همشهری آنلاین: حملات جمعه شب در پاریس، پایتخت فرانسه را لحظه به لحظه به عنوان نخستین خبر رسان در این ماجرا برایتان پوشش دادیم. حالا ماجرا از تناقض های اولیه عبور کرده و خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا می گویددست کم ۱۲۰ کشته و بیش از دویست زخمی در این حمله تروریستی بر جای مانده است..

paris

در این حملات، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت می گیرد.

انفجار اول در نزدیکی استادیوم فوتبال پاریس و هنگام بازی دوستانه دو تیم آلمان و فرانسه و زمانی انجام شد که فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه داخل استادیوم بود. وی به سرعت محل را ترک کرد و برای تشکیل جلسه اضطراری به وزارت کشور رفت. انفجار دوم نیز حدود پانزده دقیقه بعد اتفاق افتاد.

همزمان شش تیراندازی در نقاط دیگر شهر روی داد و سپس افراد مسلح با ورود به یک سالن کنسرت بیش از هزار و پانصد نفر را به گروگان گرفتند. گروگان گیری با دخالت پلیس پایان یافت و در جریان آن نزدیک صد نفر به همراه پنج مهاجم کشته شدند. شاهدان عینی می گویند گروگان گیرها بسیار جوان بودند و زبان فرانسه را به خوبی و بدون لهجه صحبت می کردند. همچنین یک شاهد دیگر گفته است که آنان هنگام ورود به سالن کنسرت فریاد زدند این کار را برای سوریه انجام می دهند. مهاجمان پیش از ورود به سالن به سمت عابران و خودروها تیراندازی کردند.

در پی این حملات فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه با اعلام وضعیت اضطراری در سراسر کشور از برقراری کنترل مرزی جهت جلوگیری از خروج "مهاجمان و ورود احتمالی افرادی با مقاصد تروریستی" خبر داد. همچنین شهرداری پاریس تمام اماکن عمومی را در روز شنبه تعطیل کرد. کلیه برنامه ها در فضای باز از جمله راهپیمایی ها نیز در این روز لغو شدند.

پس از بمب گذاری متروی مادرید در سال ۲۰۰۴ این مرگبارترین حمله در اروپاست.

حملات جمعه شب در حالی انجام شد که پاریس به زودی میزبان رهبران کشورها برای شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوایی است.

رییس جمهوری ایران نیز قرار است روز یکشنبه به پاریس سفر کند.

کد خبر 313667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha