یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشنامه امام رضا (ع) حاصل تلاش پژوهندگان و متخصصان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که به معرفی زندگانی، شجره‌نامه، سخنان، مدایح، معاصران، جهان اسلام در عصر امام (ع)، مشهد، آستان قدس رضوی و حرم مطهر رضوی پرداخته است.

دانشنامه امام رضا (ع)

در بخش زندگینامه، مواردی همچون، بستگان امام رضا (ع)، از تولد تا امامت، از امامت تا هجرت، از مدینه تا مرو، امام در مرو و شهادت امام (ع) ارائه شده است و شرح حال و زندگی فرزندان چهارده معصوم (ع) به تعداد ۱۵۱ نفر در قسمت شجره‌نامه قابل دستیابی است.

مبحث «سخنان» مشتمل بر مجموعه‌ای از احادیث آن حضرت به زبان‌های عربی و فارسی است که شامل خطبه‌ها، نامه‌ها، نیایش‌ها، حدیث سلسلة الذهب، احادیث کلامی، فقهی، تفسیری و اجتماعی می‌شود.

در بخش «مدایح» نیز می‌توان از گزیده اشعار عربی و فارسی شاعران که در مدح علی بن موسی الرضا (ع) سروده‌اند، بهره‌مند شد و اصحاب و راویان، دانشمندان معاصر امام رضا (ع) و نیز دولتمردان و سیاست‌مدارانی که در عصر آن حضرت می‌زیسته‌اند، در بخشی با عنوان «معاصران» معرفی شده‌اند.

محقق همچنین در بخش «جهان اسلام در عصر امام (ع)» می‌تواند از جنبش‌ها، جغرافیای تاریخی جهان اسلام، سرزمین‌های اسلامی، فرق و ادیان و رخدادهای زمان معاصر امام رضا (ع) اطلاع پيدا كند و همچنین مسیر حرکت حضرت از مدینه تا مرو در این قسمت به نمایش درآمده است.

در بخش «مشهد» نيز اماکن تاریخی، فرهنگی، مذهبی و دیدنی و نیز جغرافیا و وقایع مهم تاریخ شهر مقدس مشهد آمده است. تاریخچه آستان قدس رضوی و بررسی موضوع وقف و موقوفات آستان قدس رضوی نيز از عناوین ارائه شده در قسمتی با عنوان «آستان قدس رضوی» است. همچنين زیارت، مراسم، مشاهیر مدفون، هنرهای اسلامی و اماکن متبرکه در بخش «حرم» آورده شده است.

  • منبع: خبرگزاری اهل‌ بیت (ع)
کد خبر 316201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha