همشهری‌آنلاین: مجمع عمومی سازمان ملل شش قطعنامه ضد صهیونیستی درباره جنایات رژیم صهیونیستی و نیز احقاق حقوق فلسطینی‌ها را با اکثریت آراء تصویب کرد.

دو قطعنامه مهم از این شش قطعنامه درباره بیت‌المقدس و نیز بلندی‌های جولان و چهار متن دیگر درباره تمدید ماموریت‌های مختلف سازمان ملل در فلسطین بود.

در قطعنامه بیت‌المقدس کشورهای جهان با غیرقانونی‌خواندن شهرک‌سازی اسرائیل، درباره هر گونه اقدام در این زمینه از جمله بازسازی دیوار حائل در اطراف بیت المقدس، محدودیت ورود و خروج فلسطینی‌ها به بیت المقدس، منزوی کردن بیت المقدس از دیگر نواحی فلسطین اشغالی، ادامه تخریب منازل فلسطینی‌ها، لغو حقوق شهروندی و اخراج خانواده‌های فلسطینی از شرق بیت المقدس، هتک حرمت مساجد و کلیساها توسط رژیم اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست، عمیقا ابراز نگرانی کردند.

در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است: همه اقدام‌های نیروی اشغالگر درباره بیت‌المقدس غیرقانونی و فاقد هرگونه اعتبار است، در نتیجه از اسرائیل خواسته شد به فوریت همه تدابیر غیرقانونی و یک‌جانبه خود را متوقف کند.

هم‌زمان از دو طرف درگیری در اراضی اشغالی خواسته شده است از کاربرد الفاظ و اقدامات تحریک‌آمیز به ویژه درباره موضوع‌های حساس مذهبی و فرهنگی خودداری کنند.

این قطعنامه با 153 رای موافق، هفت رای مخالف و هشت رای ممتنع تصویب شد.

قطعنامه مهم دیگر درباره بلندی‌های جولان بود که کشورهای جهان با ابراز نگرانی عمیق درباره عدم خروج اسرائیل از این مناطق، ان را مغایر با قطعنامه های مصوب قبلی شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل توصیف کردند.

این قطعنامه همچنین بر غیرقانونی بودن ادامه شهرک‌سازی‌ها و دیگر فعالیت‌های رژیم صهیونیستی پس از سال 1967 میلادی تاکنون در بلندی‌های جولان تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، در بخشی از متن این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته شده است درباره خطوط مرزی متعلق به سوریه و لبنان، اقدام‌ها را آغاز کند و به تعهدات و توافق‌های از پیش انجام شده، احترام بگذارد.

این قطعنامه همچنین از نیروهای اشغالگر خواسته است از همه نواحی اشغال شده بلندی های جولان که در ژوئن 1967 میلادی مشخص شده بود، طبق قطعنامه های مصوب شورای امنیت خارج شود.

افزایش تلاش‌ها برای از سرگیری روند صلح بر مبنای قطعنامه‌های 242 و 338 شورای امنیت نیز از دیگر تاکیدات این قطعنامه است.

متن این قطعنامه نیز با 105 رای موافق، شش رای مخالف و 56 رای ممتنع تصویب شد.

در پایان هر یک از دو قطعنامه مصوب درباره بیت‌المقدس و بلندی‌های جولان از دبیرکل سازمان ملل خواسته شد گزارش‌های خود درباره اجرایی شدن مفاد این قطعنامه‌ها را در هفتادمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند.

مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه نشست بعد از ظهر سه شنبه خود همچنین درباره متن پیش‌نویس چهار قطعنامه دیگر مرتبط با فلسطینی‌ها رای گیری کرد.

معاون رئیس کمیته حقوق لاینفک فلسطینی ها در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق از تازه ترین رویدادها بین فلسطینی ها و اسرائیلی‌ها گفت: رهبران مسئولیت پیشگیری از تحریک و احترام به اماکن مقدس را به عهده دارند، در نتیجه همه تدابیر در مجازات های جمعی و به کارگیری نیروی مرگبار ضد مردم بی سلاح را قاطعانه محکوم می کنیم.

دسرا پرسایا همچنین به پیش‌نویس متن چهار قطعنامه اشاره و تاکید کرد: این متن ها با مشورت و سپس توافق گروه‌های منطقه‌ای تدوین شده‌اند.

قطعنامه نخست درباره تمدید فعالیت کمیته حقوق لاینفک فلسطینی‌ها است که با 102 رای موافق، هشت رای مخالف و 57 رای ممتنع تصویب شود.

متن دوم درباره تمدید ماموریت بخش حقوق فلسطینی ها در دبیرخانه و درخواست از دبیرکل سازمان ملل در فراهم آوردن منابع ضروری برای اطمینان حاصل کردن از اجرای همه وظائف بخش مذکور نیز با 99 رای موافق، هشت رای مخالف و 59 رای ممتنع تصویب شد.
متن سوم درباره تمدید ماموریت اداره اطلاعات عمومی سازمان ملل در فراهم کردن برنامه اطلاعات ویژه است تا این اداره قادر باشد به طور موثر در مسیر ایجاد فضای مساعد برای گفتگو و صلح طرح های خود را ارائه دهد.

این قطعنامه نیز با 155 رای موافق، هفت رای مخالف و هفت رای ممتنع تصویب شد.

متن چهارم با مضمون حل و فصل صلح آمیز موضوع فلسطین، بر موضع مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به عناصر ضروری از قبیل حل و فصل و بررسی تحولات در یکسال گذشته تاکنون تمرکز دارد.

طبق این قطعنامه اسرائیل به احترام به وضع موجود تاریخی در اماکن مقدس بیت المقدس فراخوانده شده است و بر به کارگیری همه تلاش های جدی و فوری در مسیر توقف تنش ها تاکید دارد.

این قطعنامه همچنین تاکید کرده است: تدابیر امنیتی به تنهایی نمی تواند با افزایش خشونت‌های اخیر مقابله کند و باید ضمن احترام کامل به جان انسان ها، محیطی پایدار و مساعد برای دستیابی به صلح ایجاد شود.

این قطعنامه هم با 155 رای موافق، هفت رای مخالف و هفت رای ممتنع تصویب شد.

رئیس هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز در سخنانی با توجه بحران کنونی خاورمیانه و درگیری های اخیر بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی، درباره درگیری ها در سوریه و یمن هم گفت: بحران بزرگ آوارگان و خشونت افراطی‌ها رشد بی ثباتی در سراسر منطقه را منجر شده است و با توجه به همین مطلب موضوع فلسطین با اهمیت تر می‌کند.

موگن لکتافت با اشاره به این‌که در ماه های اخیر موج جدیدی از خشونت ها در سراسر سرزمین فلسطین اشغالی را شاهد هستیم، افزایش اخیر خشونت ها در بیت المقدس و کرانه باختری را نگران کننده نامید.

او افزود: مجمع عمومی سازمان ملل از سال 1967 میلادی تاکنون به طور مکرر بر غیرقانونی بودن شهرک سازی های اسرائیل در نواحی اشغال شده فلسطینی ها از جمله شرق بیت المقدس تاکید کرده است.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل افزود: تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها و بازسازی شهرک‌های جدید در سرزمین اشغال شده فلسطینی به رسیدن به صلح کمک نمی‌کند و در عوض تنش‌ها را افزایش داده و مانعی دیگر برای رسیدن به صلح محسوب می‌شود.

لکتافت گفت: اکنون آژانس امداد و کار سازمان ملل کمک رسانی به حدود پنج میلیون آواره فلسطینی را عهده دار است.

او همچنین از جامعه بین‌المللی خواست در بازگرداندن طرف های فلسطینی و اسرائیلی به مذاکرات معنی دار کمک کنند تا در نهایت فلسطینی مستقل بر مبنای مرزهای مشخص شده پیش از سال 1967 میلادی ایجاد شود.

گفتنی است مجمع عمومی سازمان ملل درباره اقدام‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 18 قطعنامه تصویب کرده است.

کد خبر 315066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha