همشهری آنلاین: تکنیک جدید ژن‌درمانی می‌تواند سلول‌های سرطان پروستات را به شکلی دچار تغییر سازد که بدن بیمار را نسبت به حضور خود آگاه کرده و منجر به نابودی خود شوند.

براساس گزارش BBC، این تکنیک جدید باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در بدن خودتخریبی انجام دهند، از این رو نام ژن‌درمانی انتحاری برای آن انتخاب شده‌است. محققان بیمارستان متودیست هیوستون در تگزاس با آزمایش این تکنیک روی مبتلایان به سرطان پروستات دریافتند این تکنیک می‌تواند شانس بقای بیماران را در دوره‌ای پنج ساله تا 20 درصد افزایش دهد. با این‌همه برای تایید اثرگذاری این تکنیک به آزمایش‌های بیشتری نیاز خواهد‌بود.

سرطان پروستات یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در میان مردان است و سالانه چندین‌هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اکنون به نظر می‌آید ترکیبی از این تکنیک ژن درمانی انتحاری با پرتودرمانی می‌تواند درمانی امیدوارکننده برای سرطان پروستات به شمار رود.

در این تکنیک سلول‌های سرطانی از نظر ژنتیکی به گونه‌ای دچار تغییر می‌شوند که می‌توانند به سیستم ایمنی بدن بیمار سیگنال دهند تا به سلول‌ها حمله کنند. بدن انسان معمولا سلول‌های سرطانی را به عنوان سلول مهاجم نمی‌شناسد زیرا این سلول‌ها از سلول‌های عادی و سالم تکامل یافته‌اند.

برخلاف عفونت که بدن به شدت نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد، سیستم ایمنی بدن نسبت به سلول‌های سرطانی واکنش مهلکی نشان نمی‌دهد. دانشمندان با استفاده از ویروسی که می‌تواند ژن‌درمانی را به سلول‌های تومور انتقال دهند، سیستم ایمنی بدن بیمار را نسبت به حضور سلول های سرطانی بیدار می کند و به این شکل عملیات تخریب تومورها آغاز می شود.

نتیجه آزمایش این تکنیک روی دوگروه مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته نشان داد درصد نجات طی دوره‌ای 5 ساله در دو گروه که هریک دوبار و سه‌بار درمان را به همراه پرتودرمانی دریافت کرده بودند، به ترتیب 94 و 97 درصد بوده‌است. همچنین نمونه‌برداری از نسوج سرطانی پس از دو سال از دریافت درمان، در میان دو گروه مورد درمان به ترتیب 79 و 83 درصد منفی بوده‌است.

دانشمندان می‌گویند این تکنیک می‌تواند روند درمان سرطان را متحول سازد. درصورتی که بتوان آن را به صورت مستقیم به تومورها تزریق کرد، بدن می‌تواند به سرعت سلول‌های سرطانی را نابود کند و سیستم ایمنی بدن نیز پس از شناسایی این سلول‌ها، در صورت ظهور دوباره آنها می‌تواند سلول‌های مخرب را شناسایی و دوباره نابود کند.

کد خبر 316759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha