همشهری آنلاین: مارین لوپن، رهبر حزب راست‌افراطی"جبهه ملی"در دور دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه متحمل شکست سنگینی شد و حتی نتوانست یک منطقه را هم از آن خود کند. در این میان حزب جمهوری‌خواه سارکوزی با به دست آوردن کنترل هفت منطقه بزرگترین پیروز بود.

شکست سنگین راست‌های افراطی فرانسه در انتخابات منطقه‌ای

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طرفداران محافظه‌کار حزب لوپن که علیه سوسیالیست‌های حاکم به میدان آمدند، قصد تغییر نقشه سیاسی فرانسه را داشتند اما جبهه ملی حتی نتوانست کنترل هیچ یک از شش منطقه‌ای را که در دور اول انتخابات در آنها پیشرو بود، از آن خود کند. با این حال این حزب ضد مهاجرت همچنان هدف نهایی لوپن را که همان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2017 است، دنبال می‌کند.

جبهه ملی در سال‌های قبل نیز موفق نشده بود در هیچ یک از انتخابات منطقه‌ای کشور فرانسه به پیروزی دست پیدا کند اما این حزب در انتخابات ششم دسامبر و در مرحله اول انتخابات منطقه‌ای، در شش منطقه از 13 منطقه فرانسه عملکرد خوبی داشت و نمایندگان آنها پیشرو بودند. این حزب امیدوار بود که حضور قدرتمند در این انتخابات، شانس مارین لوپن را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ افزایش دهد.

در پی دور اول انتخابات در ششم دسامبر، حزب حاکم سوسیالیست از هودارانش خواست تا در مناطقی که رقیب اصلی جبهه ملی، حزب راست میانه جمهوری‌خواه بود، به حزب راست‌میانه رای بدهند.

با اعلام نتایج اولیه انتخابات که حاکی از شکست لوپن است، مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه در پیامی گفت: من از رای‌دهندگان تشکر می‌کنم که در به درخواست چپ‌ها برای ایجاد مانعی بر سر راه راست‌های افراطی پاسخی روشن دادند و اجازه ندادند که جبهه ملی حتی در یک منطقه پیروز شود. اما هنوز خطر راست‌ افراطی از بین نرفته است. من هنوز هم نتایج دور اول انتخابات را از یاد نبرده‌ام.

به‌رغم این شکست لوپن با لحنی امیداوارانه در جمع حامیانش حاضر شد و گفت: هیچ چیز برای ما تمام نشده است. من همچنان برای گسترش حمایت‌ها از حزب تلاش می‌کنم. به زودی با برگزاری یک راهپیمایی از تمام فرانسوی‌ها با هر اصلیتی می‌خواهم که به ما بپیوندند.

این نتایج، در حالی به دست آمده که جبهه ملی، در مرحله اول انتخابات در هفته پیش، موفق شده بود که در شش منطقه از سیزده منطقه فرانسه جایگاه نخست را به دست بیاورد. انتخابات منطقه‌ای فرانسه، اولین انتخاباتی بود که از زمان حملات ماه گذشته در پاریس، که به کشته شدن 130 تن منجر شد، در فرانسه برگزار شد. مسائلی چون مهاجرت و امنیت که از نقاط قوت راست‌های افراطی محسوب می‌شوند، در پی حملات 13 نوامبر در پاریس، به بحث اصلی در سطح ملی تبدیل شدند. شوراهای منطقه‌ای در فرانسه از قدرت زیادی برای تصمیم‌گیری درباره حمل و نقل محلی و مسائل آموزشی و اقتصادی برخوردار هستند.

حزب حاکم سوسیالیست که در انتخابات ششم دسامبر سوم شد، در دو منطقه بزرگ فرانسه کاندیداهای خود را خارج کرد تا حزب جمهوری‌خواه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه بتواند رای بیشتری در مقابل حزب راستگرای جبهه ملی متعلق به لوپن به دست آورد. همین استراتژی به شکست سنگین لوپن ختم شد. حزب حاکم سوسیالیست هم کنترل پنج منطقه را به دست گرفت.

لوپن در پی شکست حزبش گفت که احزاب اصلی با تبانی توانستند موفق شوند، اما جبهه ملی به مبارزه خود ادامه خواهد داد. وی گفت این احزاب "با دروغگویی و ارائه اطلاعات غلط رای‌ها را منحرف" کردند.

در دور اول انتخابات در مجموع 22 میلیون و 600 هزار تن شرکت کردند که این رقم در دور دوم براساس شمارش 98 درصد از آرا به 26 میلیون و 200 هزار تن افزایش پیدا کرد. نتایج رسمی امروز (دوشنبه) اعلام می‌شود.

مارین لوپن که خود از منطقه‌ای در شمال فرانسه نامزد بود، با 2 / 42 درصد از آرا از رقیب جمهوری‌خواه خود که 8 / 57 درصد از آرا را به دست آورده بود، شکست خورد. ماریان مارشال لوپن، برادرزاده مارین و نوه ژان‌ماری، بنیانگذار جبهه ملی هم که از منطقه‌ای در جنوب فرانسه نامزد بود، توانست بیش از 40 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد اما وی هم مقابل رقیب جمهوری‌خواه خود شکست خورد.

برنده منطقه جزیره کُرس فرانسه، به عنوان سیزدهمین منطقه به هیچیک از احزاب اصلی وابسته نیست. این جزیره یکی از جزایر کشور فرانسه، چهارمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه پس از سیسیل، ساردنی و قبرس و همچنین زادگاه ناپلئون اول، امپراتور فرانسه‌ است.

کد خبر 318054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha