همشهری آنلاین: رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آبادان از ثبت سه منطقه یادمانی هشت سال دفاع مقدس در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد.

دفاع مقدس

سید شمس الدین نوربخش غفاری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت که این اقدام در راستای اجرای بند(ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی کشور در فهرست آثار ملی انجام شد.

وی ادامه داد: براین اساس، محوطه یادمانی عملیات والفجر 8 'یادمان اروند' با موقیعت بخش اروندکنار دهستان نصار جنوب غرب روستای محله نهر ابوعبود به شماره هشت و به تاریخ بیست و پنج شهریور 94 در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثبت شد.

عملیات والفجر ۸ عملیات آبی خاکی بود که در آن نیروهای سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران با غافلگیری نیروهای بعث عراقی از اروندرود عبور کرده و شبه جزیره فاو در جنوب عراق را به محاصره خود در آوردند؛ این عملیات در ساعت ۲۲:۱۰ روز ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ با رمز یا فاطمة الزهرا در منطقه خسروآباد تا راس البیشه آغاز گردید.

وی اظهار داشت:بیمارستان صحرایی امام علی(ع) با موقعیت جغرافیایی بخش مرکزی آبادان دهستان بهمنشیر شمالی 13 کیلومتری شمال شرقی روستای خرخره نیز به شماره پنج به تاریخ بیست و پنج شهریور 94 به ثبت ملی رسید.

بیمارستان صحرایی امام علی(ع)در سال ۱۳۶۵ به منظور پشتیبانی از عملیات کربلای4، توسط مهندسی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) احداث و زیر نظر بهداری رزمی قرارگاه کربلا سپاه پاسداران فعالیت خود را آغاز کرد و مرکز اصلی درمان مجروحین عادی و شیمیایی عملیات بود.

نوربخش گفت:محوطه یادمانی ذوالفقاری واقع در بخش مرکزی شهرستان آبادان دهستان بهمنشیر جنوبی روستای سادات پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره شانزده به تاریخ بیست و پنج شهریور 94 در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ثبت رسید.

نبرد سنگین و تن به تن میان رزمندگان اسلام و نیروهای متجاوز در نخلستان­های ذوالفقاریه بود که منجر به نخستین پیروزی شیرین پس از آغاز جنگ بود.

وی اظهار داشت:بر اساس این مصوبات، آثار فرهنگی دفاع مقدس تحت حفاظت و نظارت این سازمان قرار می گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام به عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی آثار صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن می شود.

آبادان در زمان جنگ، آماج تهاجم های هوایی و زمینی ارتش عراق قرار گرفت و خسارات جانی و مالی فراوانی به آن وارد شد، این جنگ پالایشگاه، تأسیسات نفتی، بندرگاه ها، فرودگاه و دیگر مراکز صنعتی و اقتصادی، شبکه آب رسانی، تأسیسات برق و نیز به ساختماها، آسیب فراوانی رساند و موجب کاهش جمعیت شهر شد.

بر اثر فروریختن انواع مواد آتش زا و مخرب و نیز به دلیل بی آبی، بخش مهمی از فضای سبز از بین رفت و این اتفاق، برای شهری مثل آبادان که آب و هوایی گرم دارد، بسیار زیانبار بود افزون بر این، استفاده عراق از سلاح های شیمیایی، فضای شهر را دچار آلودگی هایی کرد که در راندن مردم از شهر، تأثیر بسزایی داشت آبادان پس از عملیات ثامن الائمه و در سال ۱۳۶۰ از محاصره آزاد شد.

کد خبر 316526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha