سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: هر وسیله‌ای که وارد خانه می‌شود، برای برطرف کردن نیازهای خانواده خریداری شده است.

یخچال

 اما چطور مي‌شود عمر نگهداري از اين وسيله‌ها را بالا برد؟! بعضي از وسايل خانه مانند يخچال كه استفاده از آن زياد است، نياز به مراقبت‌هاي ساده اما ويژه‌اي دارد. اين كارهاي ساده روزانه درباره يخچال، رعايت كردن چند نكته است كه ما آنها را براي شما مي‌گوييم.

  • لاستيك‌ها را چك كنيد

حتما از سالم بودن لاستيك‌هاي در يخچال و فريزر مطمئن شويد. نقش لاستيك‌ها جلوگيري از ورود هواي خارج يخچال به داخل يخچال است. اگر اين كار به درستي انجام نشود از عمر يخچال‌تان كم مي‌شود. پس بايد از سلامت آن مطمئن شد. تميز كردن آن هم به پاكسازي يخچال و جلوگيري از ماندگاري بوي بد يخچال كمك مي‌كند. سعي كنيد در فاصله زماني هر 50تا 60 روز لاستيك‌هاي يخچال را تميز كنيد.

  • جاي خالي مناسب

سعي كنيد يخچال را در كنار گاز يا پكيج در آشپرخانه قرار ندهيد؛ وجود اين وسايل توليد‌كننده گرما به موتور يخچال آسيب مي‌زند و عمر آن را كم مي‌كند. موتور يخچال براي كارايي بهتر، به هوا و چرخش آن در اطراف دستگاه احتياج دارد به همين جهت سعي كنيد يخچال را در فاصله‌اي حدود 20سانتي متر از ديوار قرار دهيد. تراز كردن نكته مهم ديگري است كه به بهبود كارايي موتور كمك مي‌كند. با تراز كردن، گازهاي داخل موتور به راحتي حركت مي‌كنند.

  • با مواد شيميايي تميز نكنيد

براي تميز كردن داخل يخچال از جوش‌شيرين كمك بگيريد. يك تا 2 قاشق جوش‌شيرين را در يك چهارم ليتر آب ولرم حل كنيد و به وسيله يك دستمال آغشته به اين محلول قسمت‌هايي از يخچال كه لك شده‌اند را تميز كنيد. براي تميز كردن قطعات پلاستيكي يخچال از شوينده‌هاي قوي استفاده نكنيد.

  • غذاي داغ ممنوع!

هيچ وقت غذاي داغ نبايد در يخچال گذاشته شود و ظرف غذا نيز نبايد مدت زيادي در هواي آزاد قرار گيرد؛ به‌خصوص اگر غذاي شما شامل تخم مرغ، غذاي كرمدار يا كره باشد بايد ابتدا ظرف داغ را سرد كرد و بعد در يخچال قرار داد. در ظرف غذاي داغ را روي آن بگذاريد ولي كاملاً بسته نباشد تا در هواي بيرون از يخچال خنك شود و گرماي آن از بين برود. غذاهاي گرم را بايد در بسته‌بندي‌هاي پلاستيكي يا فويل آلومينيوم بگذاريد سپس آن را در ظرفي بزرگ‌تر كه مملو از آب سرد است قرار دهيد تا خنك شود و بعد از خنك شدن ظرف را در يخچال بگذاريد.

  • به يخچال مرخصي بدهيد

اگر مي‌خواهيد براي چند روزي به سفر كوتاهي برويد، يخچال را خاموش نكنيد اما مواد غذايي فاسدشدني را از آن خارج كرده و اگر يخچال داراي سيستم يخساز و آب‌سردكن است، طبق دستور موجود در بروشور، سيستم را قطع كنيد.

  • در را سبك كنيد

محل قرار دادن بطري كه براي بيشتر يخچال‌ها در آنهاست، نبايد زياد سنگين شود، زيرا اين امر سبب شكستگي اين قسمت شده و در ضمن ممكن است در يخچال، آسيب ببيند. اگر احساس كرديد هنگام باز كردن سخت جابه جا مي‌شود يا صدايي از آن هنگام باز شدن به گوش مي‌رسد حتما وسايلي را كه داخل آن قرار داده‌ايد در ساير قسمت‌هاي يخچال پخش كنيد تا سبك شود.

  • نيمه پنهان يخچال

بيشتر ما نسبت به پشت يخچال بي‌تفاوت هستيم، چون اين بخش از يخچال را هرگز نمي‌بينيم اما تميز كردن اين قسمت نيز بسيار مهم است. براي تميز كردن آن دوشاخه يخچال را از پريز برق جدا كنيد و دستگاه را جلو بكشيد و با كمك جاروبرقي گردوغبار پشت آن را پاك كنيد. اين كار طول عمر موتور يخچال را افزايش مي‌دهد و اگر هم پاي سوسكي به اينجا رسيده باشد با اين كار مي‌توانيد آنها را از بين ببريد.

  • پر نكنيد

تمام فضاي داخل يخچال را پر نكنيد و همه وسايلي را كه درون آن قرار داده‌ايد روي هم و فشرده نچينيد. يخچال به فضايي احتياج دارد كه هواي سرد بتواند در آن بچرخد. با پر كردن تمام فضاي آن از اين كار جلوگيري مي‌كنيد و عمر آن كم مي‌شود.

  • باز و بسته كردن كمتر

يخچال همانطور كه از نامش پيداست هواي داخل خودش را سرد مي‌كند. با باز و بسته كردن بيش از حد در يخچال، هواي سرد به بيرون از يخچال مي‌آيد. موتور براي جبران اين هواي از دست‌رفته مجبور به‌كار دوباره مي‌شود. همين كار دوباره به آن فشار مي‌آورد. از اعضاي خانواده بخواهيد براي عمر بهتر يخچال تعداد دفعات باز كردن يخچال را به حداقل برسانند. مثلا اگر بعد از يك مهماني قرار است ظرف غذاهاي باقي مانده را به يخچال منتقل كنيد ابتدا همه غذاها را در ظروف مختلف در بسته جابه جا كنيد و بعد يك‌بار در يخچال را باز كرده و ظروف را به داخل آن منتقل كنيد. نه اينكه براي قرار دادن هر ظرفي يك‌بار در يخچال باز و بسته شود.

  • يخچال‌هاي زغالي

هر بار پس از تميز كردن يخچال يك عدد زغال را درون يك كيسه پارچه‌اي كوچك قرار دهيد و آن را در گوشه يكي از قفسه‌ها بگذاريد. اين كار موجب جذب بوي موادغذايي توسط زغال مي‌شود و يخچال شما از هجوم انواع بوها در امان مي‌ماند.

کد خبر 314135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha