همشهری آنلاین: مدیر کل گذرگاه‌های مرزی در وزارت کشور عراق روز شنبه از گشایش دو گذرگاه جدید مرزی بین عراق و ایران در آینده نزدیک خبر داد تا به این صورت تعداد گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور همسایه به ۱۰ گذرگاه رسمی برسد.

 گشایش دوگذرگاه جدید مرزی بین عراق و ایران در آینده نزدیک

به گزارش ایرنا، سرتیپ سامی المهندس در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که گذرگاه های جدید، یکی در استان میسان در منطقه 'علی الغربی' و دیگری در استان واسط در منطقه 'الشهابی' با جمهوری اسلامی ایران بزودی گشایش پیدا می کنند.

در صورت گشوده شدن این گذرگاه ها جدید، در این صورت استان واسط و میسان هریک دارای دو گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.

با گشودن شدن این دو گذرگاه و گذرگاه مندلی (سومار) در استان دیاله، تعداد گذرگاه های مرزی بین عراق و جمهوری اسلامی ایران به 10 گذرگاه مرزی شامل 'حاج عمران'، 'باشماق'، 'پرویزخان'، 'خسروی (منذریه)'، 'مندلی (سومار)'، 'زرباطیه (مهران)'، الشهابی، علی الغربی ، 'الشیب' (چذابه)' و 'شلمچه' خواهد رسید.

سرتیپ سامی المهندس اضافه کرد که وزارت کشور و استانداری استان مرزی میسان در جنوب شرقی عراق کمیته ای ویژه برای مکان یابی مناسب جهت تکمیل تدابیر لازم برای ایجاد گذرگاه علی الغربی تشکیل داده اند.

وی ادامه داد که در خصوص گذرگاه الشهابی نیز یک کمیته مشترک با حضور دفتر نخست وزیری، وزارت کشور و استانداری استان مرزی واسط برای مکان یابی مناسب ایجاد شده و انتظار می رود در سال 2016 این گذرگاه بین عراق و جمهوری اسلامی ایران افتتاح شود.

این مسئول امنیتی در وزارت کشور عراق هدف از گشایش گذرگاه های مرزی جدید را فعال کردن تبادلات تجاری و روان سازی حرکت مسافران بین دو کشور عنوان کرده است.

این بیانیه از وجود کمیته ای بین عراق و کشور عربستان سعودی به منظور فعال کردن گذرگاه مرزی 'عرعر' در جنوب غربی عراق خبر داد و گفت که انتظار می رود با گشایش این مرز، حرکت تجاری و مسافران در این مرز تنها منحصر به موسم حج نشود.

با اضافه شدن این گذرگاه های جدید ، کل گذرگاه های مرزی عراق با کشور های همجوار خود به 17 گذرگاه مرزی خواهد رسید که سوریه سه گذرگاه و ترکیه ، اردن، عربستان و کویت هر کدام یک گذرگاه و جمهوری اسلامی ایران 10 گذرگاه مرزی است.

علاوه براین، عراق دارای دو گذرگاه آبی در 'ام القصر' و 'خور الزبیر' در استان بصره و پنج گذرگاه هوایی در فرودگاه های بین المللی بغداد، نجف ، بصره، اربیل و سلیمانیه است.

کد خبر 316768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha