سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

راست‌های افراطی موفق شدند در مرحله اول انتخابات شوراهای منطقه‌ای فرانسه، در ۶ منطقه از ۱۳ منطقه این کشور، بیشترین آرا را کسب کنند؛ موفقیتی که درصورت نهایی شدن در دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار می‌شود سرنوشت سیاسی فرانسه را دگرگون خواهد کرد.

فرانسه انتخابات

حزب جبهه ملي به رهبري مارين لوپن در انتخابات روز شنبه كه نتايج اوليه آن ديروز اعلام شد موفق شد حدود 30درصد آرا را از آن خود كند. اين حزب در دور پيشين انتخابات منطقه‌اي تنها موفق شده بود 11درصد آرا را به‌دست آورد. پيش از اين، جبهه ملي هيچ‌گاه در هيچ منطقه‌اي از فرانسه در صدر شوراهاي منطقه‌اي قرار نداشته و موفق نشده بود قدرت اجرايي را در دست بگيرد. شوراهاي منطقه‌اي يا استاني در فرانسه اختيارات گسترده‌اي در زمينه آموزش، حمل‌ونقل و مسائل اقتصادي منطقه خود دارند.

تأكيد بر امنيت ملي، مخالفت با سياست پذيرش پناهجويان، تأكيد بر هويت ملي، مخالفت با ايده تشكيل اتحاديه اروپا و مخالفت با اسلام محوري‌ترين ديدگاه‌هاي راست‌هاي افراطي در فرانسه است. پيروزي حزب جبهه ملي را ثمره حمله‌هاي تروريستي 3هفته پيش پاريس مي‌دانند. در اين حمله‌ها 9نفر از اعضاي وابسته به داعش با حمله به 6نقطه پاريس، 130نفر را كشتند و بيش از 350نفر را زخمي كردند. جبهه ملي طي اين 3هفته موفق شد با تأكيد بر امنيت ملي و تشديد فضاي اسلام هراسي آراي مردم فرانسه را به سوي خود جلب كند.

در اين انتخابات كه به نوعي مقدمه انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه در 18‌ماه آينده است، محافظه‌كاران با محوريت حزب جمهوريخواه به رهبري نيكلا ساركوزي رئيس‌جمهور پيشين اين كشور، در بيشتر مناطق رتبه دوم را كسب كردند. چپ‌ها هم كه محوريت آنها با حزب حاكم يعني حزب سوسياليست فرانسه است، در اكثر مناطق رتبه سوم را كسب كردند. سوسياليست‌ها ديروز پس از شكست بي‌سابقه‌شان در برابر راست‌هاي افراطي اعلام كردند نامزدهاي خود را در مناطقي كه رتبه سوم كسب كرده‌اند از رقابت‌هاي انتخاباتي خارج مي‌كنند تا طرفداران‌شان براي مقابله با قدرت‌گيري حزب جبهه ملي به نامزدهاي جمهوريخواهان رأي بدهند. براساس پيش‌بيني‌ها پيروزي جبهه ملي در دور دوم انتخابات در شنبه آينده هم نهايي خواهد شد تا زلزله سياسي و اجرايي بزرگي لااقل در نيمي از فرانسه به وقوع بپيوندد.

چهره‌هاي انتخابات فرانسه
  • مارين لوپن

مارين لوپن رهبر حزب جبهه ملي فرانسه است كه 43سال قبل توسط پدرش ژان ماري لوپن تاسيس شد. مارين لوپن كه پس از پدرش در سال2011 قدرت را در اين حزب به‌دست گرفت در انتخابات اخير از منطقه نور پادكاله پيكاردي وارد كارزار انتخاباتي و موفق شد بيش از 40درصد آرا را به‌دست آورد. نور پادكاله پيكاردي در شمال فرانسه با 6ميليون جمعيت فقيرترين منطقه اين كشور است. اين منطقه به‌طور سنتي پايگاه چپ‌هاي حاكم بوده اما مردم آن نشان دادند پس از 7سال تحمل بحران اقتصادي اكنون ديگر از چپ‌ها فاصله گرفته‌اند. پيروزي مارين لوپن مقدمه‌اي براي جهش او به سمت پست رياست‌جمهوري خواهد بود.

  • فرانسوا اولاند

فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور كنوني فرانسه از حزب سوسياليست يكي از بازنده‌هاي انتخابات اخير است. اقدامات امنيتي او درپي حمله‌هاي تروريستي پاريس محبوبيت او را در ميان مردم فرانسه بالا برده اما اين موضوع نتوانست باعث نجات حزبش شود. مشكلات اقتصادي، بيكاري، شكاف امنيتي و سياست‌هاي مهاجرتي باعث روي گرداني مردم از دولت شده است. اولاند كه 5سال پيش در جايگاه اپوزيسيون قرار داشت موفق شد در انتخابات آن سال در 20منطقه از 21منطقه فرانسه (تعداد مناطق بعدا تغيير كرد) بيشترين آرا را به‌دست بياورد. نتايج انتخابات اخير، سرنوشت سياسي اولاند را هم تغيير خواهد داد.

  • نيكلا ساركوزي

باخت اولاند به‌معناي پيروزي رقيب و منتقد هميشگي‌اش نيكلا ساركوزي نبوده است. بخشي از طرفداران محافظه كاران كه ساركوزي به‌عنوان رهبر حزب جمهوريخواه هدايت آنها را در دست دارد، رأي خود را به نفع حزب جبهه ملي به صندوق‌ها ريختند. ساركوزي كه خطر صعود ناگهاني راست‌هاي افراطي را درك كرده بود، مواضع تندي عليه اين حزب اتخاذ كرد اما نتوانست نظر مردم فرانسه را تغيير دهد. او حتي تلاش كرد برخي سياست‌هاي جبهه ملي مثل سياست‌هاي ضد‌مهاجرتي، مخالفت با شنگن و مخالفت با اتحاديه اروپا را دنبال كند اما اين چرخش او هم كاري از پيش نبرد تا در نهايت حزبش جايگاه دوم را كسب كند.

 

کد خبر 316403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha