شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: بارش‌های قابل توجه طی ۲‌ماه اخیر سراسر کشور را فرا‌گرفت. باران‌هایی که گاه به‌صورت سیلاب خساراتی نیز به بار آورد اما باران به هر شکلی که باشد برای کشوری که دوره خشکسالی را طی می‌کند مبارک است و رحمت.

به گزارش همشهري، حجم باران‌ها آن قدر بود كه پنجشنبه گذشته رحيم ميداني، معاون وزير نيرو را برآن داشت تا از افزايش 56درصدي حجم ورودي آب به سدهاي كشور خبر دهد. آنطور كه ميداني اعلام كرده است اكنون به ميزان 4. 1ميليارد مترمكعب آب به ورودي سدها افزوده شده است‌؛ درعين حال، باوجود اين حجم باران هنوز مسئولان بابت كم‌آبي در كشور نگران هستند به‌طوري كه رئيس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي مي‌گويد: خشكسالي‌هاي انباشته شده همچنان كشور را تهديد مي‌كند.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگويي كه روز گذشته بر روي خروجي خبرگزاري ايسنا قرار گرفت، از افزايش5. 0 تا 3درجه‌اي دما در برخي استان‌ها در‌ماه گذشته خبر داد و افزود: با وجود بارش‌هاي خوب 2‌ماه گذشته، اين بارش‌ها نتوانسته است خشكسالي‌هايي كه طي ساليان گذشته گريبانگير استان‌هاي كشور شده است را برطرف كند.

اين مقام مسئول در سازمان هواشناسي براي اينكه عمق نگراني را نشان دهد بروز خشكسالي ضعيف تا شديد و حتي بسيار شديد را در همه استان‌ها محتمل دانست و افزود: با وجود بارش‌هاي خوب 2‌ماه گذشته، همه استان‌هاي كشور با خشكسالي‌هاي انباشته شده قبلي مواجه‌اند و اگرچه بارش‌هاي واقع شده اخير جاي شكرگزاري دارد، اما روشن است كه خشكسالي انباشته شده كشور و بدهي آبي به طبيعت در كوتاه‌مدت و با بارش‌هاي مقطعي از بين نخواهد رفت و از همين رو، لزوم رعايت صرفه‌جويي و مديريت بهينه مصرف آب موضوعي است كه متناسب با ظرفيت‌هاي اقليمي كشور همواره بايد مدنظر همه شهروندان باشد.

رئيس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي، ميانگين بلندمدت بارش كل كشور را از ابتداي مهر تا چهارم آذر ماه، 2. 31ميلي‌متر اعلام كرد و گفت: ميزان بارش كل كشور از ابتداي سال‌آبي‌94 تا چهارم آذر‌ماه، 7. 66 ميلي متر بوده كه نسبت به بلندمدت 113درصد افزايش داشته است. به‌گفته وي، بارش سال گذشته كشور در اين بازه زماني 48ميلي‌متر بوده است و در مقايسه با سال قبل در كل كشور افزايش 39درصدي بارش داشته‌ايم.

  • 9استان كم‌بارش نسبت به سال قبل

فاتح با تأكيد بر اينكه در همه استان‌هاي كشور از ابتداي سال آبي‌94 تا چهارم آذرماه شاهد افزايش بارش در مقايسه با مدت مشابه در بلندمدت بوده‌ايم، گفت: استان‌هاي مازندران با 8درصد افزايش، چهارمحال و بختياري 16درصد افزايش و تهران با 31درصد افزايش 3 استان با كمترين دريافت بارش هستند و 3‌استان هرمزگان 737درصد افزايش، كرمان 481درصد افزايش و ايلام با 278درصد افزايش پردريافت‌ترين استان‌ها نسبت به بلندمدت بوده‌اند.

وي گفت: 9استان كشور در مقايسه با سال گذشته با كاهش دريافت بارش مواجه هستند كه عبارتند از: آذربايجان‌غربي با 29درصد، چهارمحال و بختياري 24درصد، مازندران 21درصد، ‌آذربايجان‌شرقي 22درصد، كهگيلويه و بوير‌احمد 13درصد، ‌خراسان‌شمالي، خراسان‌رضوي و گيلان 8درصد و اردبيل 2درصد.

  • بارش‌ها دردي دوا‌نمي‌كند

رئيس مركز خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي، در حالي شهروندان را به رعايت صرفه‌جويي و مديريت بهينه آب دعوت مي‌كند كه برخي كارشناسان، تغيير الگوي كشت و جايگزين كردن شيوه آبياري مدرن(قطره‌اي و باراني) را در بخش كشاورزي اولويت اول مي‌دانند و تأكيد مي‌كنند مادامي كه براي اين دو معضل چاره‌اي انديشيده نشود، بحران كم‌آبي به قوت خود باقي مي‌ماند. دراين ميان، كارشناسان يادآور مي‌شوند اگر قرار است براي بحران آب و دگرگوني در بخش كشاورزي اقدامي شود پيش از هرچيز بايد الگوي مصرف هم تغيير كند. براي نمونه حذف محصولاتي كه نياز به آب فراوان دارند نيازمند تغيير الگوي مصرف است اينها مواردي است كه هنوز براي آن اقدامي صورت نگرفته است. سدها پر‌آب شوند يا كم‌آب، در بحران كم‌آبي ناشي ازخشكسالي چندان تفاوتي ايجاد نمي‌شود؛ بايد براي معضل كم‌آبي كه اكنون در راس معضلات محيط‌زيست كشور قرار دارد چاره‌اي اساسي انديشيده شود. نكته‌اي كه وجود دارد با آنكه برخي آمارها نشان از آن دارد كه 92تا 93درصد آب كشور در بخش كشاورزي صرف مي‌شود ولي شماري از كارشناسان اين آمار را نادرست مي‌دانند و مي‌گويند معضل كم‌آبي زماني آغاز شد كه آب بخش كشاورزي را قرباني تأمين آب شرب و بخش صنعت كردند. با همين نگاه صنايعي كه نياز به آب فراوان داشت در جاي‌جاي كشور ايجاد شد، حقابه كشاورزي و طبيعت به فراموشي سپرده شد و تداوم همين روند نامبارك، بحران موجود را رقم زد. برهمين اساس است كه بارش‌ها هر‌اندازه هم كه زياد باشد نمي‌تواند از معضل كم‌آبي گره‌اي باز كند.

کد خبر 315293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha