جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

۳ سال پس از آنکه انتشار نخستین اسناد مربوط به فساد و سوءاستفاده‌های مالی در کلیسای کاتولیک واتیکان را به لرزه درآورد، انتشار اسنادی جدید طی روزهای اخیر باعث شده بار دیگر موضوع فساد مالی در ساختار مدیریتی واتیکان به صدر اخبار باز گردد.

جيانلوييجي نوتزي و اميليانو فيتيپالدي، 2روزنامه‌نگار ايتاليايي، اخيرا 2كتاب منتشر كرده‌اند كه اسناد مربوط به فساد، دزدي و هزينه‌كردهاي نامتعارف از سوي مقام‌هاي واتيكان پايه آنها را تشكيل مي‌دهد. طبق اعلام واتيكان، 2نفر از اعضاي كميسيوني كه از سوي پاپ براي بررسي فساد موجود در واتيكان تشكيل شده‌اند اين اسناد محرمانه را در اختيار اين روزنامه‌نگاران قرار داده‌اند. اين دو عضو كميسيون هفته گذشته به‌دليل افشاي اسناد محرمانه دستگير شده‌اند.

در سال2012 پائولو گابريل پيش‌خدمت مخصوص پاپ بنديكت شانزدهم، اسناد محرمانه‌اي را از اتاق بنديكت شانزدهم به سرقت برد و در اختيار رسانه‌ها قرار داد كه رسوايي بزرگي را براي واتيكان رقم زد. گابريل دستگير و به زندان محكوم شد اما مورد عفو پاپ قرار گرفت. بسياري كناره‌گيري بنديكت شانزدهم از مقام پاپي در سال بعد از آن را به‌دليل همين رسوايي بزرگ دانسته‌اند.

پاپ فرانسيس بلافاصله پس از اينكه به‌عنوان جانشين پاپ بنديكت معرفي شد، قول داد يك نظام اداري سالم در واتيكان ايجاد كند و اعلام كرد كه يكي از برنامه‌هاي اصلي‌اش مبارزه با فساد مالي موجود در كليساي كاتوليك و انجام اصلاحات در ساختار آن است. او 4‌ماه بعد كميسيوني را براي نظارت بر ساختار اداري واتيكان و اصلاح آن تشكيل داد كه اكنون اين اسناد از آن به بيرون درز كرده است.

به اعتقاد بسياري، افشاي اسناد جديد از گستردگي فساد مالي ميان كاردينال‌ها و چهره‌هاي مطرح واتيكان و همچنين دشواري‌هايي خبر مي‌دهد كه پاپ فرانسيس در راه اصلاحات پاپي با آنها مواجه است. او در يكي از اظهارات اخيرش گفته بود: «وقتي كشيش‌هايي را مي‌بينم كه ماشين‌هاي آخرين مدل سوار مي‌شوند، قلبم به درد مي‌آيد.»

براساس اسناد افشاشده، برخي مقام‌هاي واتيكان از پول‌هايي كه توسط خيريه‌هاي مذهبي در نقاط مختلف جهان جمع‌آوري و به واتيكان ارسال مي‌شده براي مقاصد شخصي و تأمين هزينه‌هاي تجمل‌گرايي و زندگي اشرافي خود استفاده كرده‌اند. در يك مورد كاردينال تارچيزيو برتونه، وزير امورخارجه واتيكان، بيش از 140هزار پوند از يك صندوق خيريه كودكان را براي نوسازي آپارتمان محل سكونتش هزينه كرده است. نوتزي و فيتيپالدي در كتاب‌هاي خود آورده‌اند كه در بسياري از موارد، براي جبران كسري بودجه حكومت واتيكان از پول‌هايي كه مردم براي كمك به فقرا در نقاط مختلف جهان در اختيار كليساها قرار داده‌اند استفاده شده است.

کد خبر 313640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha