با وجود افزایش ۵۶درصدی ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری، همچنان موجودی آب ۵۵ درصد از سدهای بزرگ کشور کمتر از ۴۰درصد ظرفیتشان است.

سد

طبق اعلام وزارت نيرو از ابتداي مهرماه سال‌جاري ميزان بارندگي كشور 68درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است، همين موضوع مجموع ميزان ورودي آب به سدهاي كشور را از 2.5ميليارد مترمكعب در سال گذشته به 3.9ميليارد مترمكعب در سال‌جاري رسانده است اما در برخي نقاط سدها همچنان وضعيت نامساعدي دارند. به‌گزارش ايسنا، با نگاهي به وضعيت پرشدگي سدهاي كشور، از مجموع 165سد بزرگ كشور، 98سد كه 55درصد از ظرفيت كل مخازن سدهاي كشور را به‌خود اختصاص داده‌اند، در زمان حاضر كمتر از 40درصد ظرفيت خود آب دارند.

از سدهاي مهم در اين دسته مي‌توان به سدهاي استقلال در هرمزگان، لار در استان تهران، 15خرداد در استان مركزي، كرخه در خوزستان، زاينده‌رود در اصفهان و سد ارس در آذربايجان شرقي اشاره كرد. براساس اين گزارش، 19سد كشور نيز 40تا 50درصد پرشدگي دارند كه از اين سدها مي‌توان به سدهاي تهم، دز، شهيد قنبري، طرق و طالقان اشاره كرد. همچنين ميزان پرشدگي 25سد كشور بين 50تا 70درصد است كه در اين فهرست مي‌توان نام سدهاي لتيان، سهند، كوثر و شيرين‌دره را مشاهده كرد. در سطح پرشدگي بين 70تا 90درصد نيز 12سد گزارش شده است كه سدهاي البرز، مقدس اردبيلي، آيدوغموش و سبلان در اين دسته قرار دارند. علاوه بر اين، هم‌اكنون 11سد كشور بين 90تا 100درصد پرشدگي دارند كه نام سدهاي ميجران، جگين، ايلام و آزاد در اين ميان ديده مي‌شود.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا اخيرا با اعلام افزايش آب ورودي به سدهاي كشور، تأكيد كرده است كه بايد در زمينه مصرف آب آينده‌نگر باشيم. رحيم ميداني گفته است كه نمي‌خواهيم در زمينه تخصيص آب دست و دل باز برخورد كنيم. ميداني با اشاره به اينكه اگر زمستان و بهار خوبي از نظر بارش نداشته باشيم، بارش‌هاي پاييز را بايد براي سال آينده ذخيره كنيم، گفت:‌ بايد مديريت محافظه كارانه داشته باشيم تا مردم در هيچ شرايطي دچار مشكل تأمين آب نشوند.

کد خبر 315276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha