چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عفو بین‌الملل گفت کشورهایی که در تجارت اسلحه دست ‌دارند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در کمک به گسترش قدرت گروه داعش شریک‌اند و از صدور تجهیزات نظامی توسط آمریکا و متحدانش به‌ویژه آلمان نیز انتقاد کرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام كرد سلاح‌های داعش غنيمت جنگي است. به همین دلیل این سازمان سال‌هاست که نسبت به فروش بالاي اسلحه به عراق انتقاد می‌کند.

طبق گزارش جديد این سازمان، فروش سلاح و نبود کنترل بر پخش شدن این سلا‌ح‌ها در این منطقه بحران‌زده،سبب شده داعش به تعداد زيادي از سلاح‌های گوناگون دست پیدا کند؛ مانند سلا‌ح‌هایی که در ژوئن سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) در شهر موصل به دست داعش افتاد يا تجهیزات نظامی‌ای که داعش در فلوجه، تکریت و رمادی به غنيمت برد. 

به گزارش رويترز،سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود نوشته است: این سلاح‌ها از کشورهای چین، روسیه، آمریکا و تعدادي کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، وارد عراق شده‌اند.

پاتریک ویلکن، کارشناس نظامی این سازمان می‌گوید: «این نمونه‌ای بارز است که نشان می‌دهد چگونه تجارت اسلحه می‌تواند به گسترش جنایت کمک کند.»

به گزارش آر ت، داعش تا دندان مسلح به سلاح‌هاي آمريكا و متحدانش است.

عفو بين‌الملل خواهان اقدام جدی برای کنترل بیشتر منابع نظامی در عراق شده است.

تسلیحات صادر شده به عراق نیز شامل "تسلیحات پشتیبانی برای منطقه خودمختار کردنشین" و "تسلیحات دفاعی برای دولت عراق با هدف دفاع از خود در چارچوب مبارزه با تروریسم" بوده است. اکنون آلمان در تجهیز نیروی پیشمرگه نیز مجبور است سیاست محتاطانه‌تری در پیش بگیرد، زیرا معلوم نیست بخشی از این سلا‌ح‌ها از کجا سر در می‌آورند.

آلمان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان است. بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان، دولت این کشور در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۵ برای صدور 3.5 میلیارد یورو تسلیحات، مجوز صادر کرده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از خریداران بزرگ تسلیحات آلمانی هستند.

این درحالی است که بر اساس قوانین آلمان ‎صدور مجوز فروش سلاح، در صورتی‌که استفاده از آنها موجب نقض حقوق بشر شود یا سلاح‌های فروخته شده به کشورهای درگیر جنگ ارسال شوند، ممنوع است.

کد خبر 316590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha