مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

عباس رضایی: وسوسه ساختن آسمان‌خراش‌ها، به ویژه در مناطق پویای اقتصادی آسیا و منطقه نفت‌خیز خاورمیانه، بیشتر است.

در حال حاضر، 8 آسمان‌خراش از مجموع 10 آسمان‌خراش بلند دنیا در آسیا قرار دارد و قهرمان آسمان‌خراش‌ها، برج چین تایپه است.

آسیا و به ویژه شهرهای خاورمیانه در رقابتی تنگاتنگ برای ساختن برج‌ها هستند و در این روند از معماری قرن بیست‌ویکم هم استفاده می‌کنند.به نقل از «بیزینس ویک»، رقابت شهرهای جهان برای دستیابی به رکورد بلندترین آسمان‌خراش کره زمین، بسیار سریع و نزدیک است.

وسوسه ساختن چنین بناهایی، به ویژه در مناطق پویای اقتصادی آسیا و منطقه نفت‌خیز خاورمیانه، بیشتر است.

پروژه‌ ساختمان‌های بلند مرتبه، دورنمایی از تحول معماری آسمان‌خراش‌ها در قرن 21 را نشان می‌دهد. اکنون، 8 آسمان‌خراش از مجموع10 آسمان‌خراش بلند دنیا در این منطقه قرار دارد و در این میان، قهرمان آسمان‌خراش‌ها، برج چین تایپه با  حدود 509 متر ارتفاع  است.

هم‌اکنون جریان ساختن ساختمان‌های بزرگ در بخش‌هایی از خاورمیانه مانند دبی، ابوظبی، کویت و عربستان سعودی در حال ظهور است. یک شرکت بین‌المللی، کار ساخت برج عظیم دبی  را بر عهده گرفته است؛ مجموعه‌ای که ارتفاع آن به 800 متر خواهد رسید و در زمان تکمیل در سال 2008، برج 101 طبقه تایپه را پشت سر خواهد گذاشت.

دیگر شهرهای این منطقه نیز تمایل بسیاری به ساخت این‌گونه ساختمان‌ها برای خود دارند و در این بحث هم بسیار جدی هستند. شهر بندری «بوسان» کره جنوبی، یکی از آنهاست که در حال طراحی ساختمانی 560 متری برای برج مرکز تجارت جهانی هزاره است که انتظار می‌رود تا سال 2010 یا 2011 تکمیل شود.

این‌که آیا برج بوسان (شهری که امیدوار است میزبانی المپیک تابستانی 2020 را هم به دست آورد) بازدهی اقتصادی خواهد داشت یا نه، هنوز مشخص نیست، اما تعدادی از شهرهای آسیایی، به شرکت در این رقابت علاقه‌مند شده‌اند و این خبر خوبی برای شرکت‌های بین‌المللی ساختمانی و پیمانکاران است.

کد خبر 31681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز