چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی به جمع مخالفان کاهش نرخ سود بانکی در مقطع فعلی اضافه شد. علی طیب‌نیا در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد که باید شرایط برای کاهش نرخ سود بانکی فراهم شود در غیر این صورت با بخشنامه نمی‌توان این کار را کرد.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی به جمع مخالفان کاهش نرخ سود بانکی در مقطع فعلی اضافه شد. علی طیب‌نیا در

به گزارش همشهري، تداوم كاهش نرخ تورم در ماه‌هاي اخير فاصله ميان نرخ سود بانكي و نرخ تورم را افزايش داده است. همين موضوع موجب شد تا چند مقام دولتي خواستار كاهش نرخ سود بانكي متناسب با نرخ تورم شوند. رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور از موافقان كاهش نرخ سود بانكي است. نوبخت در چند نوبت اذعان داشته كه به‌دليل كاهش نرخ تورم بايد نرخ سود هم پايين بيايد. علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد نيز پيش از اين از ضرورت كاهش نرخ سود بانكي سخن گفته بود.

بانك مركزي و تعدادي از كارشناسان اقتصادي اما كاهش نرخ سود بانكي در شرايط فعلي را با واقعيت‌هاي بازار پول‌ سازگار نمي‌دانند. كمبود عرضه نسبت به تقاضا در اين بازار با توجه به‌ وجود درخواست‌هاي زياد براي تسهيلات و همچنين كمبود منابع بانك‌ها موجب شده تا بانك‌ها رقابت زيادي براي جذب سپرده داشته باشند. در اين راه حتي نرخ فعلي 20درصدي نيز چندان مورد توجه بانك‌ها و مؤسسات مالي قرار نگرفته و آنها از اين سقف عبور كرده‌اند. آخرين توافق بانك‌ها بر پايه تشكيل يك تيم نظارتي از سوي بانك‌ها براي كمك به رعايت نرخ سود 20درصدي، استوار شده است. شوراي پول و اعتبار هم ترجيح داده كاهش بيشتر نرخ سود بانكي را به پس از رعايت نرخ سود فعلي موكول كند.

به گزارش مهر، وزير اقتصاد در اين زمينه گفت: همه اتفاق‌نظر داريم كه نرخ موجود سود در نظام بانكي نرخي نيست كه با مقتضيات بخش واقعي اقتصاد تناسب داشته باشد، ضمن اينكه نرخ بازدهي در فعاليت اقتصادي و توليدي در حدي است كه جوابگوي نرخ موجود در سيستم بانكي باشد. علي طيب‌نيا افزود: همپاي كاهش نرخ تورم و متناسب با واقعيات، نرخ سود بايد كاهش يابد، اما آنچه محل بحث است و در جلسه گذشته شوراي پول و اعتبار و نيز جلسه آتي اين شورا بررسي خواهد شد، نحوه دستيابي به اين نرخ سود مناسب است. اين عضو شوراي پول و اعتبار خاطرنشان كرد: در شرايطي كه در بازار، اضافه تقاضا وجود دارد و موجب نرخ بالاي سود هم شده است، صرفا با تصويب يك دستورالعمل و بخشنامه و ابلاغ به نظام بانكي مي‌شود نرخ سود را كاهش داد.

وي اظهار داشت: بايد بررسي كنيم عوامل تعيين‌كننده نرخ سود چه هستند و آيا مصوبه قبلي شوراي پول و اعتبار درخصوص كاهش نرخ سود سپرده به‌صورت موفق اجرا شده است يا خير و اينكه چه تدابيري بايد اتخاذ شود كه مصوبه جديد شورا در عمل محقق شود. وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: بايد شرايطي را فراهم كرد كه مصوبه شوراي پول و اعتبار به‌صورت كامل محقق شده و عملياتي شود، چرا كه اگر به محدوديت منابع در بازار توجه نشده و صرفا روي عرضه منابع قابل وام تمركز شود، هر سياست ما در مورد نرخ سود به نتيجه نمي‌رسد. طيب‌نيا گفت: تقاضاي موجود و نياز جامعه را بايد پاسخگو باشيم و بانك مركزي نيز بايد حضور خود در بازار پول و بازار بين بانكي را افزايش دهد كه البته اين اتفاق اكنون رخ داده و بازار بين بانكي با نرخ سود كمتري در حال فعاليت است.

وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه تصريح كرد: نرخ سود بازار بين بانكي تا مدت‌ها قبل 5/ 29 درصد بود كه اين نرخ به ۲۵درصد رسيده و كاهش قابل ملاحظه‌اي را تجربه كرده است بنابراين بانك مركزي به اين مداخله خود در بازار ادامه خواهد داد. وي گفت: بايد نرخ سود كاهش يابد، اما براي تحقق آن نيازمند اين هستيم كه بازار را به لحاظ نقدينگي تأمين كنيم.

  • عبده تبريزي: نرخ سود سپرده‌ بانكي بايد به 10تا 11درصد برسد

مشاور وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيش‌بيني دولت از تك‌رقمي شدن تورم نقطه به نقطه در پايان آذر، گفت: با توجه به پيش‌بيني‌ دولت در زمينه كاهش تورم بايد نرخ سود سپرده‌ بانكي به 10تا 11درصد برسد. حسين عبده‌تبريزي ادامه داد:

كشور در يك موقعيت تنگناي مالي قرار گرفته است و اين تنگناي مالي را در ميزان تسهيلاتي كه بانك‌ها در دوسه‌سال گذشته داده‌اند، مي‌توان ديد. وي افزود: در كشورهاي پيشرفته سود بانكي زير نرخ تورم است و در كشورهاي توسعه‌يافته كمي بالاتر از نرخ تورم است. عبده تبريزي ادامه داد: در شرايطي كه نرخ سود بانكي كاهش يابد، بانك‌ها مي‌توانند 18درصد وام دهند و دولت نيز مي‌تواند كمك كند و با اين شرايط همه بانك‌ها شروع به وام دادن خواهند كرد.

کد خبر 315042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha