در پی ابلاغ «سیاست‌های کلی محیط‌زیست» از سوی مقام معظم رهبری به رؤسای قوا در ۱۵محور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که این سیاست‌ها تحت عنوان منشور زیست‌محیطی کشور، بهترین تضمین برای حفظ محیط‌زیست پایتخت است.

به‌گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، سياست‌هاي ابلاغي معظم له، گواه گوياي دقت نظر مديريت شهري در ترسيم نقشه راهي است كه در يك دهه اخير، مسير ناهموار آن را پيموده است. مديريت شهري از ابتداي فعاليت خود با هدف اعمال مديريتي جامع، هماهنگ و نظام‌مند بر شهر و محيط‌زيست شهري، درصدد تحقق مديريت يكپارچه شهري كه متضمن نظام يكپارچه شهري است، بوده تا از اين رهگذر، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود را افزايش داده و سازوكار لازم را با همراهي و مشاركت شهروندان در جهت حفظ محيط‌زيست شهري طراحي و اجرا كند. وي با اعلام اينكه اصلاح شرايط زيست‌محيطي به‌منظور برخوردار ساختن جامعه از محيط‌زيست سالم و رعايت عدالت، موضوعي است كه يكي از اصول اصلي سياست‌هاي مديريت شهري بوده، تأكيد كرد: در اين راستا، علاوه بر اصلاح بسياري از نا‌بساماني‌ها و نارسايي‌هاي زيست‌محيطي، ارتقا و بهبود محيط‌زيست در طراحي و اجراي تمام پروژه‌هاي شهري به‌ويژه پروژه‌هاي حمل‌ونقل شهري مورد توجه قرار گرفته است.

در اين زمينه هدف طرح كاهش استفاده عادلانه از حق تردد و تنفس در شهر است. معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه ايجاد و برقراري عدالت در جامعه و امكان برخورداري اقشار مختلف جامعه از محيط‌زيست سالم، ملاك و معيار مديريت شهري در طراحي و اجراي پروژه‌هاي ترافيكي و توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهري بوده، اظهار كرد: علاوه بر توسعه مترو زير زمين و بي‌آرتي روي زمين، به‌عنوان نمونه هدف از اجراي طرح‌هايي همچون طرح كاهش (LEZ)، فراهم آوردن امكان استفاده عادلانه شهروندان از شهر و معابر شهري و برخوردار شدن آنها از حق تردد و تنفس در محيط‌زيست سالم و رعايت عدالت در حقوق شهروندي است.

تشكري هاشمي با بيان اينكه پيشگيري و ممانعت از انتشار آلودگي‌هاي زيست‌محيطي به موازات انجام اقدامات بازدارنده و الزام‌آور به اين منظور، موضوع مورد تأكيد مديريت شهري است، تصريح كرد: علاوه بر اين، ‌پايش مستمر آلاينده‌هاي زيست‌محيطي به‌ويژه آلودگي هوا و صدا و اعلام منابع و عوامل آلاينده ازجمله وسايل نقليه موتوري با محور خودروهاي دودزا و فرسوده، سال‌هاست كه از طريق شركت كنترل كيفيت هواي تهران در دست انجام است.

تغييرات اقليمي و تهديدات زيست‌محيطي ازجمله آسيب‌هايي است كه تهران و ساير نقاط كشور را مورد تهديد قرار داده و ازجمله مصاديق اين آسيب، هجوم گردوغبار به‌ويژه ريزگردهاست كه بسياري از كلانشهرهاي كشور را فرا گرفته و در تهران نيز در قالب ذرات معلق فراگير شده است. تشكري هاشمي در اين‌باره اظهار كرد: مديريت شهري در اين راستا با آينده‌نگري و شناخت پديده‌هاي زيست‌محيطي، تلاش كرده تا با مديريت آثار و عوارض اين پديده‌ها از توسعه آنها تا حد ممكن جلوگيري كند و طرح‌هاي علمي متعددي را با استفاده از تجربيات بين‌المللي اجرا كرده و در دست انجام دارد.

کد خبر 314639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha