محمد باریکانی: مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی در کشور وارد فاز تازه‌ای شده است.

کشف اشیاء تاریخی

عزم جديد با مشاهده نام مقامات استاني تهران ازجمله استاندار، شهردار، رئيس شوراي شهر، مديركل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس اداره ميراث فرهنگي استان و روساي دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي و علامه طباطبايي در فهرست اعضاي نخستين انجمن حاميان ميراث فرهنگي استان تهران آغاز شده است.

اين مقامات قرار است عصر روز چهارشنبه ساعت15 نخستين جلسه دوستداران ميراث فرهنگي استان تهران را در دفتر كار استاندار تهران برگزار كنند و پيگير برنامه‌هاي كلان صيانت از ميراث فرهنگي پايتخت و معضلات مرتبط با قاچاق اشياي تاريخي شوند.

اين خبر ظهر ديروز در حاشيه مراسم رونمايي از 264قطعه شيء تاريخي كه در معامله‌هاي ساختگي اعضاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي با قاچاقچيان اشياي تاريخي ضبط شده بود، در دفتر كار رئيس اداره ميراث فرهنگي استان تهران اعلام شد.

نيروهاي يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان تهران پنجشنبه گذشته در عملياتي كه از افشاي جزئيات آن به خبرنگاران خودداري شد توانستند اشياي تاريخي زيادي متعلق به نقاط مختلف كشور كشف و ضبط كنند. سكه‌هاي صفوي، زيورآلات زرين و مهر‌هاي دوره ساساني و پيكرك‌هاي متعلق به هزاره اول پيش از ميلاد در عصر آهن، ازجمله اشيايي هستند كه در كشفيات يگان حفاظت ميراث فرهنگي و به گفته يك كارشناس ارزشگذاري آثار تاريخي به ارزش تقريبي بيش از يك ميليارد تومان رونمايي شدند. از بين اشياي رونمايي شده در دفتر رجبعلي خسروآبادي رئيس اداره ميراث فرهنگي استان تهران، 10شيء تقلبي و مولاژ شده توسط سودجويان وجود داشت كه برخي از آنها با تكيه بر نمونه‌هاي هخامنشي ساخته شده‌اند.

يك عضو يگان حفاظت ميراث فرهنگي كه در اين رونمايي حضور داشت به همشهري گفت كه شناسايي و انجام معامله صوري براي جلوگيري از فروش اين اشيا در بازار سياه عتيقه ايران يك ماه زمان برده است.

رجبعلي خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي استان تهران به همشهري گفت كه مردم و حتي قاچاقچيان و خريداران اشياي تاريخي بايد از طريق رسانه‌ها آگاه شوند كه اين اشيا هويت ملي و تاريخي ملت و كشور است تا عرصه براي سودجويان و قاچاقچيان اشياي تاريخي تنگ شود. او همچنين خواستار عزم ملي تمامي دستگاه‌ها براي همكاري در مقابله با قاچاق اشياي تاريخي شد.

يك روز پيش از رونمايي اين آثار در ساختمان ميراث فرهنگي استان تهران، يكي از مخاطبان همشهري كه گزارش‌هاي مرتبط با قاچاق اشياي تاريخي در اين روزنامه را پيگيري كرده بود به خبرنگار همشهري اطلاع داد كه در مراجعه برخي دارندگان اشياي تاريخي براي تحويل اين اشيا به مراجع قانوني از آنها خواسته شده تا توضيح بدهند اشيا را از كجا آورده‌اند .خبرنگار همشهري نيز اين موضوع را با رئيس اداره ميراث فرهنگي استان تهران در ميان گذاشت و خسروآبادي در پاسخ گفت: قوانين براي خريد آثار تاريخي از يابندگان اين آثار وجود دارد اما اعتباري براي خريد اين اشيا به‌دليل كمبود بودجه در دولت پيش‌بيني نشده است.

قانون خريد وجود دارد ولي ابزار بودجه وجود ندارد و شايد اگر برخوردي اينچنيني با دارندگان اشياي تاريخي شده است به اين دليل بوده كه فرد قادر به پاسخگويي به ارباب رجوع نبوده است. خسروآبادي مي‌گويد:درصورت وجود بودجه، خريد اشياي تاريخي از دارندگان اين اشيا توسط ميراث فرهنگي براي منافع ملي و تشويق مردم به تحويل اشياي تاريخي و حتي انتقال آنها از خارج از كشور به داخل به نفع منافع ملي است. يك كارشناس ارزشگذاري سازمان ميراث فرهنگي به همشهري گفت: هر فردي كه شيء‌اي براي فروش به سازمان ميراث فرهنگي داشته باشد كميته كارشناسي سازمان آن‌را ارزشگذاري مي‌كند و بهاي خريد آن‌را نيز مي‌پردازد.

رئيس اداره ميراث فرهنگي استان تهران همچنين در پاسخ به سؤال ديگر همشهري كه از او پرسيد آيا نشانه‌اي از افزايش حجم مبادلات اشياي تاريخي در بازار زيرزميني مشاهده شده است كه نشان از افزايش حفاري‌هاي غيرمجاز و رشد فقر در شهرستان‌ها دارد؟ گفت تنها مي‌توانم بگويم هر اندازه ركود اقتصادي بيشتر شود حجم قاچاق اشياي تاريخي بيشتر مي‌شود. هر اندازه عرق مردم نسبت به هويت ملي خود كمتر شود قاچاق آثار تاريخي در كشور بيشتر مي‌شود.

  • اشياي تاريخي عراق در ميان كشفيات جديد

رئيس اداره ميراث فرهنگي استان تهران در پاسخ به همشهري درباره حجم آثار تاريخي عراق و سوريه در بازار ايران پس از جنايات داعش در آن كشورها گفت: اين اشيا به‌دليل شرايط مرزي ايران و عراق قطعا به كشور وارد شده‌اند. يك كارشناس ميراث فرهنگي نيز به همشهري خبر داد كه‌ماه گذشته در كشفيات اشياي تاريخي از قاچاقچيان آثار متعلق به عراق مشاهده شده است.

کد خبر 314768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha