مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین،‌ با تکمیل‌تر شدن تدریجی بزرگترین تلسکوپ جهان توسط به جمع کشورهای شکارچی حیات بیگانه افزوده خواهد شد.

تلسکوپ

براساس گزارش تلگراف، اين تلسكوپ غول‌پيكر پس از تكميل در سال 2016 به دانشمندان امكان خواهد داد تا سيگنال‌ها را از فاصله ده‌ها ميليارد سال نوري رصد كنند. تكميل بزرگترين راديوتلسكوپ جهان توسط پكن فرصتي بي‌نظير را براي برتري در پژوهش‌هاي فضايي و شكار حيات فرازميني در اختيار چين قرار خواهد داد.

اين تلسكوپ كه بزرگي آن به اندازه 30 زمين فوتبال است، مي‌تواند نشانه‌هاي حيات را در فواصلي به دوري ده‌ها ميليارد سال نوري اسكن كند. تلسكوپ مي‌تواند سيگنال‌هاي راديويي را از ميان كهكشان‌هاي دورافتاده و سامانه‌هاي ستاره‌اي غربال كرده و منابع انرژي مانند هيدروژن طبيعي را رديابي كند.

به گفته نان رندونگ مدير پروژه تلسكوپ FAST، راديو‌تلسكوپ مانند يك گوش بسيار حساس است كه به تمامي پيام‌هاي راديويي معني‌دار از ميان صداي سفيد حاكم بر جهان گوش مي‌سپارد. درست مانند آن است كه فردي بتواند در ميان يك توفان پرهياهو به صداي جيرجيرك‌ها گوش دهد.

ساخت‌و ساز اين تلسكوپ از سال 2011 آغاز شده و قرار است تا سپتامبر سال 216 به پايان برسد. تلسكوپ كروي FAST با ديافراگم 500 متري پس از تكميل از بزرگترين تلسكوپ جهان، تلسكوپ آرچيبو واقع در پورتوريكو نيز بزرگتر خواهد بود.

اين تلسكوپ در جنوب غرب استان گويژو چين و درون تورفتگي سنگي طبيعي بنا شده‌است تا از تلسكوپ در برابر عناصر طبيعي محافظت شود. بستر سنگي و متخلخلي كه تلسكوپ روي آن بنا شده از جمع شدن آب باران جلوگيري خواهد كرد و در عين حال دوربودن آن از شهر‌هاي اطراف وجود سكوت مطلق راديويي در اين منطقه را تضمين خواهد كرد.

در روزهاي اخير دانشمندان صفحاتي را روي اين تلسكوپ نصب كرده‌اند كه به تدريج شبكيه اين تلسكوپ تبديل خواهد شد. اين صفحات مثلث‌هايي به طول 10 متر هستند كه مي‌توانند با كمك كابل‌هايي ويژه با دقتي برابر 10 ميليمتر خود را تنظيم كنند. 

به گفته لي‌دي يكي از دانشمندان آكادمي علوم چين، ساختار اين تلسكوپ شباهت زيادي به آنتن‌هاي سقفي تلويزيون دارد، با اين تفاوت كه از ابعادي بزرگتر برخوردار است. از اين رو مي‌تواند وسعتي از آسمان، دوبرابر از آنچه تلسكوپ آرچيبو قادر به اسكن آن است را اسكن كند درحالي كه دقت آن سه تا پنج برابر بيشتر است.

اگر فردي بخواهد دورتادور اين تلسكوپ غول‌پيكر راه برود 40 دقيقه زمان نياز خواهد داشت. اين صفحه بزرگ از بيش از 4500 صفحه مثلثي تشليك شده‌است و طول صفحات كناري آن 11 متر است. 

اخترشناسان براين باورند با استفاده از اين ابزار مي‌توان كشفيات بزرگ نجومي انجام داد،‌ كشفياتي مانند كشف ستاره‌هاي ناشناخته در كهكشان راه شيري، يا ديگر كهكشان‌هاي دورافتاده. 

از اين رو انتظار مي‌رود اين ابزار به يكي از عوامل برتري چين در رقابت اكتشافات فضايي تبديل شود كه هم‌اكنون در ميان كشورهاي جهان درجريان است،‌درحالي كه تا پيش از آن نيز چين در مسير برتري در اين رقابت قرار گرفته‌بود. اين كشور در سال 2003 به سومين كشور جهان تبديل شد كه توانست انساني را در مدار زمين قرار دهد. فضانوردان چيني راهپيمايي فضايي انجام داده‌اند، لابراتوار فضايي را به مدار ارسال كرده‌اند و كاوشگري را به ماه فرستاده‌اند.

کد خبر 315332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha