همشهری آنلاین: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی مکمل یکدیگر هستند. در دورانی که مردم به انتشار سریع خبر نیاز دارند شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با انتقال سریع و لحظه‌ای اخبار خلاء رسانه‌های رسمی را پر و نیاز مردم را تامین کنند. ویژگی مهم شبکه‌های اجتماعی همین است، این ویژگی به کمک رسانه‌های رسمی آمده و در بسیاری موارد در زمینه اطلاع‌رسانی و خبررسانی سریع و با شتاب، جای خالی خبرنگاران حرفه‌ای را پر می‌کند.

مهدي فرقاني در روزنامه اعتماد نوشت:حالا اما می‌توان به این ویژگی از دو زاویه نگاه كرد؛ گاهی می‌توان آن را تهدید دید و گاهی هم فرصت. امروزه با گسترش تكنولوژی، شبكه‌های اجتماعی امكان دسترسی آسان به اطلاعات را برای شهروندان فراهم كرده‌اند، امكانی كه در بعضی مواقع ایجاد دردسر می‌كند و باعث شكل‌گیری فضای هیجانی در جامعه می‌شود.

وقتی كاربران این موقعیت را در اختیار داشته‌باشند كه نظرات خود را در كمترین زمان به دیگران انتقال دهند، قطعا نظرات مختلفی و متنوعی از این طریق منتقل می‌شود كه شناخت سره از ناسره را برای مخاطب دشوار می‌كند. اینجاست كه نقش رسانه‌های رسمی پر رنگ می‌شود و به كمك مردم می‌آیند. رسانه‌های رسمی بر اساس تحقیق و جست‌وجو توازن را در خبررسانی رعایت و از جامعه ابهام زدایی می‌كنند. حالا اما مشكلی كه به تازگی دیده شده و با انتشار خبر كشیدن بخیه‌های كودك خردسال در بیمارستان اصفهان خود را بیشتر نشان داد این است كه رسانه‌های رسمی نقش و كاركرد اصلی خود را كه ابهام‌زدایی و شفاف‌سازی اخبار است فراموش كرده‌اند و با فضای هیجانی جامعه همسو شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد روندی در حال شكل‌گیری است كه رسانه‌های رسمی هم تحت تاثیر شبكه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند و به جای اینكه‌ روی آنها تاثیر بگذارند، از آنها تاثیر می‌گیرند و حتی گاهی به شایعه‌پراكنی و ابهام‌آلودی فضا كمك می‌كنند. این امر اجتناب ناپذیر است و بیشتر جوامع را درگیر خود كرده ‌است و هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند مدعی باشد كه از شبكه‌های اجتماعی و نظراتی كه در آن پخش می‌شود تاثیر نمی‌گیرد و سعی می‌كند خود را به‌دور از این نظرات نگه‌دارد.

یكی از چالش‌های گریزناپذیر شبكه‌های اجتماعی همین است و باید برای آن راهكاری منطقی پیدا كرد. راهكاری مدیریت شده كه نه‌شبكه‌های اجتماعی را به حاشیه براند و نه رسانه‌های رسمی را به شكل نامناسبی گسترده كند. زمانی این دو رسانه به كاركرد‌های واقعی خود نزدیك شده‌اند كه بتوانند هر كدام جداگانه نقش خود را به‌درستی ایفا كنند و نیاز مردم را تامین سازند. هر وقت رسانه‌های رسمی بتوانند به این جایگاه نزدیك شوند و در كنار شبكه‌های اجتماعی قرار بگیرند و از آنها تاثیر نگیرند و وظایف خود را انجام دهند، كاركرد اصلی خود را انجام داده‌اند.

شبكه‌های اجتماعی هدفمند و سودده‌ خواهند بود و مانند موتورهای جست‌وجو‌گر راهكاری برای بالا بردن سطح آگاهی مردم هستند، اما این نوع استفاده منوط به بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای افراد در مورد استفاده از این تكنولوژی  و ابزارهای ارتباطی است. در چنین شرایطی شبكه‌های اجتماعی كاركرد واقعی خود را انجام داده‌اند و فرصتی می‌شوند برای انتقال آزاد اطلاعات و ارتباطات كه به جریان آزاد اطلاعات مشهور است؛ امری مهم كه نیاز جوامع امروزی است. كشش و اشتیاق مردم جوامع به شبكه‌های اجتماعی به دلیل این نیاز شكل گرفت. نیاز به دریافت خبرها بدون ملاحظه كاری و سانسور كه رسانه‌های رسمی از پس برآورده كردن آن بر نمی‌آمدند و شبكه‌های اجتماعی در این زمینه از آنها سبقت گرفتند و به این نیاز جوامع پاسخ دادند. بنابراین اگر فرصت‌ها و تهدید‌های شبكه‌های اجتماعی را كنار هم ببینیم، می‌توانیم برای بسیاری مشكلات راهكارهای منطقی پیدا  كنیم.

کد خبر 317896

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha