جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

گروه بین الملل: جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود بار دیگر خاطر نشان کرد که برای حفظ امنیت کشور جنگ زده عراق نیاز به تداوم حضور تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی در این کشور هست.

اما به نظر می‌رسد اظهارات او به شدت تحت تاثیر شرایط حاضر در زمینه‌های امنیتی و سیاسی در عراق قرار گرفته چنان‌که به گزارش آسوشیتدپرس  12‌ساعت پس از سخنرانی او، در گزارشی که کاخ سفید برای کنگره فرستاد خاطرنشان شد که هیچ کدام از اهداف آمریکا برای ایجاد ثبات وآشتی بین گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی در عراق فراهم نشده است.

این گزارش همچنین گفته‌های بوش در مورد اینکه فداکاری آمریکایی‌ها باعث ایجاد فضای لازم برای بهبود شرایط سیاسی در عراق شده را به شدت زیر سوال می‌برد.

همچنین 12 ساعت قبل از سخنرانی بوش،خبر ترور یکی از رهبران سنی منطقه انبار که با نیروهای آمریکایی همکاری می‌کرد منتشر شد.[در همین ارتباط]

این چهره پر نفوذ توسط نیروهای القاعده ترور شده بود و مرگ این رهبر مذهبی قطعا ضربه بزرگی به دستاوردهای نظامی‌آمریکا در منطقه‌ای بود که بوش در این سخنرانی و سخنرانی‌های قبلی اش دائما  از آن به عنوان یک منطقه امن و تحت کنترل یاد می‌کرد.

بوش در این سخنرانی گفت که با توصیه‌های ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق مبنی بر کاهش 5700 نظامی تا آغاز اعیاد میلاد و پیش بینی وی مبنی بر  اینکه ما در جولای آینده قادر به کاهش حجم نظامیان خود از بیست تیپ به 15 تیپ خواهیم بود، موافقت کرده است.

بر این اساس تا اواسط سال 2008، 21 هزار و 500 نظامی آمریکایی از عراق خارج می‌شوند تا 130‌هزار نظامی دیگر همچنان باقی بمانند.

به گزارش بی بی‌سی وی تاکید کرد که طرح خروج تدریجی نیروها شکاف میان کسانی که خواهان بازگرداندن نیروها هستند و کسانی که معتقدند موفقیت در عراق برای امنیت آمریکا حیاتی است را پر می کند واین طرح برای نخستین بار ظرف چندین سال این امکان را فراهم خواهد کرد تا کسانی که در دو قطب مخالف این بحث دشوار بوده‌اند کنار هم قرار گیرند.

اما دمکرات‌ها در واکنش به سخنان بوش، با تشدید انتقادهای خود بار دیگر بر ضرورت خروج فوری نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کردند.

جک رید سناتور دمکرات گفت: دمکرات‌ها آنچه را فکر می کنند به نفع آمریکاست، انجام خواهند داد تا ماموریت آمریکا در عراق را تغییر دهند.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری بار دیگر در ارائه طرحی برای پایان دادن موفقیت آمیز به این جنگ یا متقاعد کردن به ادامه جنگ به گونه ای منطقی، ناکام ماند.

همچنین جان ادواردز نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده نیز در برنامه تلویزیونی خود ضمن انتقاد از دولت بوش به سبب سهل انگاری و شکست در خروج از عراق، از کنگره به رهبری دمکرات‌ها نیز انتقاد کرد.

این سناتور سابق از کارولینای شمالی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که کنگره  قدرت آن را دارد تا با استفاده از عدم تخصیص بودجه و مشروط نکردن آن به جدول زمانی و عقب‌نشینی، به جنگ پایان دهد.

وی افزود: نیروهای ما، بین یک رئیس جمهوری بدون برنامه برای موفقیت و یک کنگره بی جرات برای آوردن آنها به خانه، گرفتار شده اند و زمانی که رئیس جمهوری، پول و زمان بیشتری از کنگره می خواهد کنگره باید یک گزینه را پیش روی او قرار دهد و آن تعیین جدول زمانی محکم برای عقب نشینی است.

کد خبر 31420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز