همشهری آنلاین: جهان شاهد کاهش مبتلایان به ایدز است اما این موضوع در خصوص ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ایدز

بر اساس گزارش‌هاي سازمان بهداشت جهاني، سير نزولي ابتلا به ايدز مشهود است به گونه‌اي كه اخير ايسنا به نقل از اين نهاد خبر از كاهش 35 درصدي ابتلا به ايدز در جهان داد.

اين سير نزولي ناشي از آگاهي مردم نسبت به شيوه‌هاي انتقال آن و نيز بهره‌گيري از امكانات كنترلي براي انتقال است.

ويروس اچ اي وي از جمله ويروس‌هاي غير هوازي‌ است كه در مجاورت با هوا از بين مي‌رود. اين ويروس از طريق انتقالي خوني به افراد منتقل مي‌شود از اين روي انتقال از مادر به جنين، انتقال از طريق تزريق نظير استفاده مشترك از سرنگ، يا استفاده از ابزارهاي آلوده به ويروس ايدز در جراحي‌ها و به ويژه دندان‌پزشكي‌ها و در نهايت رابطه جنسي پرخطر كه يك طرف آن فرد حامل اين ويروس است، از مهم‌ترين راه‌هاي انتقال ايدز به شمار مي‌رود.

در كشور ما اقدامات پايه‌داري در خصوص انتقال از مادر به فرزند و كنترل فراوردهاي خوني صورت گرفته است. از مدتي پيش نيز با در اختيار قرار دادن سرنگ به معتادان، انتقال از طريق سرنگ نيز تعديل شده است اما هنوز آموزش‌هاي لازم براي مراقبت رفتارهاي جنسي در انتقال اين ويروس مرگبار جدي گرفته نشده است از اين روي آمار افزايش زنان مبتلا به ايدز مي‌تواند امري نگران كننده باشد. از طرف ديگر وزارت بهداشت به عنوان متولي مبارزه با اين بيماري ويروسي تا كنون آمار موثقي در خصوص ميزان رشد يا كاهش ابتلا به اين بيماري ارائه نكرده است.

آنچه كه در اين زميه ارائه مي‌شود معمولا نسبت افراد مبتلا به اين ويروس و نيز درصد شيوه‌هاي ابتلا است و در كنار آن سخن از آمار بزرك حاملان ويروس ايدز است كه از بيمار خود خبر ندارند.

امروز (سه‌شنبه 10 آذر) عضو کمیته کشوری اچ آی وی گفت:بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 100 هزار ایرانی به ایدز مبتلا هستند که از این تعداد نزدیک به 30 هزارنفر ثبت شده‌اند و حدود 70 هزار نفر از بیماری خود خبرندارند.

دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری افزود: در ایران تا قبل سال 1392 عمده موارد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی بود اما متاسفانه از سال 92 به بعد عمده بیماران جدید از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شده‌اند.

کد خبر 315794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha