همشهری آنلاین: یک کارشناس بهداشت عمومی با بیان اینکه سحرخیزی عامل آرامش اعصاب انسان, مانع افسردگی و بی‌حوصلگی است, نقش سحرخیزی در درمان افسردگی از منظر قرآن و علم پزشکی را تشریح کرد.

watches-clock

به گزارش تسنیم, سکینه مطیرزاده درباره نقش سحر خیزی در درمان افسردگی از منظر قرآن و علم پزشکی, اظهار داشت: افسردگی حالتی احساسی است که مشخصه‌اش اندوه، بی احساسی، بدبینی و احساس تنهایی است.

به گفته وی میزان شیوع اختلال افسردگی اساسی تا 25 درصد نیز گزارش شده است. این اختلال می‌تواند به صورت مزمن و عود کننده باشد و باعث اُفت عملکرد اجتماعی، فردی و شغلی شود.

این کارشناس بهداشت عمومی افزود: با توجه به اینکه دین مبین اسلام انسان را به زود خوابیدن و سحرخیزی ترغیب می‌کند، همچنین از نظر علمی نیز فواید سحر خیزی کاملاً به اثبات رسیده است.

مطیرزاده ادامه داد: 75 درصد از بیماران افسرده مشکل در خواب (به صورت بی‌خوابی و پُرخوابی) دارند و همچنین علائم این بیماران در هنگام صبح تشدید می‌شود.

وی افزود: طبق نتایج حاصل از سایر مطالعات موادی نظیر کورتیزول، آندروفین و آنکفالین که سبب شادی شده و اثر مستقیم بر روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله عضلات اسکلتی دارند, منجر به راحتی عضلانی در طول روز می‌شوند.

این کارشناس بهداشت عمومی گفت: میزان ترشح این مواد در داخل بدن در ساعات صبحگاهی به شدت افزایش می‌یابد. به طوریکه مطالعه‌ای در بین تعدادی دانشجو، نشان داده است که میانگین میزان افسردگی در دانشجویان سحرخیز کمتر از غیر سحرخیز بوده است.

مطیرزاده در این مقاله آورده است: در تعلیمات دینی نیز توصیه‌های بسیاری به سحرخیزی شده است. به طور مثال در آیاتی مانند آیه 78 سوره اسرا ذکر شده است که صبح قرآن بخوان. خواندن قرآن صبحگاهی مشهود نظر فرشتگان شب و روز است.

وی بیان داشت: روایاتی نیز از پیغمبر اکرم (ص) مبنی بر سحرخیزی نقل شده از جمله: «آفرین بر امت من برای سحرخیزی آنها».

همچنین سحر - زمانی است که اکسیژن خالص به سطح زمین می‌رسد و این هوای پاک و اکسیژن خالص برای سیستم بدن بسیار مفید است.

این کارشناس بهداشت عمومی خاطرنشان کرد: طبق نتایج تحقیقات گسترده علمی و سفارش زیاد تعلیمات دینی سحرخیزی برای روح و جسم بسیار مفید است. سحرخیزی عامل آرامش اعصاب انسان, مانع افسردگی و بی حوصلگی است بنابراین خوب است, برای سحرخیزی عزم جدی داشته باشیم و با علم به فواید سحرخیزی تلاش کنیم خود را به سحرخیزی عادت دهیم.

کد خبر 316619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha