همشهری آنلاین: نشست معرفی معماران برجسته با عنوان معماران تمدن؛ معمار سنان - معمار علی اکبر اصفهانی با همکاری ایکوم ایران، موسسه فرهنگی یونس امره و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار می‌شود.

architecture

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پیوند فرهنگی تاریخی مشترک دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بهانه برگزاری نشست‌های مشترک علمی و فرهنگی با محوریت میراث فرهنگی تاریخی دو کشور است.

در همین راستا پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و موسسه یونس امره از کشور ترکیه طی تفاهم‌نامه‌ای برگزاری نشست‌های مشترک با مضمون معرفی معماران برجسته معماری دوره صفوی و معماری دوره عثمانی را تدارک دیده‌اند.

در نشست اول از این سلسله نشست‌ها که با عنوان "معمار سنان - معمار علی اکبر اصفهان" برگزار می‌شود با سخنرانی پرفسور سبحی ساعتچی استاد دانشگاه سلطان محمد فاتح استانبول، پرفسور سلجوق ملایم استاد دانشگاه مرمر استانبول، مهدی گلچین عارفی و نگار صبوحی شخصیت‌های علمی فرهنگی ایران و ترکیه همراه خواهد بود.

نشست معماران تمدن دوشنبه بيست و سوم آذرماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار و شرکت در آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

این مراسم با حضور سید محمد بهشتی ریاست پژوهشگاه و رییس ایکوم ایران، سفیر کشور ترکیه در ایران و رییس موسسه یونس امره برگزار خواهد شد.

گفتنی است، معمار سنان در 50 سالگی به عنوان سرمعمار دربار پادشاهی عثمانی، اقدام به ساخت اماکن مذهبی کرد.

کارهای او نمونه‌های برجسته و اعلای معماری معروف به معماری عثمانی است که تأثیر بسیاری از معماری بیزانس گرفته است. شاهکار او را مسجد سلیمیه در ادرنه(آدربانوپول) در بخش اروپایی ترکیه می‌دانند. از جمله آثار دیگر او می‌توان به مسجد شاهزاده(استانبول) و مسجد سلیمانیه(استانبول) اشاره کرد.

وی در 17 ژوئیه سال 1588 میلادی در استانبول درگذشت و پیکرش را در قبرستان مجاور مسجد سلیمانیه در شمال خیابان"معمار سنان جادسی" دفن کردند.

نام او اکنون در دو نقطه جهان شامل دانشگاه هنرهای زیبای معمار سنان و گودالی در سیاره عطارد(تیر) که به نام او نامگذاری شده است باقی است.

کد خبر 317980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha