یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: همه مادر و پدرها در یک آرزو مشترک هستند و آن هم مودب بودن بچه‌هاست.

بچه باادب

 اما براي با ادب‌شدن بچه‌ها چه مقدماتي لازم است و به چه نكته‌هايي بايد دقت داشت؟ شرايط محيطي و رفتاري كه منجر به مودب شدن بچه‌ها مي‌شود چيست؟

  • ادب آداب دارد

مودب‌بودن يعني فهم حد و مرز خود، احترام به ديگران و داشتن يك برنامه و قانون براي تنظيم رفتار. توقع جدي ادب را از سن 7 سالگي به بعد بايد از بچه‌ها داشته باشيد و قبل از آن با مودب‌بودن خود، علاقه‌مندكردن بچه‌ها به الگوهاي مودب مثل حضرت ابوالفضل(ع) و ساير اهل‌بيت(ع) زمينه‌چيني كنيد. بعضي از خانواده‌ها گاهي آنقدر به مودب‌بودن بچه‌هاي خود حساس مي‌شوند كه به وادي افراط و تفريط كشيده مي‌شوند و نمي‌دانند كه فرزند آنها در چه شرايط سني قرار دارد و چه اقتضائاتي دارد؟ شايد بچه 8 ساله هنوز آداب مراسم ختم را نداند و... اما به مرور زمان وبا شيوه‌هاي تربيتي و رفتار شماست كه بايد درك كند چه رفتاري مناسب كجاست. اين ادب مقدمه عاقل بودن بچه‌ها و تقوا پيدا كردن آنها در دوران بعد از كودكي است. اگر در 7 سال اول زندگي بچه‌ها با آنها بازي و بچگي كرده باشيد حالا وقت آن است كه با نرمي و تشويق و ايجاد انگيزه كم‌كم برايشان قانون بگذاريد. مودب بودن از همين فهم رعايت قانون شروع مي‌شود.

  • بچه‌ها چطور مودب مي‌شوند؟

فردي كه مودب است و به ديگران احترام مي‌گذارد قبلا ياد گرفته است كه به‌خودش احترام بگذارد. مي‌توانيد علاوه بر احترام لفظي و عملي به بچه‌ها از شيوه‌هاي ديگري هم استفاده كنيد:
1- با روش نقاشي كردن شروع كنيد و بعد از اينكه فرزندتان نقاشي كشيد يا هر نوع اثر هنري را خلق كرد به او بگوييد كه دوست دارد شما آن نقاشي را كجا بگذاريد؟ چطور از آن مراقبت كنيد؟ و... مهم است كه به حاصل تلاش او احترام بگذاريد و به‌خودش هم ياد دهيد كه مراقب زحمات خودش باشد.
2- در مورد بهترين و بدترين كارهاي اعضاي بدن كه مي‌تواند انجام بدهد، از او سؤال كنيد.
3- با هم چند قانون ساده براي آنكه رابطه‌تان خوب بماند تنظيم كنيد و در اتاقي نصب كنيد تا اگر كسي خلاف آن عمل كرد معلوم شود و تذكر بگيرد.
4- در اوقات فراغت‌تان مهماني بگيريد يا مهماني برويد، به خانه سالمندان سربزنيد و... تا بچه‌ها ادب عملي شما را ياد بگيرند.
5- يكي از دلايل رفتار هر روزه خودتان مثل نماز، سلام كردن به ديگران و... را رعايت ادب بدانيد و دليل اين كار را براي او توضيح بدهيد.

  • قلق‌هاي مؤدبانه

براي مودب‌شدن بچه‌ها نه آزادي مطلق بدهيد و نه دائم زور و بازداري داشته باشيد.
رعايت ادب را با دليل خواستن همراه كنيد تا ماندگار شود.
ياد دادن مشورت‌خواهي و مشورت‌گرفتن از بچه‌ها، ادب عملي آنها را تقويت مي‌كند.
در برخورد بين فرزندانتان عدالت داشته باشيد تا بچه‌ها احساس نكنند به آنها بي‌احترامي مي‌شود.
براي رعايت ادب مي‌شود از راه ساده احترام به طبيعت شروع كرد و بعد احترام به انسان‌ها و در درجه عالي آن احترام به خدا و فرستاده‌هاي خدا را به بچه‌ها ياد داد.

کد خبر 314662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha