شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

مریم غفاری: اول مهر، فقط برای دانش‌آموزان، یک شروع دوباره نیست. برای مادران هم، حتی آنها که شاغلند و به خاطر شغلشان مجبورند صبح‌ها همیشه زود از خانه بیرون بزنند، هم اول مهر یک دردسر مضاعف است.

امسال، اگرچه ماه مهر با ماه مبارک رمضان قرین شده، اما برای بچه‌های دبستانی، مسئله سازگاری با شرایط جدید و ترک عادات تابستانی، باز هم ذهن مادران را درگیر می‌کند؛ مخصوصا که بقیه اعضای خانواده روزه باشند و در حل مسئله، کمتر بتوانند به مادر کمک کنند.

دکتر سید مرتضی صفوی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، با بیان اینکه در مطالعات مختلف مشخص شده که 40درصد از دانش آموزان فقط 2 روز در هفته به طور متوسط صبحانه مصرف می‌کنند، می‌گوید: والدین بایستی توجه داشته باشند که کاهش کارآیی در مدرسه، خسته شدن زود هنگام، عدم توانایی در تمرکز، عدم رغبت به انجام تکالیف، سوء تغذیه در درازمدت و عدم دریافت کافی مواد مغذی می‌تواند از جمله عواقب ناگوار عدم مصرف صبحانه است.

دکتر صفوی با اشاره به اینکه برگزاری برنامه صبحانه رایگان در مدارس مناطقی که استطاعت مالی کمی‌دارند جزو برنامه‌های دفتر تندرستی وزارت آموزش و پرورش است، می‌افزاید: درحال حاضر توزیع شیررایگان برنامه مشترکی است که اجرا می‌شود و توزیع خرما به همراه شیر نیز عملیاتی نشده، اما موضوع میان وعده‌های غذایی دانش آموزان از گذشته‌های دور توجه بسیاری از مسئولان و کارشناسان تغذیه را به خود جلب کرده است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش کارشناسان بهداشت مدارس در جهت معرفی الگوی مناسب تغذیه دانش آموزان و فرهنگسازی صحیح در خصوص تغذیه متعادل، می‌تواند کودکان را در برابر هجوم بیماری‌های قرن؛ نظیر چاقی، افزایش فشار خون، بیماری‌های عروقی، افسردگی‌های ناشی از مصرف مواد غذایی و... مقاوم کند، می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که طرح‌هایی مثل صبحانه در مدرسه، فقط هزینه‌بر نیستند و با همین کارها می‌توان سالانه هزاران میلیارد تومان در بخش درمان صرفه جویی کرد.

بوفه‌های استاندارد

به گفته دکتر صفوی، بوفه مدرسه، باید دارای نور کافی، مجهز به هواکش، دارای وسایل گرمازا و سرمازا، کف از جنس سیمان یا سایر مصالح، قابل شست وشو دارای سطل زباله، در و پنجره توری دار و مجهز به یخچال بوده و متصدی بوفه دارای کارت تندرستی باشد و مسائل بهداشت فردی را کاملاً رعایت کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌افزاید: با شروع سال تحصیلی و ابلاغ دستورالعمل بوفه مدارس به وزارت آموزش و پرورش، اکیپ‏های کارشناسان بهداشت آن وزارتخانه، برای سرکشی به بوفه‏ها، وارد مدارس خواهند شد.

به گفته وی، در هر منطقه آموزش و پرورش، یک اکیپ برای کنترل وضعیت بوفه‏های مدارس آن منطقه تشکیل شده و مدارسی که در توزیع اقلام خوراکی در بوفه‏ها نکات مطرح شده در بخشنامه‏های وزارت بهداشت را رعایت نکرده باشند، متخلف محسوب می‏شوند و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

دکتر صفوی با بیان این‌که سوء تغذیه دانش آموزان تنها به فقر اقتصادی برنمی‌گردد، چرا که توجه نکردن تعدادی از والدین به صبحانه فرزندان دانش آموز و پر کردن جیب آنان با پولی جهت خرید میان وعده غذایی، منجر به خریدهای اشتباهی و در نتیجه موجب عدم تأمین مواد مغذی لازم برای بدن می‌شود، می‌افزاید: عدم توجه به ریزمغذی‌ها باعث ایجاد گرسنگی‌های سلولی و سوءتغذیه خواهد شد و این در حالی است که استفاده بجا از 4 گروه اصلی غذایی مانند گروه لبنیات، نان، غلات، سبزیجات و میوه هادر حد متعادل، گوشت‌ها و... از این امر جلوگیری خواهد کرد.

کد خبر 31491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز