همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران در سی و هشتمین کنفرانس عمومی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) با کسب ۱۲۸ رای از مجموع ۱۸۳ رای به عضویت شورای اجرایی این سازمان در آمد.

unesco

نماینده ایران در یونسکو در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاریس گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران این دومین بار است که کشورمان به عضویت شورای اجرایی انتخاب می شود و طبق اساسنامه یونسکو ، کشورهایی که به عضویت شورای مزبور انتخاب می شوند، باید نماینده ای را معرفی کنند که در یکی از حوزه های پنج گانه یونسکو صاحب نظر باشد.

وی افزود: این شورا با حضور 58 کشور عضو، دومین نهاد حاکم بر یونسکو است که تمامی برنامه‌ها و راهبردهای این سازمان توسط آن تهیه و تصویب می‌شود.

جلالی گفت: کنفرانس عمومی یونسکو بالاترین نهاد این سازمان است که دستور کار آن توسط شورای اجرایی آماده می‌شود. رئیس کنفرانس عمومی که بالاترین مقام یونسکو محسوب می‌شود نیز با رای شورای اجرایی تعیین می‌شود. علاوه بر آن انتخاب مدیر کل یونسکو نیز با شورای اجرایی است که باید در نهایت به تصویب کنفرانس عمومی برسد.

وی افزود: ایران پس از انقلاب اسلامی تا سال 1999 هر بار بین 28 تا 67 رای کسب نمود که نتوانست به شورای اجرایی راه پیدا کند، اما در سال 1999 توانست به عضویت این شورا انتخاب شود.

یونسکو یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی برای افزایش احترام به عدالت و قانون مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

صدو نود و پنج کشور عضو یونسکو هستند، مقر اصلی این سازمان در پاریس است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

کد خبر 313595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha