سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری : بسیاری این روزها حملات جمعه‌شب پاریس را با حملات سال‌۲۰۰۱به برج‌های دوقلوی نیویورک مقایسه می‌کنند و به‌دنبال شبیه‌سازی ۱۳ نوامبر فرانسوی با ۱۱سپتامبر آمریکایی هستند.

اين دو واقعه، از بسياري جهات شباهت‌هايي دارند. عاملان آن از نظر تفكر و منشا يكي هستند و ابعاد و تلفات اين دو حمله اگرچه از نظر كميت با هم متفاوتند اما به يك اندازه تكان‌دهنده هستند. با اين حال پيامدهاي اين دو حمله يكي نخواهد بود. آمريكا حملات 11سپتامبر را بهانه‌اي براي 2‌جنگ در خاورميانه و غرب آسيا قرار داد. جنگ‌هايي كه اين روزها به اعتراف خود غربي‌ها، منشا پيدايش تروريسم جديد در خاورميانه شده‌است.

استدلال دولت وقت آمريكا بعد از حملات 11سپتامبر اين بود كه اين حملات در خارج از خاك آمريكا برنامه‌ريزي شده و در هر جا كه برنامه‌ريزي شده، آنجا خاك دشمن آمريكاست. چون از خاك دشمن به آمريكا حمله شده، بنابراين آمريكا بايد به اين حمله پاسخ بدهد. دولت جورج بوش با اين استدلال و براي ترميم غرور جريحه‌دار شده آمريكايي‌هايي كه نماد قدرت اقتصاديشان مقابل ديدگانشان ذوب شد و فرو ريخت، به عراق و افغانستان لشكركشي كرد.

در نخستين ساعات بعد از حملات پاريس، رئيس‌جمهور فرانسه در سخناني گفت كه اين حمله در خارج از خاك فرانسه طراحي شده‌است. اين جمله و سخناني كه برخي مقامات غربي و مسئولان ناتو در 2 روز گذشته درباره استناد به اساسنامه ناتو در زمينه دفاع از كشورهاي عضو درصورت مورد حمله واقع شدن گفته‌اند، موجب شده كه بسياري اكنون منتظر واكنشي نظامي شبيه بعد از 11سپتامبر باشند.

باوجود آنكه اين موضوع طرفداران زيادي در ميان جنگ‌طلبان آمريكايي و اروپايي دارد، اما امكان تحققش بعيد به‌نظر مي‌رسد. اول آنكه الان معلوم شده حملات پاريس در خود اروپا سازماندهي شده‌است. عاملان آن فرانسوي بوده‌اند و محل زندگي‌‌شان بروكسل در بلژيك. اما نكته مهم‌تر اينكه، اكنون ديگر كسي باقي نمانده كه بتواند از جنگ آمريكا در عراق بعد از حملات 11سپتامبر دفاع كند. از مقامات رسمي و بلندپايه دولت آمريكا تا حتي خود جمهوريخواهان اين كشور و مقامات دولت‌هاي اروپايي مانند توني بلر، اعتراف كرده‌اند كه اين جنگ باعث تولد شوم تروريسمي هولناك با نام داعش در عراق و سوريه شده‌است.

جرارد آرود سفير فرانسه در آمريكا در نخستين واكنش به حملات پاريس نوشت: ويران كردن عراق به‌عنوان يك حكومتي كه داشت كارش را مي‌كرد، يك فاجعه جبران‌ناپذير بود.اكنون كسي جرأت ندارد فاجعه‌اي را كه با لشكركشي آمريكا به عراق ايجاد شد، در سوريه تكرار كند. به همين‌خاطر است كه كشورهاي غربي و عربي بعد از 4 سال جنگ در سوريه اكنون به روند سياسي تن داده‌اند. بنابراين پيش‌بيني تكرار آنچه بعد از 11سپتامبر روي‌داد دور از ذهن به‌نظر مي‌رسد.

کد خبر 314071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha