یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - مبینا دارابی: لباس‌های بافتنی همیشه یکی از پرطرفداران زمستانی بوده. خصوصا دستبافت‌ها که به همین‌خاطر قیمت بسیار بیشتری هم دارند.

کاموا

 اگر بتوانيد خودتان دست‌به‌كار شويد و ببافيد، مي‌توانيد با هزينه نسبتا پاييني براي خودتان و اطرافيان يك خوش‌تيپي اصيل زمستانه به ارمغان آوريد. علاوه بر چگونه بافتن بايد با چه چيزي بافتن را هم خوب بلد باشيد؛ انتخاب كامواي مناسب يكي از نخستين اصولي است كه هر بافنده‌اي بايد بداند. براي خريد كاموا بعد از انتخاب طرحي كه قصد بافتن آن را داريد بايد به رنگ و قطر نخ و جنس مناسب توجه كنيد. همچنين بايد بدانيد كه براي لباس مورد نظرتان به چند كلاف كاموا نياز داريد.

  • رنگ

ديوارها و ميزهاي كاموا‌فروشي پر از كامواهاي رنگي است. تنوع رنگي دنياي كامواها همان‌قدر كه دامنه انتخاب شما را گسترش مي‌دهد، مي‌تواند انتخاب كردن را هم دشوارتر كند. در انتخاب رنگ‌ها در كاموافروشي مراقب باشيد كه دچار خطاي ديد رنگي نشويد. حتما از فروشنده بخواهيد در يك طيف رنگي، رنگ‌هاي مختلف را در اختيار شما قرار دهد تا با چيدن آنها كنار هم و مقايسه رنگي، انتخاب دقيق‌تري داشته باشد. سعي كنيد در ساعاتي كه روز است براي خريد كاموا برويد و رنگ انتخابي‌تان را قبل از خريد حتما خارج از مغازه و در معرض نور طبيعي هم ببينيد. لامپ‌ها و نور هر مغازه مي‌تواند باعث شود كه در انتخاب رنگ مورد نظرتان دچار اشتباه شويد.

  • گرمابخشي

لباس‌هاي پشمي يكي از بهترين انتخاب‌ها براي روزهاي سرد زمستاني است. كامواهاي پشمي مقدار زيادي از هوا را بين الياف خود نگه مي‌دارند و از كامواهاي نخي و كتاني گرم‌ترند. كامواهاي پشمي در بازار براساس درصد پشم دسته‌بندي مي‌شوند كه طبيعتا هرچه درصد پشم بيشتر باشد كاموا گرم‌تر است. اين درصد‌ها معمولا از 30درصد شروع مي‌شود تا 100درصد. قيمت آنها هم براساس درصد پشم‌شان است و كامواهايي كه درصد بالاتري پشم دارند، باكيفيت‌تر و گران‌تر هستند. كامواهاي پشمي قابليت ارتجاعي و استحكام بالايي دارند و اما ممكن است در اثر شست‌وشو بافت آن بهم بپيچد و لباس‌بافته شده سفت و غيرقابل انعطاف شود. اگر قصد داريد براي بافت لباس‌هايي مثل پالتو، مانتو و ژاكت كاموا بخريد، كامواهاي پشمي گزينه بسيار خوبي هستند.

  • ضخامت

قطر كاموا‌ها بسيار متنوع است و اينكه چه قطري را انتخاب كنيد بستگي به لباسي دارد كه مي‌خواهيد ببافيد. معمولا براي لباس‌هاي ظريف و زنانه از نخ‌هاي نازكي مثل زنجيره‌اي استفاده مي‌كنند و براي شال گردن و لباس‌هاي رو از كامواهاي درشت‌تر. در كتاب‌ها و مجلات آموزش بافتني همراه توضيحات نوع نخ و ضخيم يا نازك بودن آن هم پيشنهاد شده است. حواستان باشد كه اغلب با تغيير قطر نخ قطر ميل بافتني مخصوص آن هم تغيير مي‌كند و موقع خريد كاموا ميل مناسب آن را هم بخريد.

  • فانتزي يا ساده

كامواهاي فانتزي چند سالي بيشتر نيست كه وارد بازار شده‌اند. اين كامواها ظاهر‌هاي متنوعي دارند و انتخابشان بستگي به سليقه شما دارد. اين كامواها باعث ايجاد طرح‌هاي مختلفي در بافتني مي‌شوند و براي بافتن لباس‌هاي ساده‌اي مثل شال گردن مي‌توانند انتخاب بسيار خوبي باشند. كامواهاي فانتزي به نسبت كامواهاي ساده معمولا قيمت بيشتري دارند و بهتر است موقع خريد از فروشنده درباره درشت يا ريز بودن بافتي كه مناسب كامواي فانتزي انتخابي‌تان است، سؤال كنيد.

  • طبيعي يا مصنوعي

كامواهاي بازار به 2دسته اكريليك و طبيعي تقسيم مي‌شوند. اغلب لباس‌هاي بافتني آماده‌اي كه در بازار مي‌بينيد از جنس كامواهاي اكريليك هستند. اين كامواها با درصدهاي متفاوتي از مواد پتروشيميايي ساخته مي‌شوند و ارزان‌تر از انواع طبيعي هستند. كامواهاي اكريليك ممكن است براي عده‌اي ايجاد حساسيت كنند. مثل هر چيز ديگري اينجا هم محصول طبيعي را انتخاب كنيد.

  • كامواي كتان

كامواهاي كتان هم مثل كامواهاي نخي به‌دليل نداشتن پشم، نسبت به انواع پشم‌دار گرماي كمتري دارند و براي بافتن لباس‌هاي پاييزه مناسب است. هرچند الياف كتان استحكام و زيبايي مناسبي دارند اما نسبت به الياف پشمي قابليت ارتجاعي كمتري دارند و در طولاني‌مدت و بر اثر گرماي بدن و شست‌وشو شكل خود را از دست مي‌دهند. بهتر است براي بافت‌هايي كه لازم است به‌اصطلاح شُل بافته شوند از اين نوع كاموا استفاده نكنيد.

  •  كامواي موهر

براي لباس‌هايي كه مي‌خواهيد بافت حجيمي داشته باشند، مي‌توانيد از كامواهاي موهر استفاده كنيد. كامواي موهري پرزهاي كوتاهي دارد كه باعث گرم و حجيم بودن آن مي‌شود. اين پرزها ممكن است به مرور زمان از بافت جدا شوند و وارد ريه و دهان شوند به همين‌خاطر بهتر است براي لباس‌هاي كودكان و افرادي با دستگاه تنفسي بسيار حساس استفاده نشود. نخ‌هاي موهري معمولا درخشندگي اندكي دارند و از انواع ديگر كاموا نرم‌تر هستند. حواستان باشد براي بافت‌هاي خيلي سفت و محكم سراغ اين نوع كاموا نرويد.

  • كامواي بالي

بالي نوعي كامواي نوار مانند است كه بسيار سبك و نسبت به شست‌وشو مقاوم است. براي بافت لباس‌هاي توري و فانتزي كامواي بالي مي‌تواند انتخاب مناسبي باشد. اين كامواها تفاوت قيمت چنداني با انواع كتان و نخي ندارند و از انواع آن معمولا براي بافتن لباس‌هاي زنانه مانند دامن استفاده مي‌كنند.

  • كامواي نخي

اين نوع كاموا‌ها مواد پليمري بسيار كمي دارند و به همين دليل كمتر ايجاد حساسيت و خارش مي‌كنند. همچنين به‌خاطر نداشتن پشم گرماي نسبتا كمي ايجاد مي‌كنند و براي لباس‌هاي بهاري يا لباس‌هايي مثل پوليور كه همراه با لباس‌ ديگري پوشيده مي‌شوند مناسب‌ترند. كامواهاي نخي معمولا نسبت به بقيه انواع كامواها نازك‌ترند و براي لباس‌هايي كه بافت ريز دارند بهتر است از كامواهاي نخي استفاده كنيد. اگر لباس بافتني را براي كودك مي‌بافيد و لازم است آن را دفعات متعددي بشوييد، كاموا‌هاي نخي در هنگام شست‌وشو كمتر تغيير حالت مي‌دهند و مي‌توانند گزينه مناسبي باشند. البته براي حفظ رنگ كاموا بايد هنگام شست‌وشو دقت كرد و در دماي ولرم آن را‌شست.

  • كامواي زنجيره‌اي

اگر براي بافتن شال‌هاي زنانه و توري دنبال كاموا مي‌گرديد و چندان به‌دنبال گرما نيستيد كامواهاي زنجيره يك گزينه خيلي خوب است. نخ‌هاي زنجيره‌اي نخ‌هاي بسيار تابيده‌اي هستند و به همين دليل ضخامت كمتري دارند و محكم و سبك‌اند؛ به‌خاطر اين ويژگي‌ها كامواهاي زنجيره‌اي براي بافت‌هاي ظريف و توري زنانه بسيار مناسب‌اند.

  • قيمت

قيمت كاموا به كشور توليدكننده، طبيعي يا مصنوعي‌بودن، درصد پشم و ساده يا فانتزي بودن آن بستگي دارد. طبيعتا كامواهاي فانتزي گران‌تر از انواع ساده هستند. كامواهاي خارجي موجود در بازار اكثرا تركيه‌اي هستند و كامواهاي داخلي هم اكثرا از توليدي‌هاي تبريزي هستند كه نسبت به نمونه‌هاي خارجي از كيفيت بسيار خوبي برخوردارند و قيمت مناسبي هم دارند. كاموا‌هاي طبيعي از كامواهاي اكريليك يا مصنوعي گران‌ترند و هرچه پشم بيشتري داشته باشند قيمت بالاتري دارند. معمولا جلوي مغازه‌هاي كاموا فروشي سبدي قرار دارد كه كامواهاي حراجي را توي آن ريخته‌اند. حتما به اين سبدها نگاه كنيد. شايد كامواي مورد نظرتان را در آن پيدا كرديد.

  • نوع كاموا و حدود قيمت

اكريليك يا مصنوعي 3500 تومان
نخي يا كتان 4500 تومان
پشمي 30 درصدي 5500 تومان
پشمي 50 درصدي 7000 تومان
پشمي 100 درصدي 10000 تومان
*فانتزي بيشتر از 5000 تومان
آنتي‌باكتريال 7000 تومان
ابريشمي بيشتر از 9000 تومان

* قيمت كامواهاي فانتزي بستگي به طرح آنها دارد و بسيار متغير است.

کد خبر 314651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha