سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - حسین رحمانی: گوشی، لپ‌تاپ، تبلت، دوربین دیجیتال و هر دستگاه دیجیتال دیگری که می‌خرید، خیلی زود گردوغبار و چربی می‌گیرد و با روزهای خوش نوبودن خداحافظی می‌کند، به‌ویژه اگر به استفاده از کاورها و محافظ‌های ضخیم عادت نداشته باشید و دستگاه دیجیتال‌تان را تقریبا به همان شکلی که می‌خرید به‌کار بگیرید.

گردگیری دیجیتال

 گرچه استفاده از كاور و محافظ نيز دستگاه‌هاي ديجيتال را در برابر همه آلودگي‌ها محافظت نمي‌كند. در مواردي مانند لنز گوشي، تبلت يا دوربين ديجيتال، تقريبا هيچ كاري از دست محافظ‌ها بر نمي‌آيد و اين لنزها دائما در معرض گردوغبار هستند. بنابراين، بهترين راه براي تميز و زيبا نگه داشتن دستگاه‌هاي ديجيتال، استفاده از وسايل و كيت‌هاي تميزكننده است. اگر مي‌خواهيد با انواع لوازم تميزكننده دستگاه‌هاي ديجيتال و قيمت حدودي آنها آشنا شويد، اين مطلب براي شما نوشته شده است.

  • اسپري خشك

قيمت: بين 5 تا 10هزار تومان
تميز نگه داشتن دستگاه‌هاي الكترونيكي، نقش مؤثري در افزايش طول عمر آنها دارد. اين دستگاه‌ها به‌دليل مدارهاي الكترونيكي به‌كار رفته در آنها، نمايشگرهاي حساس، لنزها و بدنه‌هاي ظريف دارند و بسيار آسيب‌پذيرند و نمي‌شود آنها را به روش‌هاي معمولي تميز كرد. مثال ساده اينكه بسياري از دستگاه‌هاي ديجيتال ضد‌آب نيستند و نمي‌شود با شستن يا كشيدن پارچه خيس، آنها را تميز كرد. بنابراين دستگاه‌هاي الكترونيكي را بايد با ابزار نظافت خاص خودشان تميز كرد. يكي از اين ابزارها اسپري خشك است كه ظاهر آن شبيه به اسپري‌هاي معمولي است اما كارش تميز كردن و چربي‌زدايي از چيزهايي است كه در برابر آب و رطوبت حساس‌‌اند. به بيان ساده، براي تميز كردن انواع دستگاه‌هاي ديجيتال، از موبايل و تبلت گرفته تا هدهاي مغناطيسي و سنسورها و سوئيچ‌هاي برق، مي‌توانيد از اسپري خشك استفاده كنيد. در كاربردهاي تخصصي‌تر، تعميركاران نيز چربي‌هاي حاصل از لحيم‌كاري را با استفاده از اسپري خشك تميز مي‌كنند تا به مدارهاي ديگر آسيبي نرسد.

  • فوم تميزكننده

قيمت: بين 5 تا 10هزار تومان
كف يا فوم تميزكننده‌ كه با عنوان فوم آنتي‌استاتيك نيز شناخته مي‌شود، ظاهري شبيه به اسپري‌هاي معمولي دارد. اين نوع تميزكننده بيشتر براي تميز كردن سطوحي مانند شيشه و پلاستيك به‌كار مي‌رود. در واقع براي تميز‌كردن سطوحي از دستگاه‌هاي ديجيتال كه حساسيت كمتري دارند، بهترين راه استفاده از همين فوم‌هاي تميزكننده است. با استفاده از اين فوم‌ها مي‌توانيد به راحتي بدنه فلزي، پلاستيكي يا شيشه‌اي گوشي و لپ‌تاپ، انواع نمايشگر و ال‌سي‌دي و بدنه انواع دستگاه‌هاي ديجيتال را تميز كنيد و گرد و خاك و اثر انگشت روي آنها را از بين ببريد. توجه داشته باشيد كه از اين فوم‌ها مي‌توانيد براي تميزكردن انواع سطوح ديگر مانند شيشه، پلاستيك، سراميك و... استفاده كنيد. آنتي‌استاتيك بودن اين نوع فوم‌ها نيز به اين معني است كه خلاف پاك‌كننده‌هاي معمولي، روي سطوح، الكتريسيته ساكن يا استاتيك ايجاد نمي‌كنند.

  • كيت تميزكننده لنز
    دي‌وي‌دي پلير

قيمت: حدود 9هزار تومان
لنز دي‌وي‌دي پلير ممكن است به مرور زمان و به دلايل مختلف كثيف شود. در اين صورت ممكن است دستگاه در خواندن ديسك‌ها دچار مشكل شود و آنها را باز نكند. استفاده از كيت‌هاي تميزكننده لنز يا «لنز كلينر» ممكن است بتواند چنين مشكلي را حل كند. اين نوع كيت‌ها اغلب از يك ديسك و يك محلول تميزكننده تشكيل شده‌اند. براي تميز كردن لنز كافي است سطح ديسك مخصوص كيت را به مقدار مشخصي از محلول تميزكننده لنز آغشته كنيد، سپس ديسك را داخل دستگاه بگذاريد و دكمه پخش را فشار دهيد تا ديسك در ديسك‌گردان دستگاه بچرخد و لنز را تميز كند.

  • كيت تميزكننده دوربين

قيمت: بين 50 تا 80 هزار تومان
اين كيت‌هاعلاوه بر محلول تميزكننده و دستمال ميكروفيبر، يك دمنده هواي مخصوص هم دارند. اين دمنده هوا در واقع براي تميزكردن لنز و نقاطي از دوربين كه امكان دسترسي ندارند، كاربرد دارد. در بازار ممكن است به اسپري‌هاي هواي معمولي بر بخوريد اما توجه داشته باشيد كه دمنده‌هاي مخصوص دوربين‌هاي ديجيتال، مجهز به فيلتر مخصوصي هستند كه جريان هوا را تصفيه مي‌كند و ريزترين ذرات موجود در جريان هوا را به دام مي‌اندازد. استفاده از دمنده‌هاي معمولي براي تميز‌كردن لنز دوربين، شبيه پاشيدن گردوغبار روي لنز است. پس براي تميز كردن دوربين، حتما از كيت مخصوص اين كار استفاده كنيد و پيش از دست به‌كار شدن، حتماً چند راهنما را در اين زمينه بخوانيد. زيرا دوربين عكاسي ديجيتال، به‌ويژه دوربين‌هاي DSLR نسبت به دستگاه‌هاي ديجيتال ديگر، حساسيت بسيار بيشتري دارند.

  • كيت تميزكننده سنسور

قيمت: حدود 18هزار تومان
سنسور دوربين‌هاي ديجيتال، مهم‌ترين بخش اين دوربين‌هاست چرا كه وظيفه جذب نور و ثبت عكس به‌عهده همين قطعه كوچك است. رسيدن گردوخاك به اين سنسور، به‌معناي از دست رفتن كيفيت عكس است. در دوربين‌هاي DSLR امكان تميز كردن اين سنسور به‌صورت دستي وجود دارد اما براي انجام اين كار بايد به‌شدت احتياط كرد و از كيت مخصوص اين كار استفاده كرد. كيت‌هاي مخصوص تميزكردن سنسور دوربين، اغلب از 2 نوع دستمال تشكيل شده‌اند كه يكي ‌تر و ديگري خشك است. دستمال ‌تر ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد: حلال چربي است، سمي نيست، آتش نمي‌گيرد و ريزترين لكه‌ها را به خوبي پاك مي‌كند. پس از پاك كردن سنسور دوربين با دستمال تر، بايد آن را با دستمال خشك نيز پاك كرد. دستمال خشك با قدرت جذب بسيار بالايي كه دارد، لكه‌هاي حل شده در مرحله قبلي را به‌خودش جذب مي‌كند. اين نوع پارچه، ذره‌اي را روي سنسور باقي نمي‌گذارد.

  • اسپري هوا

قيمت: بين 30 تا 70هزار تومان
اسپري هوا در اصل براي زدودن گردوغبار از روي دستگاه‌هاي ديجيتال و قسمت‌هاي دور از دسترس طراحي شده. در مواردي ممكن است تماس فيزيكي باعث آسيب ديدن قطعه‌اي خاص شود كه در اين موارد اغلب از اسپري هوا استفاده مي‌شود. اسپري‌هاي هوا معمولا به چند سري مختلف مجهزند كه براي موقعيت‌هاي مختلف كاربرد دارد. براي نمونه، يكي از سري‌هاي معمول، لوله مويي چند سانتي‌متري است كه براي دسترسي به بخش‌هاي داخلي و سوراخ‌هاي برخي دستگاه‌هاي ديجيتال مناسب است. اسپري‌هاي هوا انواع گوناگوني دارند و هر كدام‌شان براي كاربرد خاصي طراحي شده است. قيمت اين اسپري‌ها بسته به كاربرد و حجم هوايي كه مي‌توانند اسپري كنند، متنوع است.

  • كيت تميزكننده ال‌سي‌دي

قيمت: بين 4 تا 10هزار تومان
اين كيت از يك مايع تميزكننده و يك دستمال و يك فرچه مخصوص تشكيل شده‌اند. محلول تميزكننده تركيبي از آب‌مقطر و ماده‌اي تميزكننده است كه براي سطح نمايشگر هيچ ضرري ندارد. دستمال مخصوص آن هم در واقع دستمال نرمي است كه پس از پاك كردن، الكتريسيته ساكن ايجاد نمي‌كند. ايجاد شدن الكتريسيته ساكن روي سطح نمايشگر، مي‌تواند باعث آسيب‌ديدن آن و به‌ويژه سوختن برخي پيكسل‌هاي آن شود. پس توصيه اكيد ما اين است كه براي تميزكردن صفحه ال‌سي‌دي و نمايشگر لپ‌تاپ و...، از دستمال مخصوص اين كار استفاده كنيد. دستمال‌هايي كه در كيت تميزكننده نمايشگرهاي ال‌سي‌دي وجود دارند، معمولا اين ويژگي را دارند. اما اگر كنجكاويد، اين پارچه‌ها ميكروفيبر ناميده مي‌شوند. ممكن است با عنوان‌هايي مانند «دستمال نانو» و غيره هم مواجه شويد. به هر حال مهم‌ترين نكته، اين است كه اين دستمال‌ها الكتريسيته ساكن ايجاد نكنند.

کد خبر 314932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha