نخست وزیر فرانسه چهارشنبه 8 شهریور در چهاردهمین نشست سالا‌نه سفرای خارجی فرانسه در پاریس تأکید کرد: درهای مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران باید باز بماند.

به گزارش واحد مرکزی خبر وزیر امور خارجه فرانسه نیز آمادگی پاریس را برای از سرگیری مذاکرات با تهران اعلا‌م کرد.

فیلیپ دوست بلا‌زی در عین حال گفت: ما از درخواست خود مبنی بر تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی صرفه‌نظر نکرده‌ایم.

همزمان چین نیز بار دیگر بر حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تأکید کرد.

لی جائو شینگ وزیر امورخارجه چین پس از دیدار با عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران در پکن گفت: کشورش همواره بر حل مسئله هسته‌ای ایران از راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید دارد.

وزیر امور خارجه فنلا‌ند هم که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد در دیدار جلیلی معاون اروپا و آمریکای وزیر امورخارجه ایران گفت: موضع اتحادیه اروپا تداوم مذاکرات سازنده با ایران است.

همزمان با این رایزنی‌ها، روزنامه فیگارو از پیشنهاد خاویر سولا‌نا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفتگو با ایران خبر داد.

به نوشته فیگارو در حالی که دو روز به انقضای ضرب‌الا‌جل سازمان ملل به ایران باقی مانده بود خاویر سولا‌نا پیشنهاد جلسه‌ای را با علی لا‌ریجانی مذاکره کننده ایرانی ارائه داد.

وزارت امورخارجه هند نیز امروز پس از دیدار با مهدی صفری معاون وزیر امورخارجه ایران در بیانیه‌ای بر حل موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفتگو تأکید و اعلا‌م کرد ایران عضو پیمان ان‌پی‌تی است و از همه حقوق این پیمان برخوردار است.

در این حال روزنامه «چاینا دیلی» چاپ چین امروز در تحلیلی بر حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره تأکید کرد.

این روزنامه با اشاره به جواب ایران به بسته پیشنهادی 1+5 خاطرنشان کرد که این پاسخ طولا‌نی در کل منطقی به نظر می‌رسد و تنها مسئله لاینحل در این مجموعه مسئله غنی‌سازی اورانیوم است.

این روزنامه چینی نوشت ایران آمادگی خود را برای گفتگو با طرف‌های ذی‌ربط به منظور حل ابهامات اعلا‌م کرده است.

چاینا دیلی نوشت در این میان کشورهای ذی‌ربط در پرونده هسته‌ای ایران باید قبل از هر اقدامی در پی مذاکره با ایران باشند.

این روزنامه همچنین نوشت اگر این کشورها , مذاکره با ایران را از سر گیرند دور تازه ای از اقدامات دیپلماتیک آغاز و چشم‌اندازهای نوینی پیدا خواهد شد.

کد خبر 3156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز