب می‌شوند. آنها به دلیل تعصب به تیم‌های شهرشان و با درست اعلام نکردن توپ‌های داخل و خارج، برای داوران اول و دوم هم مشکل‌ساز می‌شوند و کار آنان را نیز زیر سئوال می‌برند.

کد خبر 318166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha