دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم: امروزه سعی می‌شود به واسطه ابزارهای رسانه‌ای و به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی فرهنگ‌های اصیل و خرده‌فرهنگ‌های مختلف جهان ذیل هژمونی فرهنگ غربی تعریف شود.

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم

بر اين مبنا كه پايه‌هاي تئوريك نيز دارد تمام تلاش بر اين است كه جوانان فرهنگ‌هاي مختلف را بنابر مولفه‌هاي فرهنگ غربي اجتماع‌پذير كنند.در اين فضا تلاش بر اين است تا خواسته‌ها، اميال، احساسات و عواطف جوانان را در ذيل ارزش‌هاي فرهنگ غربي تعريف كنند.

اين رسانه‌هاي اجتماعي مي‌خواهند جوانان را از فرهنگ مادري و اصيل خود دور كنند. فرهنگ چين، هند و تركيه ازجمله فرهنگ‌هايي هستند كه دستخوش اين تغيير تدريجي و الگو‌پذيري از رسانه‌هاي اجتماعي غربي شده‌اند. اين چيرگي بر فرهنگ‌هاي اصيل از زواياي مختلفي مطرح مي‌شود. حتي زبان و لهجه‌هاي اقوام و فرهنگ‌ها نيز هدف قرار مي‌گيرد. سازمان يونسكو نيز اعلام كرده است كه بسياري از زبان‌ها و لهجه‌هاي جهان از بين رفته يا در حال از بين رفتن است.از لحاظ پوشش، آرايش، خورد و خوراك و به‌طور كلي سبك زندگي نيز اين يكسان‌سازي‌ قابل مشاهده است.

اين رسانه‌هاي اجتماعي با بُرد گسترده‌شان تأثيرات زيادي در اين يكسان‌سازي‌ مردم در جهت فرهنگ غربي داشته‌اند. در خود جامعه ايراني بر اساس آمار بيشتر از 70درصد مردم مخاطب اين رسانه‌ها هستند. از شبكه‌هاي ماهواره‌اي گرفته تا شبكه‌هاي اجتماعي امروز سهم زيادي در اين تسلط فرهنگي و نابودي خرده فرهنگ و فرهنگ‌هاي اصيل دارند. اين تأثيرات البته تنها تغيير نمي‌دهند بلكه باعث آسيب‌هاي بسياري نيز مي‌شوند. آسيب‌هاي اجتماعي مترتب برتأثير اين رسانه‌ها براي جوامع خطرناك است و تنها به تغيير در ساخت فكري و ذهني جوانان محدود نمي‌شود.

دهكده جهاني كه از دل تئوري‌هاي ارتباطي مغرب‌زمين بر مي‌آيد در واقع مي‌خواهد به واسطه قدرت ارتباطات آن موج دلخواه پيام خود را ايجاد كند. اين برتري‌جويي فرهنگي ابتدا با استعمار و به اسم آبادي و عمران توانست با سلطه سياسي و نظامي به ديگر جوامع دست‌اندازي كند و اكنون با توانايي رسانه‌هاي اجتماعي و تحت عناويني جذاب‌تر پيگيري مي‌شود.

براي مبارزه با اين پديده راه‌هاي مختلفي نيز آزموده شده. مثلا ژاپني‌ها از سال 1948در آموزش و پرورش خود شعاري را مطرح كردند كه بنده نيز سال‌ها قبل آن را مطرح كرده‌ بودم. شعار اين بود كه «ژاپني بمانيم اما از تمدن عقب نمانيم.» با اينكه دارالفنون ژاپني‌ها از نظر تاريخي 20سال دير‌تر از دارالفنون ايران تاسيس شد اما آنها از همان ابتدا پايه‌هاي آموزش و پرورش‌شان را بر مبناي ارزش‌ها و اصالت فرهنگي خود قرار دادند. اما ما از همان وقت كه دانشجويان ايراني براي آشنايي با تمدن غربي به سنت پترزبورگ رفتند اين مسئله را واگذاشتيم به‌خصوص در دوران پهلوي. اكنون نيزمتأسفانه ما تحت‌تأثير اين رسانه‌هاي اجتماعي سبك زندگي غربي را كاملا پذيرفته‌ايم و اين در بيشتر شئون زندگي ما پديدار است.

  • جامعه‌شناس
کد خبر 316246

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha