همشهری آنلاین: شهر نیویورک این هفته دوره جدیدی از هشدارهای تغذیه‌ای را شروع می‌کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجبور خواهند بود نمادهای ویژه‌ای درباره غذاهای پرنمک را در منوهایش به کار ببرند.

salt

 به گزارش آسوشیتدپرس این مقررات جدید که در نوع خود بی سابقه است، از روز سه‌شنبه اول دسامبر (10 آذر) به اجرا در خواهد آمد. بر اساس این مقررات یک نماد نمک‌دان باید در منوها در جلوی برخی از ساندویچ‌ها، سالادها و سایر اقلام غذایی قرار داده شود که میزان نمک‌شان بیش از حد روزانه توصیه‌شده 2300 میلی‌گرم- حدود یک قاشق چایخوری- سدیم (نمک) است.

اعلام این مقررات آخرین مورد از رشته‌ای از اقدامات در بزرگترین شهر آمریکا است و در همین حال حامیان بهداشت، ناظران فدرال و برخی از شرکت‌های غذایی در تلاش هستند که آمریکایی‌ها را به کاهش مصرف نمک ترغیب کند. کارشناسان می‌گویند اغلب آمریکاییان مقدار بیش از حد نمک مصرف می‌کنند و این امر خطر دچار شدن به فشار خون بالا و مشکلات قلبی را می‌افزاید.

دکتر مری بست، مسئول ارشد، مسئول ارشد بهداشت نیویورک هنگامی که هیئت بهداشت شهر گذاشتن این هشدار جدید در منوهای رستوران‌ها را در ماه سپتامبر تصویب کرد، گفت: «با وجود برچسب هشدار سدیم بالا، نیویورکی‌ها به راحتی می‌توانند به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که می‌تواند بر سلامتشان تأثیر بگذارد.»

یک آمریکایی متوسط حدود 3400 میلی‌گرم نمک در روز مصرف می‌کنند و حامیان بهداشت عمومي از این اقدام به‌عنوان کاری هوشمندانه که رستوران‌روها را از میزان سدیم دریافتی‌شان آگاه می‌کند، استقبال کرده‌اند. براي مثال برگر بيكن و چدار رستوران‌هاي زنجيره‌اي ATGI Friday حاوي 4280 ميلي‌گرم نمك است، يا سالاد مرغ بي‌استخوان بوفالوي رستوران‌هاي زنجيره‌اي Chili  حاوي 3460 ميلي‌گرم نمك است.

در مقابل، توليدكنندگان نمك مي‌گويم مقامات شهر باعث ايجاد سوءبرداشت درباره خطرات نمك در رژيم غذايي نيويوركي‌ها مي‌شوند. يك بررسي بين‌المللي شامل 100000 نفر در سال گذشته نشان داد كه ميزان نمك دريافتي بوسيله اغلب افراد براي سلامت قلبشان مشكلي ايجاد نمي‌كند، گرچه دانشمندان ديگر از نتايج اين بررسي ايراد گرفتند.

رستوران‌ها مي‌گويند ابتكار عمل‌هاي خوردن سالم نبايد هيچكدام از اجزاي غذا را برجسته كنند و در حاليكه ناظران  فدرال در حال تدوين راهنماي جديد ملي براي دريافت سديم هستند، مقامات شهر نبايد برنامه هشدار نمك خاص خودشان را ايجاد كنند.

کد خبر 315650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha