یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

اولین انتخابات فرانسه پس از حمله‌های تروریستی پاریس در حالی برگزار می‌شود که آرای حزب سوسیالیست به رهبری اولاند کاهش چشمگیری داشته است.

فرانسه

درحالي‌كه اروپا هنوز در شوك حمله‌هاي تروريستي 3هفته پيش پاريس است، مردم فرانسه ديروز در فضايي كاملا امنيتي به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند تا اعضاي شوراهاي منطقه‌اي اين كشور را انتخاب كنند. اين نخستين انتخابات فرانسه پس از حوادث پاريس است كه 130كشته و بيش از 350زخمي به‌جا گذاشت.

در انتخابات ديروز رأي‌دهندگان در 13منطقه فرانسه راي‌هاي خود را براي انتخاب اعضاي شوراها به صندوق انداختند. شوراهاي منطقه‌اي يا استاني در فرانسه اختيارات گسترده‌اي در زمينه آموزش، حمل‌ونقل و مسائل اقتصادي منطقه خود دارند. حمله‌هاي پاريس كه از سوي 9نفر از اعضاي وابسته به گروه تروريستي داعش انجام شد بارديگر موضوع پناهجويان اروپا را در مركز توجه مردم و سياستمداران اين قاره قرار داد.

طبق اعلام مقام‌هاي امنيتي فرانسه عبدالحميد اباعود كه طراحي حمله‌هاي پاريس را برعهده داشت و در حمله نيروهاي پليس به مخفيگاهش در شمال اين شهر بلافاصله پس از اين حوادث كشته شد، در ميان پناهجويان سوريه‌اي از طريق يونان وارد اروپا شده و خود را به فرانسه رسانده بود. در سايه اين حمله‌ها، گروه‌هاي راست افراطي در فرانسه موفق شدند سياست‌هاي ضد‌مهاجرتي خود را بهتر از قبل تبليغ كرده و در ميان مردم اين كشور كه از شرايط امنيتي پيش آمده ناراضي هستند مقبوليت هم كسب كنند.

طبق آخرين نظرسنجي‌ها، حزب راست افراطي جبهه ملي در انتخابات منطقه‌اي فرانسه 27 تا 30درصد آرا را از آن خود خواهد كرد. پيش‌بيني مي‌شود اين حزب بتواند براي نخستين‌بار دست‌كم در يك منطقه تمام كرسي‌ها را به‌دست آورد. مارين لوپن رهبر جنجالي حزب جبهه ملي كه ديدگاه‌هاي ضد‌مهاجرتي و ضد‌اسلامي سرسختانه‌اي دارد در منطقه نور پادكاله پيكاردي در شمال فرانسه كانديدا شده و از وضعيت خوبي برخوردار است. پيش‌بيني مي‌شود لوپن پيروز انتخابات اين منطقه باشد؛ پيروزي‌اي كه نه‌تنها راست‌ها را براي نخستين‌بار به صدر يكي از شوراهاي منطقه‌اي مي‌رساند، بلكه زمينه‌ساز شركت ماري‌لوپن در انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه در سال2017 نيز خواهد بود.

  • حزب سوسياليست فرانسه، بازنده احتمالي انتخابات

اولين دور انتخابات منطقه‌اي فرانسه ديروز در حالي برگزار شد كه اين كشور همچنان در حالت فوق‌العاده به‌سر مي‌برد. بسياري از ديگر كشورهاي اروپايي ازجمله بلژيك و آلمان نيز سطح تهديدهاي امنيتي خود را بالا برده‌اند چرا كه همچنان يكي از مهاجمان به نام صلاح عبدالسلام فراري است. طي روزهاي اخير سرنخ‌هايي از حمله‌هاي پاريس در لندن نيز كشف شده است. گفته مي‌شود 2نفر در اين شهر با عاملان حمله‌هاي پاريس همكاري داشته و در ارتباط بوده‌اند.

شامگاه شنبه نيز فردي با چاقو به تعدادي از مسافران متروي لندن حمله و 3نفر را زخمي كرد. ديروز پليس انگليس اعلام كرد اقدام اين فرد با انگيزه‌هاي «تروريستي» انجام شده است؛ موضوعي كه باعث شد سرويس‌هاي امنيتي انگليس نيز به حالت آماده‌باش درآيند. طبق گفته پليس، اين فرد «به تلافي آغاز حمله‌هاي هوايي انگليس عليه مواضع داعش در سوريه دست به اين حمله زده است».

طبق نظرسنجي‌ها، حزب جمهوريخواه فرانسه به رهبري رئيس‌جمهور پيشين اين كشور نيكلا ساركوزي و از منتقدان اصلي اولاند نيز از وضعيتي شبيه راستگراها برخوردار است. اما حزبي كه در پي حمله‌هاي فرانسه بيشترين آسيب را ديده حزب حاكم اين كشور يعني حزب سوسياليست به رهبري فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور است. درنظرسنجي‌هاي اخير، اين حزب تنها از 22درصد آراي مردم برخوردار است. طبق گزارش رسانه‌هاي فرانسه، اقدامات اولاند شامل حمله به مواضع داعش در سوريه و دعوت از ديگر كشورها براي پيوستن به ائتلاف ضد‌داعش، باعث افزايش محبوبيت شخص او در ميان مردم شده اما تأثيري در وضعيت حزبش نگذاشته است.

کد خبر 316230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha