آتوسا رقمی: شش ماه اول سال، بهار و تابستان، به سبز درخشان درخت‌ها و تنوع گل‌های رنگارنگ عادت می‌کنیم و وقتی پاییز از راه می‌رسد، همه‌چیز عوض می‌شود. دیگر خبری از آن‌همه گل نیست و درخت‌ها هم سبزی‌شان را از دست می‌دهند.

دوچرخه شماره ۸۱۳

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

زمستان که می‌رسد دیگر حتی از رنگ‌های پاییزی هم خبری نیست. آن‌وقت دلمان برای سبزی بهار و تابستان تنگ می‌شود.

البته همیشه می‌توانیم چند شاخه گل بخریم و در گلدان بگذاریم، اما آن‌ها هم موقتي‌اند. گیاه‌های سبزِ آپارتمانی، گیاهانی که همه‌ي سال سبز باقی می‌مانند می‌توانند این جای خالی را برایمان پر کنند و به خانه‌مان حال و هوای دیگری بدهند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

رنگ سبز به ما آرامش می‌دهد، اما آرامشی که از یک گیاه زنده می‌گیریم تنها به‌خاطر رنگش نیست

این‌که چه گیاهی را برای خانه انتخاب کنیم، بستگی به سلیقه‌مان دارد. هرگیاهی ویژگی‌های خودش را دارد؛ شکل برگ‌ها، رنگشان، اندازه‌شان، این‌که گیاه پربرگ باشد یا کم‌برگ و همین‌طور اندازه‌ي گیاه، همه در انتخاب ما تأثیر می‌گذارند.

با این وصف، انتخاب گیاه مثل انتخاب میز و صندلی نیست. گیاهان موجوداتي زنده هستند، رشد می‌کنند و اندازه و شکلشان عوض می‌شود. به‌علاوه، دمای هوا، مقدار نور و رطوبتی که دریافت می‌کنند و همین‌طور فضایی که در آن قرار می‌گیرند، روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. برای همین پیش از این‌که گیاهی را برای خانه انتخاب کنیم، خوب است همه‌ي این عوامل را در نظر بگیریم.

یکی از چیزهایی که موقع خرید یک گیاه باید به آن فکر کنیم، این است که هرچند گیاهمان در داخلِ خانه و از تغییرات هوای بیرون در امان خواهد بود، اما با تغییر فصل، وضعيت گياه ما هم تغییر می‌کند و ما باید بتوانیم در همه‌ي فصل‌ها برایش وضعيت مناسبی فراهم کنیم.

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

عجب سوزی می‌آید

مخصوصاً حالا که زمستان در راه است، بايد حواسمان باشد که بیش‌ترِ گیاهان آپارتمانی هوای سرد را دوست ندارند، مخصوصاً گیاهانی مثل نخل که در مناطق استوایی رشد می‌کنند. معمولاً بعضی جاهاي خانه از جاهای دیگر سردتر است، مثل پشت یا کنار پنجره‌ها، كه البته‌ پرده‌های ضخیم می‌توانند گیاهمان را از جریان هوای سرد پشت پنجره حفظ کنند. راهروی ورودی هم معمولاً جای خوبی برای این گیاهان نیست، چون هر‌بار که درِ خانه باز می‌شود هوای سرد در راهرو به جریان در می‌آید و به گیاه صدمه می‌زند.

گوشه‌های اتاق‌ها معمولاً از جریان هوای سرد محفوظ‌ترند. چون هوای گرم همیشه به طرف بالا حرکت می کند، جاهایی مثل بالای کتاب‌خانه، قفسه‌های آشپزخانه یا حتی بالای یخچال هم می‌توانند جای خوبی برای گلدانمان باشند. البته اگر فضای کافی و نور مناسب داشته باشند. اما نباید فراموش كرد كه مرتب گلدانمان را آب بدهیم، چون معمولاً این جاها جلوی چشممان نیستند.

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

تو در تاریکی نمی‌بینی، من در تاریکی می میرم

مقدار نور هم برای گیاهان خیلی مهم است. نور پاییز و زمستان کم‌تر از نوری است که گیاهان در تابستان و بهار دریافت می‌کنند. پرده‌های ضخیم‌تر هرچند جلوی نفوذ هوای سرد را می‌گیرند، اما ممکن است باعث شوند گیاه ما نور کافی دریافت نکند. همین‌طور اگر پشت پنجره‌مان درخت همیشه سبز داریم باعث می‌شود فضای اتاق تاریک‌تر باشد. ممکن است نور چراغ برای گیاهمان کافی باشد، اما اگر نور بیش‌تری لازم دارد، می‌توانیم جای دیگری برای آن انتخاب کنیم.

پنجره‌هایی که به‌طرف جنوب باز می‌شوند معمولاً نور بیش‌تری دارند. پنجره‌هایی که به‌طرف غرب باز می‌شوند حتی از پنجره‌های جنوب هم پرنورترند، مخصوصاً بعدازظهرها فضای پشت این پنجره‌ها گرم‌تر هم هست. 

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

دلم سونای بخار می‌خواهد

یکی دیگر از چیزهایی که در فصل‌های سرد تغییر می‌کند، مقدار رطوبت هوای خانه است. بخاری یا وسایل گرم‌‌کننده دیگر باعث می‌شوند رطوبت هوا کم‌تر و كم‌تر شود. بیش‌تر گیاهان آپارتمانی رطوبت را دوست دارند. بعضی از آن‌ها آن‌قدر نسبت به رطوبت حساسند که اگر مقدار آن به‌طور ناگهانی تغییر کند صدمه می‌بینند. می‌توانیم با افشانه روی برگ گیاهان آب بپاشیم، هرچند که با این کار تنها برای مدتی کوتاه رطوبتی را که گیاهمان نیاز دارند برایش فراهم می‌کنیم.

می‌توانیم در یک سینی یا زیرگلدانی، سنگ‌ریزه بریزیم و تا ارتفاع 12 تا 24 میلی‌متر آب بریزیم و گلدان را روی سنگ‌ریزه‌ها قرار دهیم. این طوری گیاهمان رطوبتی را که لازم دارد از زیر گلدان دریافت می‌کند. اما باید یادمان باشد که سطح آب ظرف پایین نیاید و همین‌طور حواسمان باشد که باوجود این ظرف، ممکن است گیاهمان به آبیاری کم‌تری نیاز داشته باشد.

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

اگر دوستش داریم

نور، گرما و رطوبت یک طرف، اما توجهی که گیاهمان از ما دریافت می‌کند، در سرزنده بودنش خیلی تأثیر دارد. بعضی‌ها با گیاهشان حرف می‌زنند. بعضی‌ها قربان‌صدقه گیاهشان می‌روند. چه اشکالی دارد. گیاه موجود زنده است و حس‌های ما را دریافت می‌کند. اگر گیاهي را دوست داریم چرا به او نگوییم؟

 

دوچرخه شماره ۸۱۳

طراوت و تازگی برگ‌ها به ما حس تازگی می‌دهد

کد خبر 318076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha