یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

سران و نمایندگان ۲۰ کشور صنعتی جهان شاید چند روز قبل روزهای بهتری را در سواحل آنتالیا تصور می‌کردند.

گروه بیست

حملات پاريس اما باعث شد تا نشست گروه 20در تركيه تبديل به مذاكراتي تمام عيار درباره سوريه و مقابله با داعش شود.
پيش از اين هم قرار بود با جمع‌شدن سران ۱۹ كشور عضو گروه ۲۰ و رهبران اتحاديه اروپا، روساي سازمان‌هاي مهم بين‌المللي مانند دبيركل سازمان ملل متحد و رئيس صندوق بين‌المللي پول، سوريه يكي از محورهاي مذاكرات در آنتاليا باشد اما كشته شدن بيش از 129نفر در پاريس باعث شد تا اين مسئله به اولويت اول نشست‌ها تبديل شود.

فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه سفر خود را به تركيه لغو كرد تا به اوضاع كشورش رسيدگي كند و تنها غايب اين گروه باشد.تمركز اصلي اجلاس سران گروه ۲۰ از زمان تاسيس اين سازمان در سال ۱۹۹۹ بر اقتصاد جهاني و چالش‌هاي آن بوده است‌ اما با كمرنگ شدن بحران مالي جهاني كه در سال‌هاي گذشته نگراني عمده اعضا بود، امسال در آنتاليا مسائل سياسي در اولويت قرار گرفته است.

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا در آنتاليا هم بار ديگر بر تعهد واشنگتن بر همراهي با فرانسه براي اجراي عدالت درباره عاملان حملات پاريس تأكيد كرد. اوباما بعد از ديدار با رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در نشست خبري مشترك اشاره‌اي به جزئياتي از برنامه آمريكا براي مقابله با داعش نكرد و تنها گفت: كشتار انسان‌هاي بي‌گناه تنها حمله به پاريس يا تركيه نيست؛اين حمله‌اي به جهان متمدن است.11ميليون نفر با درگيري‌ها و حملات داعش در منطقه آواره شده‌اند و مسئله پناهجوياني كه راهي اروپا شده‌اند هم يكي ديگر از مسائل مورد بحث در گروه 20 است.

گروه ۲۰ يا گروه20 اقتصاد بزرگ، گروهي متشكل از بزرگ‌ترين قدرت‌هاي اقتصادي است كه دوسوم جمعيت جهان، ۸۵ درصد رشد ناخالص داخلي و ۷۵ درصد تجارت جهاني را به‌خود اختصاص داده‌اند.آمريكا، فرانسه، آلمان، چين، روسيه، اندونزي، تركيه، آرژانتين، هند، آفريقاي جنوبي، اتحاديه اروپا، انگليس، ايتاليا، ژاپن، عربستان، استراليا، برزيل، كانادا، كره‌جنوبي و مكزيك اعضاي اصلي اين گروه را تشكيل مي‌دهند. رهبران اسپانيا، سنگاپور و مالزي هم به‌عنوان مهمانان غيرعضو در نشست آنتاليا شركت كرده‌اند.

بحث تغييرات آب و هوايي هم يكي ديگر از محورهاي نشست امسال گروه 20است. قرار است حدود 2 هفته ديگر اجلاس بين‌المللي سازمان ملل در اين رابطه در پاريس برگزار شود.شب گذشته به خواسته رئيس‌جمهور تركيه شام كاري سران كشورها به بررسي اوضاع سوريه و پناهجويان اختصاص پيدا كرد. اردوغان همچنين ديدارهاي جداگانه‌اي با روساي جمهور آمريكا و روسيه داشت. اردوغان پس از ديدارش با اوباما در نشست خبري مشترك با اعلام اينكه حملات پاريس حمله عليه همه بشريت است بر مبارزه با تروريسم تأكيد كرد.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اردوغان در اين ديدارها بار ديگر بر طرح تركيه براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوريه پافشاري كرده است. اردوغان همچنين ميزبان ناهار كاري با سلمان بن عبدالعزيز ، پادشاه عربستان در محل اقامت خود در آنتاليا بود. در اين ديدار علاوه بر پادشاه عربستان، محمد بن سلمان بن عبدالعزيز، جانشين وليعهد عربستان و معاون دوم نخست‌وزير و همچنين وزير كشور عربستان و تعداد ديگري از مقام‌‌هاي سعودي حضور داشتند.

  • لشكري براي حفاظت امنيتي

آثار حملات پاريس حالا علاوه بر سالن مذاكرات به خوبي در شهر ساحلي بلك، در آنتالياي تركيه هم ديده مي‌شود و يك لشكر تمام عيار از آسمان، زمين و دريا در تلاش هستند تا امنيت اين اجلاس را تأمين كنند.تركيه مرزي 900كيلومتري با سوريه دارد و به تازگي مأموران امنيتي اين كشور ده‌ها نفر را به اتهام ارتباط با داعش در شهرهاي مختلف اين كشور دستگير كرده‌اند. مقام‌هاي تركيه همچنين انفجارهاي اخير اين كشور ازجمله حمله به مخالفان جنگ در آنكارا را به داعش نسبت داده‌اند.

بيش از 13هزار مأمور پليس با نگراني از حملات تروريستي تأمين امنيت اين اجلاس را بر عهده دارند و علاوه بر اين ارتش تركيه از زمين، هوا و دريا به تأمين امنيت اجلاس كمك مي‌كند. هواپيماهاي رديابي و شناسايي آواكس در آسمان منطقه در حال گشتزني هستند و شناورهاي گارد ساحلي دريا را قرق كرده‌اند.يك ناوشكن موشك‌انداز نيروي دريايي آمريكا و جت‌هاي اف ۱۵ اين كشور هم براي كمك به برقراري امنيت نشست گروه ۲۰ در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.

کد خبر 313912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha