چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

عیسی محمدی: پررفت‌وآمدترین شهر ایران را شاید بتوان مشهد نامید؛ به واسطه اینکه ۴-۳ سال یک دفعه، کل جمعیت ایران به آنجا سفر می‌کنند و برمی‌گردند.

سفر زیارتی

شلوغ‌ترين زمان‌هاي مشهد هم مربوط به مناسبت‌هاي خاصي چون تحويل سال، سالروز ميلاد و شهادت حضرت امام‌رضا(ع) و... است.

لابد خيلي از شما‌ها قصد داريد با نزديك شدن به آخرهاي‌ ماه صفر سري هم به مشهد بزنيد. اگر قصد داريد با ماشين شخصي‌تان به اين مسير برويد، اين مطلب مي‌تواند به دردتان بخورد؛ جاهايي است كه مي‌توانيد زيارت كنيد و جاهايي هم براي توقف و استراحت و صرف غذا وجود دارد.

  • سمنان/ دروازه ارگ: سمنان ديدني‌هاي بسياري دارد. مي‌توانيد سري هم به دروازه ارگ بزنيد. اين دروازه در تقاطع خيابان‌هاي طالقاني و شيخ فضل‌الله نوري قرار دارد و يادگاري از ناصرالدين شاه است. بيشترين قسمت اين دروازه از آجرساخته شده است. كلا تماشايي است؛ خاصه تصويرسازي نبرد رستم و ديو سپيد، آن هم روي كاشي هفت‌رنگ. براي يك توقف كوتاه مدت و كمي خستگي در كردن جاي مناسبي است.
  • دامغــان/ عمارت چشمه‌علي: بين راه، گذرتان به دامغان هم مي‌افتد. در اينجا مي‌توانيد ساختمان‌ها و عمارت‌هايي تاريخي را از نزديك ببينيد. به‌عنوان مثال مي‌توانيد به عمارت چشمه‌علي سري بزنيد كه 2قسمت دارد. قسمت اولش عمارت قراولخانه است كه بنايي خشتي است. بناي دوم هم دوطبقه و آجري است؛ دور و برش هم درياچه‌اي كوچك است كه حسابي آن را باصفا كرده؛ البته براي رسيدن به چشمه‌علي بايد 35كيلومتر از مسير اصلي منحرف شويد.
  • دامغان/ گنبدچهل‌دختران: به خيابان فلاحي دامغان كه برويد مي‌توانيد اين گنبد آجري را ببينيد. اين بنا به زمان سلجوقيان مربوط مي‌شود. البته بعضي‌ها معتقدند كه به دوران ايران باستان بازمي‌گردد كه سندي در اين زمينه وجود ندارد. كتيبه‌هاي اين گنبد به خط كوفي هم تماشا دارد. در ضمن يكي از قديمي‌ترين مساجد ايران به نام تاريخانه هم در اين شهر قرار دارد. ديدنش را از دست ندهيد.
  • شاهرود/ آرامگاه يك شاعر و يك عارف: بين راه از شاهرود هم عبور خواهيد كرد. اگر حال و حوصله‌اي دست داد مي‌توانيد سري به روستاي فرومد اين شهر هم بزنيد تا آرامگاه يك شاعر ايراني را در آنجا ببينيد. آرامگاه ابن يمين فرومدي، ساختماني شش‌گوش با سنگ قبري 6 ضلعي است كه شما را به‌خود فرامي‌خواند. اگر اهل مطالعات ادبي و عرفاني و فرهنگي ايراني بوده باشيد، بعيد است كه شيخ ابوالحسن خرقاني را نشناسيد؛ چهره

درخشان عرفان اسلامي در سده‌هاي مياني. آرامگاه او در قصبه خرقـــان،۲۴ كيلومتري شاهرود قرار دارد. مسجدي هم در آنجا ساخته شده است. فاتحه‌اي خواندن بر مزار شيخ خرقان، لطف خاص خودش را دارد.

  • نيشابور/ مسجد جامع: باور كنيد قصد نداريم شما را زياد در نيشابور معطل كنيم ولي چه مي‌توان كرد كه اين مركز فرهنگ و تاريخ ناب ايراني جاهاي ديدني بسيار دارد. مسجد جامع اين شهر نيز از آن جمله است.

در حوالي چهارسوي اصلي شهر كه در تقاطع خيابان‌هاي فردوسي و امام خميني واقع شده، مي‌توانيد اين مسجد بزرگ و قديمي را به تماشا بنشينيد. ساخت اين مسجد هم به زمان آخرين سلطان تيموري، يعني سلطان حسين بايقرا بازمي‌گردد. اگر دلتان براي يك معماري ناب سنتي تنگ شده است، اين مسجد مي‌تواند پيشنهاد خوبي برايتان باشد. اين مسجد با عنوان مسجد جمعه، ثبت ملي شده است.

  • نيشابور/ امامزاده عبدالله: اگر هم طالب سياحت بوده و هم مشتاق زيارت هستيد، مي‌توانيد به زيارت امامزاده عبدالله، از فرزندان امام محمدباقر(ع) در شهر نيشابور بشتابيد. آرامگاه او در شمال نيشابور و در روستايي خوش آب و هوا واقع شده است. بناي اين امامزاده نيز ثبت ملي شده است.
  • نيشابور/ باغ قدمگاه: وقتي كه امام رضا(ع) به اجبار مأمون، به طوس مهاجرت كرد، از مسيري به مقصد مشخص شده رفت و در اين مسير، قدمگاه‌هايي از وي به يادگار ماند كه برخي از آنها كاملا ثبت شده‌اند. قدمگاه مشهور نيشابور از آن جمله است. در دامنه جنوبي كوه بينالود و رو به دشت نيشابور، اين قدمگاه را كه باغي آن را احاطه كرده، مشاهده مي‌كنيد. فاصله اين قدمگاه از نيشابور ۲۴ و از مشهد ۱۰۰ كيلومتر است.
  • نيشابور/ آرامگاه خيام و عطار نيشابوري: آرامگاه خيام نيشابوري نيز چون آرامگاه سعدي و حافظ، باغ‌هايي ديدني دارد كه هر بيننده‌اي را مسحور خود مي‌كند. مي‌گويند كه اين باغ متعلق به‌خود خيام بوده است. آرامگاه اين فيلسوف، رياضي‌دان، منجم و شاعر ايراني، نزديك نيم قرن پيش ساخته شده كه تركيبي از آهن، سنگ، اشكال هندسي و... است.

درضمن به 6كيلومتري شرق نيشابور كه سري بزنيد، نزديك امامزاده محروق و آرامگاه خيام كه بشويد مي‌توانيد سري هم به خالق هفت‌شهر عشق، عطار نيشابوري بزنيد. اين آرامگاه، 4در ورودي داشته و به‌صورت هشت‌ضلعي و با گنبدي كاشيكاري شده ساخته شده است كه حتما توي عكس‌ها ديده‌ايد.

  • تا شهر مقدس مشهد چقدر راه است؟

از تهران تا مشهد، اگر خواسته باشيد با ماشين شخصي‌تان برويد، نزديك به 900كيلومتر راه است. 2راه هم پيش‌رو داريد؛ يا از جاده خاوران و امام رضا(ع) برويد و مستقيم، از سمت استان سمنان خودتان را به مشهد برسانيد و يا از طريق شرق خودتان را به جاده هراز برسانيد و از راه شمال وارد استان‌هاي مازندران و گلستان شويد و سپس به سمت مشهد برويد. اين مسير البته طولاني‌تر مي‌شود.

  • مسير اول/ تهران، سمنان، مشهد

در مسير پيشنهادي اول، شما مي‌توانيد خودتان را به پل افسريه يا خاوران برسانيد و سر از جاده امام‌رضا(ع) دربياوريد. حدودا 880كيلومتر تا مشهد راه است.

نتيجه‌گيري كلي: كل مسير بزرگراه است و خيال‌تان راحت باشد. در ضمن، دست‌كم مي‌توانيد در 11نقطه توقف كرده و استراحت كنيد، نماز بخوانيد و يا غذايي ميل كنيد. البته اين موارد، جدا از توقفگاه‌هاي بين‌راهي است.

  • مسير دوم / تهران، شمال، مشهد

اين مسير، ۹۳۵ كيلومتر است. اگر وقت به اندازه كافي داريد و دوست داريد كه از طبيعت و مناظر هم ‌‌نهايت استفاده را ببريد، مي‌توانيد از اين مسير استفاده كنيد. بعضي‌ها كه هم مي‌خواهند به سفر مشهد بشتابند و هم چند روزي را در طبيعت شمال باشند از اين مسير مي‌روند. البته شما مي‌توانيد برگشت را از اين مسير بياييد.

نتيجه‌گيري كلي: جاده، بيشترش بزرگراهي است. مناسب كساني است كه رانندگي‌شان ثابت شده باشد و كلي هم توقفگاه بين راه خواهيد داشت. بين 5 تا 7 ساعتي هم نسبت به مسير قبلي، راه شما را دور‌تر مي‌كنـــد. چون برخي مسيرها جاده دوطرفه است و سرعت حركت‌تان كمتر مــي‌ شود. راننده‌هاي مبتدي و تازه راه افتاده هم بهتر است كه اين مسير را نروند.

کد خبر 316515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha