همشهری آنلاین: تعدادی ازمسلمانان، هندوها، احزاب سیاسی و اجتماعی هند روز یکشنبه در بیست و سومین سالروز تخریب مسجد بابری ازسوی هندوهای افراطی با برگزاری تجمعی در دهلی نو خواستار مجازات عاملان تخریب این مسجد شدند

 مسلمانان و احزاب هند خواستار بازسازی مسجد بابری شدند

به گزارش ایرنا، تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی با انتقاد ازکوتاهی مقامات مسئول درپیگرد قانونی تخریب کنندگان مسجد بابری ، خواستار بازسازی آن شدند.

«سیتارام یچوری» رهبر حزب کمونیست (مارکسیست) هند در این تجمع گفت که تخریب مسجد بابری تنها تخریب یک ساختمان نیست، بلکه این اقدام به منزله حمله به قانون اساسی واقتدار کشور است.

وی افزود:حزب حاکم بی. جی. پی. و رهبران سازمان آر.اس.اس. تلاش می کنند تا ماهیت هند را به یک کشور تحت کنترل هندوها تبدیل کنند، اما آنها باید بدانند که ما اجازه نخواهیم داد به اهداف خود دست یابند.

این سیاستمدارهندی با اشاره به تاکید نخست وزیر هند در برخورد با افرادی که تحمل ناپذیری را ترویج می کنند، از مودی نخست وزیر این کشور خواست که اقدام لازم را برای بازسازی مسجد بابری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد که هندوها ،مسلمانان ، سیک ها و مسیحیان اجازه نمی دهند که ماهیت اصلی این کشور تغییر یابد.

«نصرت علی» یکی از رهبران ارشد جماعت اسلامی هند نیز در تجمع دیگری در دهلی نو با بیان اینکه تخریب مسجد بابری تلاشی برای تخریب بافت اجتماعی هند است، خواستار تلاش دولت برای پیگرد عوامل این تخریب و بازسازی مسجد بابری شد.

سازمان اجتماعی جبهه مردمی هند «پاپولار فرنت آو ایندیا»نیز با صدور بیانیه مطبوعاتی از دولت هند خواست که برای بازسازی مسجد بابری که از سوی گروه افراطی هندو تخریب شد، اقدام لازم را انجام دهد.

درادامه این بیانیه مطبوعاتی آمده است تخریب مسجد بابری اقدامی تروریستی بود که دولت باید هرچه سریعترعاملان آن را مجازات کند.

مسجد بابری روزششم دسامبرسال 1992میلادی ( 15 آذر1371) در شهرک «آیودیا» در ناحیه «فیض آباد» در ایالت اوتارپرادش از سوی افراط گرایان هندو تخریب شد.

گروهی ازهندوهای افراطی از نوامبر سال 1949 ( آبان 1328) ادعا کردند که مسجد بابری پس از تخریب معبد «رام» ساخته شده است و نزدیک منبر این مسجد جایگاه تولد«رام » یکی از خدایان هندوها است.

به دنبال این اختلافات، دولت این مسجد را تعطیل کرد واین قضیه مدت ها مسکوت ماند.اما دراوایل دهه 1980میلادی قضیه«مسجد بابری» و «معبد رام» دوباره مطرح شد.

یک سازمان افراطی هندو به نام «ویشو هندو پریشاد» «شورای جهانی هندوها» برای ساخت معبد رام در محل مسجد بابری یک نهضت سراسری در کشور را آغاز کرد.

درسال 1986میلادی در زمان دولت «راجیو گاندی» نخست وزیر وقت هند، دادگاه محلی فیض آباد حکم به باز کردن در مسجد بابری داد. از آن زمان به بعد تنها هندوها اجازه یافتند به این مسجد و در جایی که مدعی هستند «محل تولد رام» است، وارد شوند.

پس از آن، حرکتی برای احداث معبد رام به راه افتاد و در روز ششم ماه دسامبر (15آذر)هزاران نفر ازافراط گرایان هندو در شهرک آیودیا تجمع کردند و در حضور نیروهای امنیتی این مسجد تاریخی را که در زمان «ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار پادشاهی خانواده مغول در هند و از سوی «میر باقی» یکی از فرماندهان بابر در سال 1527میلادی ( 906 ه.ش ) ساخته شده بود،تخریب کردند.

کد خبر 316185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha