همشهری آنلاین: پکن روز دوشنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) برای نخستین بار در مواجه با مه‌دودی که این شهر را فراگرفته است، وضعیت هشدار قرمز اعلام کرد و خواستار تعطیل مدارس و وضع محدودیت‌هایی بر کارخانه‌ها و نیز ترافیک خودروها شد که نیمی از خودروها را از خیابان‌ها خارج می‌کند.

Beijing۴

به گزارش آسوشیتدپرس این هشدار قرمز- شدیدترین هشدار در یک سیستم چهار رده‌ای که از اندکی بیش از دو سال پیش به کار گرفته شد- به معنای آن است که مقامات پیش‌بینی می‌کنند که بیش از سه روز متوالی مه‌دود شدید ادامه خواهد يافت.

اداره حفاظت محیط زیست شهرداری پکن در اطلاعیه‌ای آنلاین گفت این هشدار را «برای محافظت از بهداشت عمومی و كاهش ميزان آلودگي شديد هوا» صادر كرده است.

فن جينگ‌لونگ، يكي كارمند هتل در پكن گفت كه پيش‌بيني مه‌دود «واقعا نگران‌كننده بود.»

او گفت: «ما هيچ گزينه‌اي جز افزايش اقدامات پيشگيرانه مانند پوشيدن ماسك در محيط‌هاي آزاد در همه اوقات نداريم.»

ميزان ذرات معلق PM2.5 روز دوشنبه به 300 ميكروگرم در هر متر مكعب افزايش يافت و انتظار مي‌رود پيش از  ورود يك جبهه هواي سرد در روز پنجشنبه افزايش بيشتري هم پيدا كند. سازمان جهاني بهداشت ميزان ايمن اين ذرات ريز سمي را در حد 25 ميكروگرم در متر مكعب قرار داده است.

علاوه بر محدود كردن وارد شدن ماشين‌ها به خيابان‌ها به طور يك روز در ميان بر اساس آخرين شماره پلاك، مجموعه‌اي از محدوديت‌هاي ديگر نيز براي كاهش ميزان غبار و ساير ذرات معلق آلاينده در اين شهر 22 ميليون نفري نيز اعمال خواهد شد. مقامات گفتند كه قطارهاي مترو و اتوبوس‌هاي اضافي به كار گرفته خواهند شد تا با  فشار اضافي بر سيستم حمل و نقل عمومي مقابله شود.

توصيه شده است مدارس تعطيل شوند، اما برخي از آنها كه به نظرشان سيستم‌هاي تصفيه كافي هوا دارند،‌ تصميم گرفته‌اند باز بمانند.

اين دومين بار در اين ماه است كه شهر پكن به آلودگي هوا شهرت دارد، يك دوره طولاني مه‌دود را تجربه كرده است و ميزان ‌PM2.5  در حومه‌هاي شهر تا 975 ميكروگرم بالا رفته است. پكن همچنين براي بيشتر ماه نوامبر كه تقاضا براي انرژي به علت هواي به طور نامعمول سرد اوج گرفته بود، با مه‌دود پوشيده شده بود.

در حاليكه آلودگي هواي پايتخت چين در 10 ماه اول امسال اندكي بهبود يافته بود، مه‌دود سنگين كه از فضاي بيروني كره زمين قابل مشاهده است، به طور مرتب باعث شده است كه مدارس پكن فعاليت‌هاي در فضاي باز را معلق كنند و حتي به بندآمدن بزرگ‌راه‌ها به علت كاهش توانايي ديد منجر شده است.

براي اينكه وضعيت هشدار قرمز آلودگي هوا در چين اعلام شود، بايد بيش از 72 ساعت متوالي آلودگي هوا با ميزان PM2.5 ميكروگرم در متر مكعب يا بيشتر پيش‌بيني شده باشد.

اغلب آلودگي هوا در چين را به نيروگاه‌هاي برق زغالسنگ‌‌سوز و در رده‌هاي بعدي گازهاي خروجي وسائل نقليه، عمليات ساختماني و كارخانه‌ها نسبت مي‌دهند. چين كه بزرگترين برون‌فرستنده گازهاي كربن‌دار در جهان است، قصد دارد در طول پنج سال آينده براي حل اين مشكل نيروگاه‌هاي برق زغالسنگ‌سوزش ارتقا بخشد و مي‌گويد ميزان گازهاي آلاينده خروجي در اين كشور در سال 2030 به اوج خواهد رسيد و بعد شروع به كاهش يافتن خواهد كرد.

با وجود آنكه استانداردهاي گازهاي خروجي در چين سخت‌تر شده است و سرمايه‌گذاري فراواني در انرژي خورشيدي، بادي و ساير انرژي‌هاي تجديدپذير انجام شده است، اين كشور هنوز براي بيش از 60 درصد انرژي مورد نيازش به زغالسنگ وابسته است.

کد خبر 316426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha