شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

طرح گواهی‌های خرید خودرو به تصویب کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

کمیته فقهی  بورس

از اين پس خودروسازان مي‌توانند از اوراق بهادار براي تأمين مالي صنعت خودرو استفاده كنند. اين الگو بعد از 2 جلسه بررسي در كميته فقهي به تصويب رسيد و فرايند تدوين قوانين و مقررات در مرحله بعد قرار دارد.به‌گزارش همشهري، حامد سلطاني نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران در اين‌باره گفت: در جلسه اخير كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق گواهي سرمايه‌گذاري خودرو به‌عنوان يك ابزار مالي مورد تأييد قرار گرفت. او در عين حال تأكيد كرد: البته اين اوراق صرفاً مختص خودرو نيست و اصولاً مي‌تواند در مورد هر دارايي ديگري كه امكان استفاده از اين اوراق را داشته باشد منتشر شود.

  • رفع معايب پيش فروش سنتي

مديرعامل بورس كالاي ايران با اشاره به تصويب اوراق گواهي سرمايه‌گذاري خودرو در كميته فقهي بورس توضيح داد: اوراق گواهي خودرو بر مبناي عقد پايه مشاركت توسط خودروساز منتشر مي‌شود و اين امكان را به خريداران مي‌دهد كه در سررسيد درصورت تمايل با لحاظ سود دوره مشاركت اقدام به تحويل گرفتن خودرو كنند يا اينكه با دريافت سود مشاركت در سررسيد يا فروش اوراق قبل از سررسيد به مشاركت خود با خودروساز پايان دهند.

او گفت: وجود بازار ثانويه در اوراق گواهي سرمايه‌گذاري خودرو، يك تأمين مالي مطمئن را در اختيار خودرو‌سازان قرار مي‌دهد و برخلاف روش سنتي پيش فروش خودرو ديگر نياز نيست نگران انصراف خريداران خودرو قبل از سررسيد باشند. از طرفي به‌دليل وجود بازار ثانويه، خريدار نيز درصورت تمايل به انصراف مي‌تواند با فروش اوراق در بازار ثانويه بسيار سريع‌تر از روش سنتي (يعني طي 2روز كاري) به وجوه حاصل از انصراف دست يابد.

  • مزيت‌هاي اوراق گواهي خودرو

مديرعامل بورس كالاي ايران تأكيد كرد: اوراق گواهي مي‌تواند داراي 2اختيار تبعي خريد و فروش براي خودروساز و خريدار باشد و خريدار اين اختيار را داشته باشد تا در سررسيد با اعمال اختيار خود با نرخ اختيار فروش تبعي، اوراق را به‌خودروساز واگذار كند و درصورت تمايل وجه حاصل از اين اعمال اختيار را دريافت كند يا اينكه به جاي آن خودرو دريافت كند.

او افزود: از آنجا كه اين اوراق در مبالغ اسمي استاندارد منتشر مي‌شود، خريدار در سررسيد براي تحويل گرفتن خودرو بايد حداقل يك تعداد مشخصي از اين اوراق را داشته باشد تا بتواند درخواست تحويل دهد و طبيعي است كه درصورتي كه قيمت خودرو بيشتر از مبلغ ناشي از اصل و فرع اوراق در اختيار او باشد خريدار بايد مابه‌التفاوت را نيز براي تحويل گرفتن خودرو به‌صورت نقدي در سررسيد پرداخت كند. سلطاني نژاد گفت: مزيت ديگر اين اوراق اين است كه افراد با مبلغ‌هاي بسيار كمتر از قيمت يك خودرو نيز مي‌توانند به پيش‌خريد خودرو اقدام كنند و درصورت تمايل به تحويل خودرو در سررسيد تا قبل از سررسيد، اقدام به خريد اوراق بيشتري از اين نوع در بازار كنند تا آن تعداد حداقل اوراق را در سررسيد براي درخواست تحويل داشته باشند.

  • اوراق گواهي سرمايه‌گذاري خودرو چيست؟

اوراق گواهي خودرو اين امكان را به شركت‌هاي خودروساز مي‌دهد كه براي تأمين مالي پروژه‌هاي ساخت خودرو از اوراق بهادار اسلامي استفاده كنند. با استفاده از اوراق مشاركت، خودروسازها با سرمايه‌گذاران در طرح‌هاي خاصي در صنعت خودروسازي شريك مي‌شوند و در پايان سررسيد اوراق، اين امكان براي سرمايه‌گذاران فراهم است كه درصورت تمايل از اصل شركت خارج شده و با خودروساز تسويه كنند يا بتوانند خودرو را تحويل بگيرند.

اين اوراق مشاركت در سررسيد گزينه‌هايي براي سرمايه‌گذاران وجود دارد كه يكي از اين گزينه‌ها استفاده از اختيار خريد خودرو است و گزينه دوم استفاده نكردن از اختيار خريد و انقضاي مشاركت است. به اين ترتيب اگر سرمايه‌گذار از اختيار خريد استفاده نكند، مي‌تواند در سررسيد اوراق از محل سرمايه‌گذاري ايجاد شده، سود و زيان دريافت كند.

  • تفاوت اوراق گواهي خودرو با ساير اوراق مشاركت

در اوراق مشاركت خودرو سرمايه‌گذار با خودروساز صرفاً در يك پروژه مشخصي شريك مي‌شود و ميزان آورده نقدي طرفين مشخص است و طرفين به ميزان آورده در سود و زيان حاصل از سرمايه‌گذاري شريك خواهند بود. سرمايه‌گذاران در اين ورقه مشاركت به ميزان آورده مالك مشاع از آن پروژه خودروسازي خواهند بود و درصورتي كه بخواهند از اختيار خريد خودرو استفاده كنند بايد ما به التفاوت سهم خودرو ساز از سهم خودشان را بپردازند و خودرو را تحويل بگيرند. در اين طرح اين امكان پيش‌بيني شده است كه سرمايه‌گذاران بتوانند درصورت تمايل به دريافت خودرو تخفيف‌هايي را در بهاي نهايي خودرو دريافت كنند.

کد خبر 316804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha