سالانه ۲.۵میلیارد تن خاک بر اثر فرسایش در کشور از بین می‌رود که از این میزان سالانه بیش از ۱۰۰هزار هکتار مراتع در حال تخریب است.

فرسایش خاک

به اين ميزان بايد حجم خاك‌هايي كه بر اثر افزايش شوري، سديمي‌شدن، مشكلات ماندابي و زهكشي، بدون استفاده مي‌شوند را نيز اضافه كرد كه نشان‌دهنده وضعيت بسيار نگران‌كننده خاك در ايران است.

محمدجواد سروش، مديركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محيط‌زيست، با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: سرمايه‌گذاري در مديريت پايدار خاك در كشورها جا نيفتاده است كه اين مسئله بايد تقويت شود. اين موضوع و همچنين توسعه پايدار موضوعاتي هستند كه به امنيت غذايي گره خورده‌اند.

اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست، روز گذشته همزمان با روز جهاني خاك(پنجم دسامبر) با تأكيد بر اينكه ميزان سرانه زمين كشاورزي به‌طور مداوم در حال كاهش است، افزود: حدود 8ميليون هكتار زمين قابل كشت آبي در كشور وجود دارد كه بر اثر تخريب و مسائلي مانند خشكسالي و افزايش شوري روزبه‌روز در حال كم شدن است.

وي افزود: از سوي ديگر جمعيت همچنان در حال افزايش است و اين در حالي است كه ما نمي‌توانيم خاك توليد كنيم زيرا توليد هر يك سانتي‌متر خاك به صدها سال زمان نياز دارد، بنابراين ناچاريم همين ميزان خاك حاصلخيز خود را حفظ كنيم كه اين موضوع نيازمند تلاش جمعي مردم، مسئولان و پشتيباني قانوني از دستگاه‌هاي اجرايي است.

سروش گفت: تمام اين عوامل زنگ خطري هستندكه بايد جدي گرفته شوند كما اينكه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در 17اسفند 93 فرمودند: قضيه خاك از قضيه آب مهم‌تر است. ما مشكل آب داريم و مشكل بزرگي است ليكن براي تهيه آب راه فراوان وجود دارد ولي براي تهيه خاك حاصلخيز اين راه ديگر وجود ندارد.

به گفته وي، وزارت جهادكشاورزي و سازمان حفاظت محيط‌زيست با همكاري هم لايحه حفاظت از خاك را در 2 بخش فرسايش و آلودگي تهيه كرده‌اند. اين لايحه در كميسيون‌هاي فرعي و اصلي مجلس شوراي اسلامي تأييد شده و اكنون در نوبت براي ارائه در صحن علني مجلس است كه اميدواريم هر چه زودتر به تصويب برسد.

وي افزود: همچنين اطلس آلودگي خاك در سازمان محيط‌زيست براي 11استان تهيه شده است و تمام مسائل مربوط به خاك و اولويت‌هاي آن در كارهاي اجرايي و تحقيقاتي در آن آمده است.

سروش ادامه داد: براساس اين اطلس، نقشه‌راه آينده، يعني تمام مباحث مربوط به كشت، اولويت‌ها و مزاياي مربوط به استفاده از خاك چه در بخش كشاورزي، چه صنعتي و چه مسكوني تهيه مي‌شود.

کد خبر 316101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha